Raport Criteo: dlaczego marketerzy już powinni przygotowywać się do świąt Bożego Narodzenia?

W swoim najnowszym raporcie „Festive Season” platforma reklamowa pokazuje, że konsumenci rozpoczynają zakupy świąteczne wcześniej niż kiedykolwiek i przedstawia TOP 7 trendów dla marketerów, by mogli wyjść naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom swoich klientów

0

Firma Criteo (NASDAQ: CRTO)  opublikowała raport, który pokazuje, jak ludzie robili świąteczne zakupy w 2017 r. i czego w związku z tym można się spodziewać w tym roku. Choć mówienie o świętach Bożego Narodzenia w środku sezonu wakacyjnego niektórym może wydawać się dziwne, z marketingowego punktu widzenia to najwyższy czas, aby sprzedawcy i marki przygotowali się na to, co się wydarzy. W ubiegłym roku w Stanach Zjednoczonych Czarny Piątek i Cyber Poniedziałek odnotowały rekordowe wyniki, stając się jedną z najbardziej dochodowych świątecznych pór roku w historii. Również w Europie, w tym w Polsce, konsumenci chętnie wydawali na zakupy, a sprzedawcy wykazali się ogromnym entuzjazmem. Criteo w swoim raporcie serwuje dawkę cennej wiedzy o zrachowaniach konsumentów i zwyczajach zakupowych, jakich możemy się spodziewać w nadchodzące święta.

Z roku na rok moment kupowania prezentu wymyka się z tradycyjnych ram czasowych, a atmosferę świąt w sklepach stacjonarnych można poczuć tuż po Halloween.  W ubiegłym roku statystyczny Polak wydał ponad 800 PLN więcej na prezenty niż rok wcześniej (2016), a około 23% z nich zostało kupionych w listopadzie, między innymi w Czarny piątek.[1] Criteo, w swoim raporcie „Festive Season” pokazuje globalne trendy zakupowe i zachowania konsumentów w 2017 roku i wskazuje, czego możemy się spodziewać w 2018 roku.

  1. Świąteczne przeglądanie stron zacznie się wcześniej niż kiedykolwiek

Media społecznościowe, pop kultura, a nawet dostęp do bieżących wiadomości, znacznie ułatwiły śledzenie trendów prezentowych i sprawiły, że świąteczne zakupy wykroczyły poza swoje tradycyjne i utarte ramy czasowe. W zeszłym roku w Wielkiej Brytanii John Lewis, Argos i wielu innych, zaczęli promować najlepsze oferty już na początku listopada zamiast poczekać na oficjalny Czarny Piątek. To spowodowało efekt kaskadowy, który z pewnością będzie kontynuowany w 2018 r. Kupujący będą szukać okazji już nie tylko w listopadzie, ale także w październiku.

  1. Telefon komórkowy staje się bezpośrednim kanałem zakupowym

W większości regionów świata, w przypadku sprzedawców oferujących aplikacje do robienia zakupów, ruch mobilny stanowi obecnie ponad 50% transakcji online, a sprzedaż w aplikacji jest najwyższa. Aplikacje zakupowe generują również wyższe współczynniki konwersji – w niektórych krajach od 3 do 5 razy wyższe niż w przypadku internetu mobilnego. Na całym świecie udział transakcji w aplikacji wzrósł z 31% w czwartym kwartale 2016 r. do 46% w czwartym kwartale 2017 r., co wskazuje na ogólny wzrost o 48% r / r.

Opierając się na bieżących trendach zaobserwowanych w 2018 roku, przewiduje się utrzymanie wzrostu udziału mobile, zwłaszcza transakcji dokonywanych z poziomu aplikacji.

W okresie od Cyber Tygodnia do Sylwestra handel mobilny osiąga szczyt w godzinach przed i po pracy. Kupujący mogą się budzić i przeglądać lub wracać do domu i kupować. W dzień pracy prym wiodą komputery stacjonarne. Mobilne zakupy nadal są domeną nocy i weekendów. 23 grudnia 2017 r. (tuż przed Wigilią i Bożym Narodzeniem) okazał się być historyczny dla handlu mobilnego w Stanach Zjednoczonych: 48% wszystkich zakupów online zrobiono z poziomu smartfonów.

  1. Dominują prezenty z listy TOP — i nie zawsze są to duzi gracze

W ubiegłym roku w okresie świątecznym zauważono trzy interesujące kategorie konsumenckie: oldschoolowe zabawki w nowej odsłonie, najnowsza elektronika użytkowa i produkty, które stały się znane dzięki YouTube. Czegoś podobnego można się spodziewać w tym roku. Formuła najgorętszych hitów prezentowych, które będą obowiązywać w tym sezonie, będzie najprawdopodobniej zbieżna z zeszłoroczną, inspirując do dawania więcej serduszek w mediach społecznościowych, dzielenia filmami pokazującymi radość i emocje związane z produktami typu cross-over.

  1. Czarny Piątek nadal będzie rósł w siłę i coraz więcej kupujących będzie korzystać z internetu, niż kiedykolwiek wcześniej

Czarny Piątek – wywodzący się z kultury amerykańskiej – na całym świecie stał się zjawiskiem, skalą przypominający Cyber Tydzień II (tydzień między Świętami Bożego Narodzenia a Sylwestrem), kiedy to kupujący są zobligowani do zakupów poprzez karty podarunkowe czy oferty trwające tylko do końca roku. Czarny Piątek będzie dalej rósł – zarówno w internecie, jak i poza nim – według danych z całej Europy w ubiegłym roku sprzedaż w tym dniu wzrosła o 371% . W Polsce, mimo że Czarny Piątek jest obecny od kilku lat, nie jest tak powszechny jak w innych krajach europejskich. Jednak jego popularność rośnie. W ubiegłym roku około 23% Polaków dokonało zakupów świątecznych dokładnie tego dnia, licząc na znaczną obniżkę cen.[2]

  1. Cyber Week II będzie najlepszą ukrytą szansą.

25 grudnia oznacza początek Cyber Week II, okresu w ciągu roku, kiedy to klienci zalewają rynek, aby skorzystać z ofert internetowych. Z kartą podarunkową w ręku, są gotowi by dogodzić sobie w okresie poprzedzającym Nowy Rok. W ubiegłym roku Wielka Brytania między 26 grudnia (Boxing Day) a 30 grudnia odnotowała wzrost AOV (średnia wartość zamówienia) na poziomie 28%. W Niemczech z kolei 29 grudnia odnotowano wzrost sprzedaży na poziomie 53%.

  1. Budowanie większej ilości danych oznacza silniejsze relacje z klientami

W zeszłym roku Criteo Shopper Story 2017 zwrócił uwagę, że w większości krajów kupujący cenią zarówno doświadczenia online, jak i detaliczne. 62% klientów przyznało się, że używa swoich telefonów, gdy są w sklepie. Ponieważ w sezonie świątecznym to mobile wiedzie prym, marketerzy muszą zastanowić się, jak lepiej dotrzeć i połączyć się z klientami, gdy przemieszczają się między urządzeniami i kanałami. Większość marketerów nie ma całkowitej pewności, że posiadają strategie poparte liczbami, które zapewnią wygraną pozycję – tylko 3 na 5 dyrektorów marketingu współpracuje przy udostępnianiu danych i jedynie 1,3% marketerów jest „bardzo pewnych siebie” w swoich strategiach dotyczących danych, dostarczonych przez analityków, pożądanych przez większość działów firm.

  1. Najlepsze strategie marketingowe będą oparte na chwilach

W trakcie świąt proces zakupu odbywa się błyskawicznie. Wszechogarniająca atmosfera obdarowywania i dzielenia się wspiera nas w myśleniu o innych. Ten szczególny czas jest tylko raz do roku, ale jego siła tkwi w najbardziej niezapomnianych chwilach. 5 sposobów na stworzenie najlepszych chwil dla klientów:

  • Opracuj stałą strategię dla handlu w dowolnym momencie
  • Optymalizuj pod kątem transakcji mobilnych i w aplikacji
  • Zachowaj silną strategię marketingową w trakcie Cyber Week II
  • Zdobadź dostęp do większej ilości danych
  • Stwórz więcej ważnych momentów
Czytaj również:  Handel coraz częściej sięga po biometrię. Czytniki naczyń krwionośnych zwiększą poziom bezpieczeństwa i zmienią organizację pracy

Niezależnie od tego, co sprzedawcy detaliczni planują na sezon świąteczny, to biorąc pod uwagę, że klienci zaczną szukać ofert świątecznych już na początku października, powinni oni przygotować strategie marketingowe i handlowe już teraz, w okresie wakacji, aby móc odpowiedzieć na  potrzeby swoich klientów i zarazem czerpać z tego maksymalne korzyści.

[1] Deloitte: Raport Zakupy Świąteczne 2017

[2] Deloitte: Świąteczny Barometr Cenowy