Biznes w Internecie przeżywa rozkwit – coraz więcej Polaków docenia robienie zakupów bez wychodzenia z domu. Korzystanie z oferty e-sklepów jest proste i wygodne, a czas oczekiwania na zamówiony produkt z roku na rok staje się coraz krótszy. W którą stronę rozwija się polski e-commerce? Analizujemy zmiany i wskazujemy najważniejsze trendy na rynku.

Polacy na zakupach online

Na przestrzeni ostatnich lat jesteśmy świadkami dynamicznych zmian na rynku e-commerce. Gwałtownej modyfikacji ulegają nasze zwyczaje i zachowania zakupowe. Jak wskazuje raport Gemius, obecnie aż 62% internautów deklaruje, że chociaż raz zrobiło zakupy online – to ponad 170 milionów ludzi! Liczba ta powiększa się każdego roku. W porównaniu do 2018 roku zanotowano wzrost statystyki o 6 punktów procentowych. 60% użytkowników kupuje w polskich sklepach, ale na uwagę zasługuje rosnący odsetek klientów (już 26%), którzy korzystają z usług zagranicznych e-marketów. Zakupy online nie są już domeną młodych. Wśród kupujących znacznie przybyło osób starszych (powyżej 50 roku życia), którzy stanowią dziś dziś drugą co do wielkości grupę klientów w polskim Internecie.

Zmienia się również sposób, w który dokonujemy zakupów online. Do głosu coraz częściej dochodzą urządzenia mobile, smartphony i tablety, które zaczynają odgrywać istotną rolę w pośrednictwie sprzedaży. W 2019 roku z komórek jako kanału sprzedaży korzystało 61% internautów. To ważny trend, który musi przełożyć się na responsywne dopasowanie witryn sklepów do medium, którego używa klient.

Firmy kurierskie na rynku e-commerce

Wzrost rynku e-commerce pociągnął za sobą wzrost wolumenu wysyłanych paczek i poziomu eksploatowania usług kurierskich, a dalej – konieczność zadbania o najwyższe standardy dostawy przesyłek. Wbrew pozorom, to, w jaki sposób i jak szybko zostanie dostarczona paczka ma ogromny wpływ na zadowolenie klientów z zakupów w naszym sklepie. Wydaje się, że wiele firm wciąż minimalizuje rolę tego czynnika w całościowym doświadczeniu konsumentów. To błędna droga – wybór firmy kurierskiej, który notorycznie gubi lub dostarcza uszkodzone paczki może przełożyć się na obniżenie poziomu satysfakcji z usług sklepu, a dalszej perspektywie wybór innego producenta. Według raportu Gemius, nawet tak niepozorna kwestia jak dostępność preferowanej opcji wysyłki wpływa na motywację do zakupów i ostateczną decyzję zakupową klientów.

Wysoka jakość obsługi jest równoznaczna z wysokim standardem, jeśli chodzi o nadawanie paczek kurierskich. W trosce o zadowolenie obu stron – klientów i właścicieli przedsiębiorstw e-commerce – przeprowadzono analizę rynku kurierskiego i wyłoniono najlepsze firmy kurierskie 2019.

Firmy kurierskie – ranking 2019

W badaniach opinii klientów przeprowadzonych przez PBIJA wzięto pod uwagę osiem największych firm kurierskich w Polsce: DHL, DPD, FedEx, Geis, GLS, InPost, Pocztex i UPS. Wśród najwyżej ocenionych korporacji znalazły się kolejno InPost, FedEx i DPD.

InPost zdeklasował konkurencję i został uznany za najlepszą firmę kurierską w 2019 roku. Konsumenci wyróżnili ją szczególnie za:

  • Krótki czas oczekiwania na przesyłkę
  • Nienaganność (dostarczenie przesyłek pod poprawny adres)
  • Uprzejmość kurierów
  • Konkurencją cenę
  • Brak uszkodzeń paczek i ich zawartości
  • Wysoką jakość obsługi klienta
  • Innowacyjne rozwiązania

InPost uzyskał najwyższe noty także w kategorii „akceptowalność kosztów nadania przesyłki”, a tym samym został wyróżniony na tle innych firm kurierskich pod względem stosunku jakości do ceny oferowanych usług.

Dobra opinia o firmie przekłada się na popularność i wzrost zainteresowania ofertą InPost wśród konsumentów. W porównaniu do ubiegłego roku w 2019 więcej internautów skorzystało z usług kurierskich InPost (wzrost o 5 punktów procentowych), co dało firmie trzecie miejsce (tuż za DPD i DHL) wśród najchętniej wybieranych firm, jeśli chodzi o dostawę produktów bezpośrednio do miejsca zamieszkania.

Paczkomaty rewolucjonizują polski rynek

Nadawanie przesyłek kurierskich bezpośrednio do domu lub pracy jest wciąż w czołówce najpopularniejszych form dostawy zakupów wybieranych przez polskich internautów. Raport Gemius podaje, że w 2019 roku na tę opcję zdecydowało się 58% ludzi. Większe zainteresowanie branży e-commerce budzi jednak pozycja Paczkomatów, które z roku na rok zagarniają coraz większy procent udziałów w rynku. Już 52% klientów deklaruje, że odbiór w Paczkomatach jest ich ulubioną formą dostawy, a możliwość jej wyboru w sklepie online motywuje do zakupów aż 61% internautów!

W tym zakresie wciąż najlepiej radzi sobie firma InPost. Z Paczkomatów InPost korzysta 74% użytkowników polskiego Internetu (wg raportu Kantar TS 2019). Usługa jest chętnie wybierana bez względu na wiek klientów czy wielkość miejsca zamieszkania – jej popularność jest widoczna w dużych, średnich i małych miastach. Popyt na Paczkomaty zwiększa się każdego roku, zwłaszcza na terenie wiosek i niewielkich miejscowości, gdzie na bieżąco powstają nowe urządzenia.

Przewiduje się, że rola Paczkomatów będzie wciąż zyskiwać na znaczeniu. Ich popularność jest wynikiem zmiany stylu życia i potrzeb kupujących, którzy coraz bardziej cenią sobie wygodę w użyciu i całodobową dostępność urządzenia. Doskonale wiedzą o tym firmy kurierskie, które wychodzą naprzeciw galopującym trendom i dynamicznie rozbudowują sieci maszyn w całej Polsce.