Święta w Google – kiedy, jak i czego szukają Polacy

google

Rok temu wyraźny wzrost świątecznych wyszukiwań w Google rozpoczął się w ostatnim tygodniu października 2020 r. i trwał do połowy grudnia. Najszybciej rosnącą na popularności kategorią była elektronika, zaś przepisów na potrawy świąteczne szukaliśmy o 30% częściej. Czy trendy z 2020 roku utrzymają się także obecnie? Jakie kategorie są szczególnie popularne w wyszukiwarce w okresie świątecznym?

Trendy świąteczne – Google – wyszukiwania

W 2020 r. tęskniliśmy za tradycyjnym obchodzeniem świąt. 64% respondentów ograniczyło lub odwołało spotkania rodzinne ze względu na sytuację w Polsce i na świecie[1]. W tym roku mamy nadzieję to nadrobić, gdyż 57% z nas tęskni za spotkaniami w większym gronie[2].

Kiedy szukamy prezentów? Szczyt przypada na Black Friday i grudzień

Szczyt zainteresowania wyszukiwaniami świątecznymi zarówno na YouTube, jak i w wyszukiwarce Google wypada w okolicy Black Friday i trwa aż do drugiego dnia Świąt[3]. Planując święta, Polacy ponad połowę budżetu (52%) przeznaczają na prezenty dla najbliższych. Jest to 4 punkty procentowe więcej niż średnia europejska, która wynosi 48%[4]. W 2020 roku aż 62% Polaków deklarowało, że rozpocznie z wyprzedzeniem zakupy prezentów. W tym roku ten trend umocnił się. Wcześniej przygotowujemy się też do świąt, przede wszystkim by uniknąć tłumów i kolejek (53%), a także w obawie przed wyczerpaniem dostępności wybranych produktów (43%).

– Pierwsze oznaki zainteresowania tematyką świąteczną odnotowujemy już pod koniec sierpnia, natomiast szczyt przypada na okolice Black Friday i kończy się tuż po 26 grudnia – tłumaczy Weronika Zaręba, analityczka z Google. – Według badania Deloitte, nadal ponad połowa świątecznego budżetu jest wydawana w grudniu, natomiast z roku na rok rośnie zainteresowanie zakupami świątecznymi w Black Friday. Ponadto, w Polsce zaczęło się pojawiać zainteresowanie chińskim Dniem Singla, który przypada na 11 listopada, podczas którego w wielu sklepach pojawiają się atrakcyjne promocje – dodaje.

Co nas interesuje? Przepisy świąteczne, ale także elektronika i odzież

W 2020 roku w okresie świątecznym zainteresowanie elektroniką wzrosło aż o 66%. Najpopularniejszymi subkategoriami w tym segmencie były laptopy oraz słuchawki, zaś największy wzrost popularności zanotowały tablety graficzne (wzrost o 93%) oraz klawiatury (wzrost o 76%). W kategorii odzież, która w okresie świątecznym wzrosła w tamtym roku o 38%, najpopularniejsze były sukienki, zaś największy wzrost zaliczyły piżamy (o 84%) oraz spodenki (65%). Co ciekawe, rok temu zainteresowanie przepisami wzrosło o 30% rok do roku. Jednocześnie ta subkategoria była prawie 7-krotnie większa od subkategorii pieczywo.[5]

– Co roku Polacy w okresie świątecznym szukają w Google podobnych rzeczy. Prym wiodą inspiracje prezentowe, przepisy na różne potrawy oraz życzenia świąteczne. W 2020 roku zdecydowanie postawiliśmy na komfort i częściej szukaliśmy kosmetyków do pielęgnacji oraz wygodnych ubrań niż makijażu i sukienek. W tym roku już teraz w wyszukiwarce obserwujemy zainteresowanie tematyką świąteczną, więc ten trend pozostał niezmienny. Widać również wzrost zainteresowania np. sukienkami, można więc przypuszczać, że tych świąt duża część z nas nie planuje już spędzić “pod kocem” – mówi Weronika Zaręba z Google.

Co kupujemy na święta? “Piżamy świąteczne dla rodziny” hitem w wyszukiwarce

Jakie hasła związane z prezentami wpisujemy w wyszukiwarkę najczęściej? W 2020 roku były to świąteczne prezenty dla par, które od października do grudnia zaliczyły wzrost o 1650%. Hasło wyprzedziło świąteczne prezenty dla nastolatki oraz świąteczne prezenty dla dziewczyny. W tamtym roku w kręgu naszych świątecznych zainteresowań były często przepisy, stąd popularność takich haseł jak wykwintne ciasta na święta (wzrost o 43400% w danym okresie), lekkie sałatki na święta (wzrost o 11187%) lub przepis na miękkie ciasteczka świąteczne (wzrost o 8186%).[6]

W tym roku widzimy zaś już bardzo duże zainteresowanie ozdobami świątecznymi. Hasło ekskluzywne ozdoby świąteczne zanotowało wzrost o 2562% r/r. Wiele osób planowało też w tym roku świąteczny wyjazd. Hasła takie jak Święta Bożego Narodzenia w górach czy po prostu święta w górach zanotowały wzrost popularności o 142% rok do roku. Na święta szykujemy się już też pod kątem naszego stroju. Zdecydowanym hitem są świąteczne swetry dla par (wzrost o 116% r/r) oraz wspomniane wcześniej sukienki na święta (wzrost o 115% r/r). Hasło piżamy świąteczne dla rodziny zaliczyło zaś wzrost o 3033% w porównaniu z 2020 rokiem.[7]

Gdzie kupujemy prezenty? Częściej wybieramy internet i aplikacje

Pandemia zmieniła przyzwyczajenia konsumentów, którzy ze względu na bezpieczeństwo, szybkość i wygodę częściej zaczęli kupować online. Gdzie szukamy produktów i rekomendacji? Tutaj znacznie przeważają źródła online: 44% respondentów wykorzystuje wyszukiwarki internetowe do tego celu, 42% – porównywarki cen, a aż 41% interesują strony internetowe z opiniami konsumentów[8].

– Zgodnie z danymi z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej w 2021 już 84% respondentów zadeklarowało, że robi zakupy przez internet, a 71% z nich robi je częściej niż 2 razy w miesiącu. W przypadku zakupów na urządzeniach mobilnych coraz chętniej korzystamy z aplikacji danego sklepu. W 2019 roku tylko 22% wszystkich zakupów mobilnych było robionych poprzez aplikację, reszta poprzez stronę w wersji mobilnej. W zeszłym roku ten odsetek urósł do 30%. Rośnie na popularności także omnichannel, czyli połączenie zakupów online ze stacjonarnymi – mówi Marta Guzek, Retail Industry Head w Google.Trendy świąteczne – Google – zakupy

[1] Badanie Deloitte, 29.10.20 do 4.11.20, Polska, 1000 respondentów w wieku 18-65 lat

[2] Badanie, 15.03.21 do 4.04.21, 2128 respondentów

[3] Wewnętrzne dane Google za okres styczeń 2019 do grudnia 2020

[4] Deloitte: Zakupy świąteczne 2020. Prezentacja wyników badania świątecznych zwyczajów konsumenckich w Polsce

[5] Wszystkie dane pochodzą z wewnętrznych danych Google za okres 1 września 2020 do 31 stycznia 2021

[6] Dane wewnętrzne Google, 1.10.2020 do 31.12.2020

[7] Dane wewnętrzne Google, 2020 vs 2021 rok

[8] Badanie Data Reportal, Polska, 2020, Poland; respondenci w wieku 16 do 64 lat