Brexit straszy

0

Członkowie Fed powiedzieli inwestorom, co myślą o danych rynkowych, dlaczego są one ważne i co może z nich wynikać. Zielone światło dla podwyżek stóp nie oznacza wcale, że szybko do nich dojdzie, choć prawdopodobieństwo, że tak będzie, jest teraz stosunkowo wysokie. Liczą się jednak dane gospodarcze, a ponieważ w tym tygodniu ich nie brakuje, a tuż przed weekendem będzie ich jeszcze więcej, rynki wyjątkowo uważnie studiują wszystkie wskaźniki. Wczoraj wzięły pod lupę słaby indeks zaufania konsumentów, ale za to zgodną z prognozami inflację bazową PCE i rosnące wydatki konsumentów. Dzisiaj na pierwszy ogień pójdzie wskaźnik koniunktury ISM dla przemysłu, a także Beżowa Księga, czyli raport Rezerwy Federalnej o stanie amerykańskiej gospodarki. Na razie wygląda na to, że Fed ma powody, by podwyżki przyspieszyć.

W nocy premier Japonii Shinzo Abe poinformował, że chce opóźnić kolejny wzrost podatku od sprzedaży. Przed południem odbędzie się jego konferencja prasowa, na której podobno Shinzo Abe poinformuje o ważnych zmianach w państwie. Jen się umocnił, choć za kilka godzin sytuacja może się odwrócić. Inny los spotkał funta, który fatalnie zareagował na wczorajsze sondaże opublikowane przez Guardiana, według których wzrósł odsetek zwolenników Brexit. A już wydawało się, że sprawa jest jasna, że Brytyjczycy chcą pozostać w UE, a tymczasem okazuje się, że wyniki referendum nie są wcale przesądzone. Na notowania funta znowu większy wpływ będą miały wyniki sondaży niż dane makro. Lepiej jednak o nich pamiętać, bo informacje z brytyjskiej gospodarki wcale nie są jednoznaczne. Dzisiaj warto zwrócić uwagę m.in. na dane o wnioskach o kredyt hipoteczny.

Brytyjczycy opublikują dzisiaj też wskaźnik PMI, tak samo zresztą jak wiele innych państw na całym świecie. Środa to dzień PMI. Chińczycy już je podali, teraz sukcesywnie robi to Europa. Ponieważ są to w większości przypadków tylko finalne odczyty wskaźnika, wielkiego wpływu na rynki nie powinny one wywrzeć. Chyba, że pojawią się jakieś niespodzianki.

Czytaj również:  Dialog Branżowy: należy wypracować najlepsze praktyki przetargowe w zakupach marketingowych. Zasady współpracy z agencjami wymagają głębokich zmian

dr Maciej Jędrzejak, Dyrektor Zarządzający Saxo Bank Polska