Co Polacy kupią na walentynki 2016?

Sklepy tradycyjne nadal domeną Polaków

14 lutego zakochani pod każdą szerokością geograficzną składają sobie życzenia i wręczają upominki. Podobnie będzie w Polsce. Jak wynika z ankiety PAYBACK Opinion Poll (POP), ponad połowa Polaków uważa Walentynki za miły zwyczaj, a 57% badanych ma plany związane z obchodzeniem tego święta.

53% Polaków ocenia Walentynki pozytywnie. Ich zdaniem to miły zwyczaj i dobry dzień, by okazać uczucia – wynika z ankiety PAYBACK Opinion Poll (POP). Tylko 7% badanych uważa, że to święto komercyjne.

Jak wynika z ankiety, ponad połowa Polaków (57%) obchodzi święto zakochanych. Ci, którzy świętują Walentynki, najczęściej składają bliskim życzenia osobiście (89%) lub SMS-owo (10%). Aż 86% planuje ofiarować najbliższym drobiazg. Sześciu na dziesięciu ankietowanych podaruje prezent wyłącznie drugiej połówce, a co piąty wręczy upominek nie tylko partnerowi, ale także przyjacielowi lub komuś z rodziny.

Walentynki w domu – polska tradycja

Spośród osób, które w tym roku będą obchodzić Walentynki, to panowie (62%) częściej niż panie (52%) deklarują chęć świętowania w wyjątkowy sposób. Połowa ankietowanych wskazała jednak, że spędzi to święto w domu. Tylko co trzeci planuje wypad „do miasta”. Panowie najchętniej wybraliby kino (17%), panie – restaurację (14%). Na romantyczny pobyt poza miejsce zamieszkania wybierze się co dziesiąty ankietowany.

Prezent trafiony w punkt!

W lutym w sklepach zaczyna się walentynkowa gorączka, która bardziej dopada handlowców, niż zakochanych. Polacy od lat są powściągliwi w wydatkach z okazji Dnia Św. Walentego. Ponad połowa Polaków obchodzących to święto deklaruje, że na prezent dla bliskich przeznaczy kwotę do 50 zł. Co trzeci wyda do 100 zł, a tylko nieliczni (13% deklaracji) planują przeznaczyć więcej niż 100 zł. Porównując jednak wydatki do lat ubiegłych, widać trend wzrostowy.

Wydatki Polaków na Walentynki
Rok 2014 2015 2016
do 50 zł 68% 55% 53%
51 – 100 zł 22% 31% 34%
powyżej 101 zł 10% 13% 13%

Na zyski z okazji Dnia Zakochanych mogą liczyć przede wszystkim centra handlowe, gdzie po upominek uda się ponad połowa badanych. Klientów nie zabraknie też w kwiaciarniach (31%) oraz sklepach internetowych (29%). Panowie po prezent wybiorą się do kwiaciarni (47%), a 1/3 mężczyzn zrobi zakupy online (32%). Kobiety najczęściej będą klientami centrów handlowych (68%) oraz małych wyspecjalizowanych sklepów (27%).

A jak się przedstawia lista prezentów? Na prowadzeniu niezmiennie od lat znajdują się kwiaty, słodycze i biżuteria dla pań oraz perfumy, słodycze i płyty dla panów. Nie zawsze jednak pokrywa się to z preferencjami samych zainteresowanych. Kobiety jako najlepszy prezent dla siebie wskazały kolejno: kwiaty, biżuterię, bilety (na koncert, do teatru itp.) oraz perfumy. Panowie natomiast chcieliby dostać książkę, perfumy albo płytę.

Czekoladki – najbardziej nietrafiony upominek

Na koniec ciekawostka. Słodycze w prezencie walentynkowym to marzenie zaledwie co dziesiątej ankietowanej pani. Tymczasem prawie połowa twierdzi, że właśnie słodycze dostaje najczęściej. Może zatem warto w tym roku zrezygnować z czekoladek i pomyśleć nad bardziej trafionym prezentem walentynkowym?

PAYBACK Opinion Poll

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 1-7 lutego 2016 metodą ankiety online, na grupie 481 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat, dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.