Czy Polacy są już eko? Postawy Polaków wobec ekologii

praca pracownik warszawa

W czerwcu, na zlecenie RTV EURO AGD, agencja Smartscope przeprowadziła badanie dotyczące postaw Polaków wobec kwestii ekologicznych. Aż 92% respondentów zadeklarowało, że dbanie o ekologię jest dla nich ważnym tematem, a do odpowiedzialności za środowisko poczuwa się aż 90% badanych.

Polacy są coraz bardziej świadomi, angażują się w działania proekologiczne – segregują śmieci, oszczędzają wodę i energię, rezygnują z używania jednorazowych plastików. Potwierdza to badanie RTV EURO AGD, które pokazuje, że aż 89% osób martwi się o stan środowiska naturalnego i podobnej troski oczekuje także od producentów i sieci handlowych działających w segmencie elektroniki użytkowej.

Zaangażowanie w kwestie ekologiczne nie jest tylko kwestią indywidualnych postaw, ale również zmian legislacyjnych, które zachodzą w polskim prawie. Zgodnie z obowiązującą od 2016 roku ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym klienci mogą pozbywać się sprzętu tylko w wyznaczonych punktach, obowiązek odbioru takiego sprzętu spoczywa również na dystrybutorach i sklepach z elektroniką o powierzchni co najmniej 400 mkw. Aż 59% badanych deklaruje, że oddaje zużyty sprzęt elektroniczny do autoryzowanych placówek.

– Co roku rośnie liczba elektroodpadów odbieranych przez nas od klientów. Tylko w 2018 r. było to aż 10 tys. ton. Klienci nie tylko przynoszą sprzęt do naszych placówek stacjonarnych, ale korzystają z opcji odbioru sprzętu z domu. Jako jedyni na rynku oferujemy bardzo wygodne rozwiązanie obejmujące dostawę, montaż i odbiór zużytego sprzętu z domu klienta podczas jednej wizyty. Dzięki takiej opcji klient może już w tym samym dniu korzystać z nowych urządzeń, a stare nie zalegają mu niepotrzebnie w domu. To szczególnie ważne w przypadku dużego sprzętu AGD, np. pralek czy lodówek – mówi Grzegorz Wachowicz, Dyrektor ds. Handlu i Marketingu w RTV EURO AGD. – To znaczne ułatwienie dla konsumentów, pozwalające też mieć kontrolę nad tym, dokąd trafia zużyty sprzęt.

Mimo iż funkcjonuje wiele punktów odbioru elektroodpadów aż 7% proc. badanych wciąż wyrzuca zużyty sprzęt do śmietników, a kolejne 3% nie wie, co ma z nim zrobić, więc magazynuje go w domu.

Aż 88% respondentów uważa, że producenci i sprzedawcy sprzętu elektronicznego, RTV i AGD powinni szczególnie dbać o środowisko.

– Przed tak dużą siecią z elektroniką użytkową, jak RTV EURO AGD, stoi wiele wyzwań związanych z ekologią. Ze względu na skalę naszego działania jednym z istotnych jest zarządzanie produktami niepełnowartościowymi – dodaje Grzegorz Wachowicz, Dyrektor ds. Handlu i Marketingu w RTV EURO AGD. – Przy czym w naszej branży klasyfikowane do tej kategorii są np. produkty, które są fabrycznie nowe, a mają uszkodzone opakowanie. Uruchomienie sprzedaży outletowej jest jednym ze sposobów na to, aby znalazły nabywców. W naszym sklepie online klienci mogą sprawdzić, czy poszukiwany przez nich sprzęt jest też dostępny po obniżonej cenie w outlecie, znajdą tam szczegółowe informacje, w jakim jest stanie i zdjęcia potencjalnych uszkodzeń. Dla obu stron takie rozwiązanie jest korzystne.

Według badania RTV EURO AGD aż 80% respondentów zapłaciłoby więcej za sprzęt elektroniczny, gdyby wiedzieli, że dzięki temu będzie służył im dłużej i mniej szkodził środowisku.

– Od dawna oferujemy możliwość przedłużenia gwarancji na okres 3 lub 5 lat, dzięki czemu klient ma zapewnioną m.in. naprawę sprzętu w okresie pogwarancyjnym – stwierdza Artur Binkowski, Dyrektor ds. Ubezpieczeń w RTV EURO AGD. – To z pewnością opcja dla tych, którzy dbają o środowisko i zależy im na użytkowaniu sprzętu elektronicznego jak najdłużej.

Badanie postaw związanych z ekologią zostało zrealizowane przez agencję badawczą Smartscope w maju 2019 r. na panelu internetowym na próbie 560 osób.