Firmy transportowe i produkcyjne najczęściej inwestują dzięki leasingowi

0

Leasing pozostaje najważniejszym zewnętrznym źródłem finansowania sektora MŚP w Polsce w I kwartale 2019 roku – korzysta z niego ponad 55 proc. przedsiębiorców. Po to narzędzie sięga ponad dwa razy więcej średnich firm niż mikro (odpowiednio 72 proc. i 33 proc. wskazań) – wskazuje „Barometr EFL”. Popularność leasingu potwierdzają najnowsze dane Związku Polskiego Leasingu, z których wynika, że wartość rynku leasingu w Polsce w 2018 roku wyniosła 82,6 mld zł i wzrosła o 21,8 proc. r/r.

Leasing jest najpopularniejszy w firmach z branży transportowej (71 proc.). W ten sposób przedsiębiorcy najczęściej finansują swoją flotę pojazdów. Z danych ZPL wynika, że w ubiegłym roku wartość leaisngu pojazdów ciężkich wyniosła prawie 20 mld zł, co oznacza ponad 11 proc. wzrost rok do roku.

Z leasingiem za pan brat są również firmy przemysłowe, wśród których z tego narzędzia korzysta aż 67 proc. przedstawicieli. W ten sposób finansują maszyny i urządzenia do produkcji, które są wymieniane przez nich co kilka lat. Trzecią branżą, która chętnie sięga po leasing, jest handel (62 proc. wskazań), a tuż za nią uplasowało się budownictwo (61 proc.).

Radosław Kuczyński Prezes Zarządu EFL
Radosław Kuczyński Prezes Zarządu EFL

– Każda branża ma swoje ulubione lub najbardziej odpowiednie do jej specyfiki narzędzia finansowania inwestycji. W przypadku aż czterech branż takich jak transport, produkcja, handel i budownictwo, numerem jeden, jeśli weźmiemy pod uwagę zewnętrzne instrumenty, jest leasing. Przedsiębiorcy tak chęnie go wybierają z kilku powodów. Mogą dokonać inwestycji bez angażowania często dużej gotówki, tę mogą przeznaczyć na inne cele – na przykład związane z rozwojem swoich pracowników, a kupione środki trwałe zwiększają wartość firmy i jej konkurencyjność – podkreśla Radosław Kuczyński, prezes EFL.

TOP3 zewnętrznych narzędzi finansowych bez zmian

Od początku realizacji badania „Barometr EFL” (od stycznia 2015 roku) przedstawiciele sektora MŚP najczęściej finansują swoją działalność środkami własnymi. Z podobną sytuacją mamy do czynienia w I kwartale br. – aż 92 proc. przedsiębiorców zadeklarowało, że sięga do swoich kieszeni, żeby inwestować. Biorąc pod uwagę finansowanie zewnętrzne, na fotelu lidera znajduje się leasing, z którego korzysta 55 proc. MŚP. Po raz kolejny bardzo wysoko utrzymuje się ubezpieczenie majątku firmy – sięga po nie ponad 51 proc. przedsiębiorców. Podium domyka kredyt bankowy (42 proc. wskazań).

Czytaj również:  Handlowiec na wagę złota

Większe firmy najbardziej doceniają leasing

Rok 2019 nie przyniósł także zmian, jeśli weźmiemy pod uwagę wielkość podmiotu i popularność leasingu. Po raz kolejny widać tendencję, zgodnie z którą, im firma zatrudnia więcej pracowników, tym częściej korzysta zewnętrznych narzędzi finansowych, w tym z leasingu. Podczas gdy wśród mikro firm 33 proc. zarządzających bazuje na tym produkcie, to wśród małych ten odsetek już jest niemal dwa razy wyższy i wynosi 64 proc., a wśród średnich podmiotów ponad 72 proc.

Z ubezpieczenia majątku najchętniej korzystają małe podmioty (60 proc.), wśród średnich ten wskaźnik wynosi 53 proc., a mikro 38 proc. Podobnie po kredyt bankowy najchętniej sięgają przedsiębiorstwa zatrudniające od 10 do 49 pracowników (52 proc.), a njarzadzirj te najmniejsze (22 proc.).