Firmy zmieniają swoje podejście do zakupu usług hotelowych

0

Stowarzyszenie ACTE Global (Association for Corporate Travel Executives) ogłosiło rezultaty najnowszego badania, przeprowadzonego na zlecenie HRS, skupiającego się na ewolucji praktyk związanych z zakupem usług hotelowych w firmach.

Badanie Sourcing usług hotelowych – nowe horyzonty, przeprowadzone wśród członków ACTE, wyraźnie pokazuje, jakie zmiany zachodzą w odniesieniu do procesów przetargowych i negocjacji w zakresie zakupu usług hotelowych. 51% uczestników badania, czyli osób zarządzających podróżami służbowymi w firmach, stwierdziło, że w ciągu ostatnich trzech lat dzięki zmianom strategii negocjacyjnej uzyskało oszczędności.

Pod wpływem wielu czynników, między innymi, wzrostu stawek hotelowych, fragmentacji rynku hotelowego i czasu, jaki zajmuje tradycyjny sourcing, 48% managerów odpowiedzialnych za podróże zdecydowało się zmienić metody i outsourcować część lub całość działań związanych z zakupem usług hotelowych, oddając je w ręce międzynarodowych dostawców usług lub specjalistów z innych firm doradczych.

Negocjacje z hotelami i proces przetargowy

Badanie pokazało kilka innych, wartych uwagi trendów, podkreślających zmianę podejścia do negocjacji hotelowych wśród firm,  szczególnie dużych, międzynarodowych korporacji.

  • Firmy, które pracują z globalnymi dostawcami usług albo firmami konsultingowymi notują oszczędności na poziomie 7% w skali roku, podczas gdy te, które pracują z agencjami (Travel Management Companies – TMC) notują oszczędności na poziomie 4% w skali roku.
  • W około jednym na dziesięć firmowych programów hotelowych (11%) wprowadzono ciągły sourcing – stosunkową nową praktykę, która pozwala negocjować stawki hotelowe stale przez cały rok w opozycji do trwającego krotko procesu przetargowego, trwającego pod koniec każdego roku. Firmy, które wprowadziły nowe rozwiązania zanotowały pozytywne zmiany – większe przywiązanie pracowników do rezerwowania hoteli w ramach programu hotelowego i większe zadowolenie podróżujących pracowników, oszczędności finansowe i większą elastyczność w doborze hoteli.
  • Jedną z głównych przeszkód na drodze skutecznej implementacji ciągłego sourcingu jest brak odpowiedniej edukacji w tym zakresie. 42% osób zarządzających podróżami, które do tej pory nie wprowadziły nowego rozwiązania, po prostu do tej pory o nim nie słyszały. Około jednej trzeciej (31%) badanych, jako powód niewprowadzenia tego rozwiązania podała brak czasu lub zasobów.
  • Jedna piąta osób odpowiedzialnych za podróże twierdzi, że jest na bieżąco ze zmianami w zakresie podróży służbowych, które mogłyby wpłynąć na ich program hotelowy m.in potrzeba włączenia do programu nowych rynków poza sezonem przetargowym. Stąd wynik, że pozostała grupa managerów dzięki korzystania z ciągłego sourcingu może szybciej reagować na zmiany biznesowe w firmie.
Czytaj również:  Analityka czyni biznes bardziej innowacyjnym - badanie SAS

“Żyjemy w czasach nadmiaru informacji i ciągłych zmian. Porażka przy szybkim reagowaniu na zamiany na rynku może być bardzo kosztowna dla osób zarządzających podróżami i to zarówno w zakresie finansów, jak i morale pracowników” – powiedział Greeley Koch, dyrektor wykonawczy stowarzyszenia ACTE Global. “Ponad połowa osób, które szybko przystosowują się do zmian może równie szybko zauważyć oszczędności. Dzięki temu można zaobserwować, jaki wpływ mogą mieć travel managerowie, jeżeli wprowadzają innowacyjne praktyki – pozycjonują się w czołówce zmieniającego się biznesu jako liderzy w swojej organizacji.”

„Sourcing usług hotelowych daje szanse wprowadzić w firmie finansowe i strategiczne zmiany.” – mówi Marco D’Ilario, vice president of sourcing w firmie HRS. „To ogólnoświatowe badanie wyraźnie pokazuje, że w obszarze podróży służbowych ciągle szuka się nowych możliwości i niepodważalnych danych, aby uzyskać nie tylko oszczędności, lecz także jak najlepsze wyniki w ramach programu hotelowego. To nic innego jak przedefiniowanie procesu przetargowego.”

Po więcej informacji odsyłamy do raportu Sourcing usług hotelowych – nowe horyzonty. Warto pobrać kompletną treść raportu, klikając w powyższy link. Wyniki opisanych badań będą również omawiane podczas ACTE New York City Global Summit & Corporate Loadging Forum 30 kwietnia.

O badaniu

W badaniu brali udział członkowie stowarzyszenia ACTE na całym świecie (28% z Ameryki Północnej I Południowej, 38% z Europy i 24% z regionu Azji i Pacyfiku). Badanie przeprowadzono od 20 lutego do 5 marca 2018 roku w formie elektronicznej ankiety. Obszar tematyczny, który był badany to strategie i wyzwania w procesie sourcingu usług hotelowych. W badanie wzięło udział w sumie 226 osób zarządzających podróżami w firmach. Za przeprowadzenie badania odpowiedzialna była niezależna firma badawcza Rockbridge Associates.