Laude Smart Intermodal rozwija przewozy – nowe kierunki transportu z Polski i Ukrainy

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Spółka Laude w zdecydowanej większości prowadzi transporty intermodalne z Ukrainy przez Polskę, co z uwagi na posiadane aktywa jak terminale i lokomotywy pozwala na optymalizację czasową i kosztową w obrocie towarami. Nie bez znaczenia jest też posiadanie własnej spółki w Niemczech, co dodatkowo ułatwia transport produktów z Polski i Ukrainy. Część ukraińskiego eksportu Laude Smart Intermodal przekierowuje na Słowację i Węgry, gdzie zamierza zwiększać swoją przewozową obecność.Laude

– Te kierunki stanowią istotną część naszej oferty, szczególnie w kontekście rozwoju współpracy z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie popyt na usługi transportowe rośnie, a nasza spółka jest w stanie szybko reagować na pojawiające się na różnych rynkach oczekiwania – przekonuje Pavel Kalasko (ukr. Павел Колоско), wiceprezes ds. rynków wschodnich Laude Smart Intermodal i dyrektor generalny spółki na Ukrainie.

Warto przypomnieć, że w ostatnich wojennych latach rząd ukraiński zrealizował wiele inwestycji kolejowych mających na celu wydłużenie tras linii normalnotorowych umożliwiających poruszanie się pociągów europejskich bez konieczności wymiany wózków w wagonach. Dotyczyło to m.in. połączenia prowadzącego do Polski (Izow–Kowel, węzeł kolejowy Chyrów), Rumunii (Rachów–Berlebasz–granica państwowa i Tereswa do granicy państwowej) oraz Mołdawii (Berezyne do przejścia granicznego w Basarabeasca). W bardziej sprzyjających okolicznościach dużą rolę może odegrać także węzeł kolejowy Czop na Zakarpaciu, który zdecydowanie zwiększyłby znaczenie połączeń ze Słowacją i Węgrami.

– W naszym strategicznym podejściu do realizowanych przewozów jest otwartość na realizację nietypowych zleceń, wymagających przekraczania granic różnych krajów i budowania nowych możliwości w przewożeniu czasem bardzo nietypowych produktów – podsumowuje Pavel Kalasko.

Nie ma innej przyszłości

Transport intermodalny systematycznie, aczkolwiek nie bez przeszkód, wkracza na europejskie tory. Według włoskiego portalu logistycznego TE Transport Europe, o ile w krajach takich jak Hiszpania, Włochy, Grecja, Szwajcaria, Norwegia i Turcja przewozy intermodalne, zarówno krajowe, jak i międzynarodowe, stanowią większość kolejowych przewozów towarowych, o tyle w Finlandii, krajach bałtyckich, Polsce, Słowacji i Rumunii dominuje tradycyjne cargo. Warto zauważyć, że w tych pięciu krajach transport intermodalny stanowi mniej niż 15% kolejowego transportu towarowego, ponieważ na rynku nadal dominują towary masowe. Według najnowszego raportu International Union of Railways (UIC) oraz International Union for Road-Rail Combined Transport (UIRR) w latach 2018–2023 kolejowy transport intermodalny wzrósł o 8,7% w przeliczeniu na tonokilometry. Obie organizacje uważają, że w długoterminowej perspektywie roczny wzrost przewozów intermodalnych powinien być na poziomie 3% do 2040 r., kiedy to rynek ma wzrosnąć o około dwie trzecie w porównaniu z poziomem z 2023 r.

Transport intermodalny oferuje szereg korzyści, m.in. znaczne oszczędności dzięki lepszej efektywności energetycznej przewozów, obniżenie kosztów utrzymania infrastruktury drogowej i zmniejszenie kosztów korków i zatorów na drogach. Na dodatek, o czym warto wspominać, transport kolejowy wymaga zdecydowanie mniejszej liczby pracowników niż transport kołowy. Zamiast kilkudziesięciu kierowców mamy dwuosobową załogę pociągu, który przewozi towar z tych wszystkich ciężarówek a realizacja „pierwszej i ostatniej mili”, która jest wykonywana samochodami angażuje 25% zasobów ludzkich normalnie potrzebnych w transporcie kołowym door – door.

– Dziś sprawdzamy różne możliwości rozwoju naszych przewozów. Z Polski i Ukrainy wozimy do Holandii i Niemiec. Nasze wagony wjeżdżają na Słowację i na Węgry, a wkrótce chcemy uczestniczyć także w przewozach towarów w kierunku Adriatyku. Jesteśmy elastyczną organizacją, która od lat dostarcza nowoczesne i unikalne rozwiązania przeznaczone do transportu różnych produktów. To procentuje – zapewnia Marcin Witczak, prezes zarządu spółki Laude Smart Intermodal

Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), w pierwszej połowie 2024 r. łączna praca przewozowa wykonana przez pociągi towarowe w 30 monitorowanych krajach europejskich wyniosła ponad 206,3 mld tonokilometrów, co oznacza spadek o 0,7% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Pomimo ogólnej tendencji spadkowej dziewięć krajów odnotowało wzrosty w przewozach towarowych koleją. Wzrosty te były spowodowane głównie poprawą infrastruktury, zwiększeniem połączeń intermodalnych i zmianami w logistyce przewozów towarowych. Na Węgrzech odnotowano wzrost o 4,6%, w Czechach – o 2,5%, a na Słowacji – o 0,4%.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

Podwarszawski rynek magazynowy: rośnie popyt, ale podaż nie nadąża

W miejscowościach okołowarszawskich deweloperzy niechętnie podejmują się budowy magazynów...
Wiadomości

Podwarszawski rynek magazynowy: rośnie popyt, ale podaż nie nadąża

W miejscowościach okołowarszawskich deweloperzy niechętnie podejmują się budowy magazynów...

Smartlink Partners dołącza do akcjonariatu DistrictORG Inc, globalnego CampusuAI

Fundusz Smartlink Partners inwestuje w holding DistrictORG Inc., założony...

Monika Sypczuk obejmuje stanowisko CEO w firmie BIDads

Monika Sypczuk, doświadczona ekspertka w obszarze zarządzania złożonymi procesami...

Piotr Ruszowski przechodzi z Mondial Assistance do zarządów TUiR Allianz Polska i TU Allianz Życie

Piotr Ruszowski, obecnie dyrektor generalny Mondial Assistance, zostanie powołany...

Agnieszka Krupa nowym dyrektorem zarządzającym Allianz Partners Polska

Agnieszka Krupa zastąpi Piotra Ruszowskiego na stanowisku dyrektora zarządzającego...

Cło na import chińskiego e-commerce wyśle logistykę na morze i do magazynów

W 2024 r. UE zaimportowała 4,6 mld tanich paczek...

Jak skutecznie pakować przesyłki? Optymalizacja opakowań i materiałów ochronnych

Pakowanie przesyłek to jeden z najważniejszych elementów procesu logistycznego....

ORLEN: rekordowy rok sprzedaży małego LNG

W 2024 roku Grupa ORLEN dostarczyła do klientów blisko...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie