Świnoujście dzięki inwestycjom będzie gigantem gospodarki morskiej i turystyki. Przedsiębiorcy pozytywnie o terminalu kontenerowym

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Jest ostateczna decyzja środowiskowa dla budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu. Z punktu widzenia gospodarczego to dla województwa zachodniopomorskiego wiadomość bardziej niż dobra. Jednocześnie przedsiębiorcy sektora TSL zaznaczają, że budowa potencjału transportowego i portowego w Świnoujściu nie może odbywać się kosztem potencjału turystycznego. – Wiele wskazuje na to, że Świnoujście grać będzie w europejskiej ekstraklasie jako miasto, które będzie jednym z najsilniejszych portów i jedną z najważniejszych turystycznych destynacji w Europie. Ta hybryda nie jest łatwa do osiągnięcia, ale jest możliwa jeżeli Rząd będzie blisko współpracować z samorządem – mówi Hanna Mojsiuk, Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Inwestycja o charakterze historycznym

To jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Terminal kontenerowy w Świnoujściu umocni pozycję polskich portów względem konkurencji z innych części Europy, a nawet świata. W opinii wielu ekspertów Polska ma szansę stać się liderem sektora TSL w naszej części basenu Morza Bałtyckiego.

Nowoczesny terminal kontenerowy będzie przystosowany do obsługi statków o długości do 400 metrów. W tym celu planowane jest pogłębienie kanału żeglugowego do 17 metrów, co pozwoli na przeładunek 1,5-2 mln TEU rocznie.

– Zdajemy sobie sprawę z tego, że inwestycja może budzić dyskusję i nie należy w tym temacie ignorować głosu mieszkańców i samorządu. Patrząc jednak na interes polskiej gospodarki w ujęciu nie tylko krajowym, ale i światowym, to tworzymy właśnie jeden z elementów sprawiających, że województwo zachodniopomorskie rośnie. Jeżeli chcemy rozwijać porty, otwierać się na transport intermodalny, na przeładunek kontenerów to terminal jest szansą na rozwój, której nie można ignorować – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. Inwestycja ma być gotowa w 2029 roku.

Terminal kontenerowy = nowe grupy towarowe do przeładunku

Inwestycja realizowana przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. to jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Terminal powstanie na wschód od gazoportu, a jego infrastruktura zostanie wyposażona w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi normami ekologicznymi.

W opinii Laury Hołowacz, prezes zarządu Grupy CSL i ekspertki ds. transportu, spedycji i logistyki Północnej Izby Gospodarczej jest to jedna z inwestycji, która umacnia gospodarkę Pomorza Zachodniego i cały sektor TSL w regionie.

– Świnoujście stanie się jednym z najważniejszych punktów gospodarczych na mapie Polski. Jako Grupa CSL z dużą nadzieją patrzymy na rozwój terminala, ale i na rozwój transportu intermodalnego, który moim zdaniem jest przyszłością Europy, a wciąż pozostaje w cieniu transportu drogowego – mówi prezes Grupy CSL Laura Hołowacz.

– Świnoujście rozwija się bardzo dynamicznie, a wykorzystanie funduszy w rozwój infrastruktury portowej jest widoczna. To miasto nie jest już tylko perłą turystyczną, ale i ważnym elementem trasy północ-południe, która ma gigantyczny potencjał rozwojowy. Powinniśmy już teraz myśleć o zwiększaniu potencjału kadrowego w naszym regionie, by przejmować jak największą ilość grup towarowych, których dotychczas nie obsługiwaliśmy lub obsługiwaliśmy mniej intensywnie niż w ostatnich latach – mówi prezes Laura Hołowacz.

Eksperci sektora TSL przyznają, że rozwój infrastruktury portowej dobrze wpływa na sytuację firm transportowych i logistycznych. Dodają także, że województwo zachodniopomorskie potrzebuje większej ilości powierzchni magazynowej oraz suchego terminala przeładunkowego.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

Podwarszawski rynek magazynowy: rośnie popyt, ale podaż nie nadąża

W miejscowościach okołowarszawskich deweloperzy niechętnie podejmują się budowy magazynów...
Wiadomości

Podwarszawski rynek magazynowy: rośnie popyt, ale podaż nie nadąża

W miejscowościach okołowarszawskich deweloperzy niechętnie podejmują się budowy magazynów...

Cło na import chińskiego e-commerce wyśle logistykę na morze i do magazynów

W 2024 r. UE zaimportowała 4,6 mld tanich paczek...

Jak skutecznie pakować przesyłki? Optymalizacja opakowań i materiałów ochronnych

Pakowanie przesyłek to jeden z najważniejszych elementów procesu logistycznego....

CPK jako projekt wyłącznie państwowy – czy to właściwa droga?

Nie dyskutując nad koniecznością budowy CPK, martwi mnie sposób,...

eCMR i eFTI na drodze legislacyjnej – kiedy faktycznie wejdą w życie?

Elektroniczne listy przewozowe (eCMR) mają za zadanie uprościć i...

Trans Polonia stawia na intermodalność

Około trzech czwartych transportów towarów w Europie odbywa się...

Na morzu nie wieje nudą: o zmianach w biznesie morskim w 2025 roku

Fracht morski odgrywa kluczową rolę w globalnej wymianie handlowej....

Laude Smart Intermodal rozwija przewozy – nowe kierunki transportu z Polski i Ukrainy

Spółka Laude w zdecydowanej większości prowadzi transporty intermodalne z...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie