Młodzi pasjonaci technologii z pomysłami na rozwój Płocka

Hackathon City Coders Płock

32 godziny programowania non-stop, ponad 30 uczestników i jedno zadanie – stworzyć aplikację, która podniesie komfort życia mieszkańców Płocka. W niedzielę, 21 maja zakończył się pierwszy, organizowany w Płocku przez tamtejszy Urząd Miasta, maraton programistyczny dla pasjonatów technologii – Hackathon City Coders Płock.

Uczestnicy wydarzenia w majowy weekend 20-21 maja, intensywnie pracowali, wykorzystując udostępnione przez Urząd Miasta otwarte bazy danych, by od zera zaprogramować aplikację przeznaczoną dla mieszkańców Płocka. W zmaganiach z technologią wspierali ich mentorzy z firmy Qumak i SAP. Pasjonaci programowania postawili na promowanie aktywnego trybu życia i wykorzystanie kulturalnych atutów miasta.

Zwycięski zespół stworzył aplikację, umożliwiającą zebranie grupy osób uprawiających tę samą dziedzinę sportu, aby móc wspólnie trenować. Poprzez aplikację można wybierać obiekty do ćwiczeń na terenie miasta oraz profil kolegów, z którymi chcemy uprawiać sport – tak, aby np. ich umiejętności były dostosowane do naszych.

Drugie miejsce na podium zajęła aplikacja aktywizująca osoby pracujące, które mają niewiele czasu w ciągu tygodnia na spędzanie wolnego z rodziną. Po ustawieniu odpowiednich filtrów, rozwiązanie podpowiada jaką aktywność można podjąć w bardzo krótkim czasie np. mamie z synem. Proponuje najbliższe obiekty kulturalne, np. teatr, a gdy zaznaczymy, że jednocześnie potrzebujemy opiekunki do dziecka, wskaże nieodległe od teatru miejsce, gdzie znajdziemy nianię.

Podium zamknęła aplikacją wykorzystująca możliwości rozszerzonej rzeczywistości do wygodnego zwiedzania miasta. Funkcjonująca stale w tle, nie wymaga od odbiorców żadnego zaangażowania, a gdy zbliżymy się np. do ważnego zabytku, głosowo poinformuje nas, co to za historyczne miejsce.

Jury przyznało również wyróżnienia – za pomysł na aplikację, wykorzystującą dane, które są w posiadaniu urzędów, ale nie były do tej pory wykorzystywane. Przykładem mogą być informacje o terenach, na których aktualnie koszona jest trawa. To informacja dla alergików, by wiedzieli, których części miasta w danym okresie lepiej unikać. Ponadto za rozwiązanie, umożliwiające sprawdzanie kolejki interesantów w różnych wydziałach Urzędu Miasta oraz możliwość pobrania zdalnie wirtualnego numerka. Jedna aplikacja została też wyróżniona za wyjątkowo dojrzały design i przejrzystość interfejsu.

Wykorzystanie danych gromadzonych przez miasta i udostępnianie ich mieszkańcom okazuje się być genialnym sposobem na tworzenie rozwiązań polepszających życie w miastach. Doskonale pokazali to uczestnicy Płockiego hackathonu, na podstawie tych danych stworzyli bardzo użyteczne aplikacje. Jestem przekonany, że w przyszłości powstaną kolejne rozwiązania – mówi Tomasz Turczynowicz, Dyrektor Sprzedaży w spółce Qumak S.A., która była partnerem wydarzenia oraz zapewniła mentorów.

Jak wskazali uczestnicy niektóre dane mogą być również monetyzowane. Zbiory te posiadają istotne informacje dla firm czy instytucji działających w różnych obszarach, jak zdrowie, rozrywka, bezpieczeństwo czy usługi komunalne – mówi Jacek Terebus, zastępca prezydenta miasta Płocka ds. rozwoju i inwestycji . Udostępnianie danych pokazuje również, że tzw. koncepcja Smart Cities jest możliwa do realizacji przy dużym udziale mieszkańców, którzy są w stanie tworzyć potrzebne im narzędzia. Dodatkowo organizacja hackathonu pomaga nam poszukiwać i rozwijać lokalne talenty. Z tego względu rozważamy organizację kolejnej edycji Hackathon City Coders Płock dodaje Jacek Terebus.

Ważnym aspektem było zabezpieczenie prawne wydarzenia. Krzysztof Siewicz z kancelarii BWHS podkreśla, iż czuwał nad procesem wykorzystywania danych, udostępnionych przez Urząd Miasta, co dawało komfort pracy uczestnikom.

W Hackathon City Coders Płock udział wzięło 11 drużyn. Większość z nich w ciągu niespełna dwóch dni stworzyła aplikację a zwycięska drużyna zaprezentowała w pełni gotowe rozwiązanie. Pierwsze trzy drużyny zostały nagrodzone sprzętem elektronicznym, a główną nagrodą były laptopy HP OMEN, zaprojektowane specjalnie dla graczy. Organizatorami pierwszego płockiego hackathonu byli: Urząd Miasta Płocka (organizator główny) przy współpracy z Przetwornią, United Nations Institute for Training and Research (Unitar) i Cifal. Partnerami wydarzenia zostali m.in.: Qumak (partner główny), Star ITS, Plus, SAP Polska, kancelaria BWHS, Płocki Park Przemysłowo-Technologiczny oraz ChallengeRocket.com.