Strajk na lotnisku i odwołane loty? Odpowiedzialność poniesie przewoźnik

0

Media donoszą o potencjalnych problemach związanych z ruchem lotniczym w pierwszych dniach maja. Pojawiły się informacje o możliwym strajku w polskich liniach. Niezależnie od problemów LOT-u, często słyszymy o podobnych sytuacjach w Air-France czy na lotniskach. Mamy do czynienia z coraz większym zamieszaniem i chaosem, którego ofiarami mogą być pasażerowie. Należy pamiętać o tym, co gwarantuje pasażerom prokonsumencka dyrektywa Unii Europejskiej. Zapewnia trzy podstawowe prawa. Ponadto w ostatnich dniach Europejski Trybunał Sprawiedliwości wydał bardzo istotny wyrok, który mówi, że za tzw. dziki strajk odpowiada przewodnikJeżeli taka sytuacja będzie miała miejsce w Europie, nie będzie on zwolniony od zapłaty odszkodowania. Szacuje się, że dla poszczególnych linii lotniczych, np. dla LOT-u, kwoty te mogą sięgać nawet do 6 mln euro za dzień.

– W sytuacji, kiedy nasz lot zostanie odwołany, przysługuje nam prawo do otrzymania alternatywnego biletu na tej samej trasie, w możliwie bliskim terminie, który zaakceptujemy – powiedział serwisowi eNewsroom Jacek Komaracki v-ce prezes GIVT – Zamiennie możemy podjąć decyzję o zwrocie kosztów biletu. W przypadku problemów na lotnisku przewoźnik musi objąć nas opieką, zapewnić hotel i wyżywienie. Oprócz tego mamy też prawo do odszkodowania. Dyrektywa jasno określa, w jakich sytuacjach można o nie wystąpić. Mowa o kwocie nawet do 600 euro za poszczególny przypadek, w zależności od odległości, na jaką jest realizowany lot. Prawo do odszkodowania występuje wtedy, kiedy da się jednoznacznie stwierdzić winę przewoźnika. W przypadku złej pogody lub obiektywnych przeszkód na lotnisku – jest on zwolniony z obowiązku wypłacenia kompensaty. Pasażerowie w przypadku odwołanego lotu powinni pilnować informacji przekazywanych przez przewoźnika, który przedstawi propozycję alternatywnego działania. To, co niezwykle ważne, to również odprawa – nawet kiedy mamy podejrzenie, że lot nie zostanie zrealizowany. Jeśli chcemy nadać bagaż, należy zrobić to wcześniej i poinformować obsługę naszych linii. Jednocześnie trzeba pamiętać o przysługujących nam prawach – podkreślił Komaracki.

Czytaj również:  Nowe kompetencje szefa – zmiana modelu przywództwa w polskim biznesie