Sztuczna inteligencja ułatwi komunikację biur podróży z klientami. W dalszej perspektywie może zastąpić także pilotów wycieczek

0

Sztuczna inteligencja zmienia branżę turystyczną. Obecnie boty – specjalne programy komunikujące się w sposób podobny do człowieka – są w stanie przyjąć zlecenie, odpowiedzieć na pytanie, czy przekazać informacje dotyczące dostępności hotelu i miejsc w samolocie. Chat boty mogą usprawnić funkcjonowanie branży, przejmując obowiązki pracowników biur podróży, a niebawem także funkcja pilotów wycieczek może zostać podjęta przez roboty. Sztuczna inteligencja ułatwi też komunikację z podróżnymi, pozwoli ograniczyć koszty dla biur podróży i ułatwi podróż.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w turystyce dopiero raczkuje. Amadeus zainwestował w przedsiębiorstwo, które produkuje bota, wirtualnego asystenta podróży o imieniu Ewa. Może on być wykorzystywany w każdym sektorze turystyki: przez linie lotnicze, biura podróży i hotele. To się rozpoczyna, widzimy coraz większe zainteresowanie, chat boty mogą zastąpić człowieka w codziennych, bardzo powtarzalnych czynnościach – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Paweł Rek, dyrektor regionalny Amadeus Polska.

Z raportu London School of Economics (LSE) przygotowanego dla Amadeusa wynika, że w ciągu najbliższych 10 lat sztuczna inteligencja, wirtualna rzeczywistość i zastosowania technologii mobilnych mogą zmienić rynek dystrybucji usług turystycznych. Pierwsze zmiany widać już teraz. Chat boty, czyli programy komputerowe, których zadaniem jest prowadzenie rozmowy z człowiekiem, mogą zastąpić w kontakcie z podróżnymi pracownika hotelu. W biurze podróży pomoże zarezerwować przelot i pobyt, podpowie też kierunek, gdy dopiero poszukuje się atrakcyjnych wyjazdów.

Innym ciekawym przykładem wykorzystania AI jest robot Pepper, którego oprogramował Amadeus. To mały, sympatyczny robot, który potrafi komunikować się z ludźmi, może być wykorzystany do zautomatyzowania pewnych czynności w procesowaniu transakcji, ale i w działaniach marketingowych. Taki robot może oferować różne usługi. Mamy już zainteresowanie jednej z linii, która operuje luksusowymi rejsami wycieczkowymi i wykorzystuje Peppera do pomocy pasażerom na pokładzie. Udziela informacji, ale wykorzystywany jest też do up-sellingu [sprzedaży droższych produktów aktualnemu klientowi – red.], kto przecież odmówi sympatycznemu robotowi, gdy ten miłym głosem oferuje produkty czy dodatkowe usługi – podkreśla Paweł Rek.

Czytaj również:  Ekspert: Ukraińska gospodarka rośnie, korupcja maleje, ale to tylko iluzja. Nasze firmy powinny szeroko omijać ten rynek

Raport Profitroom i Deloitte „Hotel Marketing & Technology Trends” przypomina, że w 2020 roku ponad połowę wszystkich gości hotelowych mają stanowić millenialsi. Aby spełnić ich rosnące wymagania, także te technologiczne, hotele i biura podróży muszą stosować rozwiązania inteligentne. Obecnie boty są w stanie odpowiedzieć na najprostsze pytania, przekażą informacje o dostępności miejsc.

To na pewno będzie się rozwijało, zwłaszcza w krajach, gdzie koszty pracy są wysokie. Automatyzowanie powtarzalnych czynności to nie tylko dostarczanie ustandaryzowanej oferty dla klientów, ale też obniżenie kosztów operacyjnych. Patrząc na liczbę różnego rodzaju start-upów, które pojawiają się na świecie i wykorzystują technologie dostarczając rozwiązania dla turystyki, tylko fantazja przedsiębiorców ogranicza możliwe zastosowania – ocenia ekspert.