Wakacje offline? Skądże! Internet coraz częściej towarzyszy Polakom w podróżach

komputer

Podczas urlopu, wyjazdów służbowych, a nawet zwykłego przemieszczania się między domem a pracą… wszędzie tam coraz trudniej obejść się nam bez dostępu do sieci.

Według badania przeprowadzonego na zlecenie Google przez IIBR, 45% ankietowanych Polaków korzysta z internetu właśnie podczas wakacji. Rozrywka? Pomoc w planowaniu i realizacji podróży? Zapewne wszystkie te aspekty są powodem, dla którego nie rezygnujemy z dostępu do sieci. Bez wątpienia zmniejszyła się zatem liczba osób, dla których wakacje kojarzą się z absolutną rezygnacją z kontaktu z wirtualną rzeczywistością. Wprawdzie ciągle najczęściej z internetu korzystamy w domu i pracy, rośnie jednak też liczba tych osób, które online pozostają podczas wyjazdów służbowych, a także przemieszczając się pieszo czy też podróżując komunikacją miejską.

Narzędzie ułatwiające podróżowanie to według ankietowanych przede wszystkim mapy i tłumacz Google oraz rozkłady jazdy. Dwa pierwsze z nich szczególnie użyteczne są podczas wyjazdów zagranicznych. Na mapach Google sprawdzamy głównie odległość między wybranymi lokalizacjami, szukamy wskazówek dojazdu i informacji o miejscu planowanego pobytu. Prawie połowa z ankietowanych korzysta również ze zdjęć Street View, a ponad 1/3 zagląda na mapy odległych zakątków świata. Wśród narzędzi dostępnych w internecie podczas planowania i realizacji podróży przydają się także przeliczniki walut, kantory walut online i inne niż oferuje Google mapy i nawigacje. 29 % ankietowanych za bardzo ułatwiającą podróżowanie uważa możliwość rezerwacji biletów i noclegów właśnie za pośrednictwem internetu.

Bardzo ciekawy wynik dały też odpowiedzi na pytanie dotyczące tego, co ankietowani zabraliby ze sobą na bezludną wyspę. Na pierwszym miejscu zarówno panie jak i panowie wymienili przyjaciela. Urządzenie z internetem mobilnym to jednak druga z najpopularniejszych odpowiedzi wśród mężczyzn, trzecia wśród kobiet. Wynik badania dotyczącego bezludnej wyspy można potraktować nieco żartobliwie. Nie mniej jednak pokazuje on, jak ważnym dla Polaków medium stał się internet – komentuje Katarzyna Kołodziejczyk, Management Board Assistant GRUPA 365 NET. Rzeczywiście, zgodnie z tym samym badaniem, ponad połowa ankietowanych skorzystała z dostępu do sieci w sytuacji, którą w kontekście podróży określić można mianem kryzysowej. Mapy Google wskazały im bowiem drogę w momencie jej zagubienia.

O badaniu: Dane pochodzą z badania, które zostało przeprowadzone przez IIBR (Interaktywny Instytut Badań Rynkowych) na zlecenie firmy Google. Projekt badania “Internet in everyday life” zrealizowano w 5 krajach: Polsce, Czechach, na Słowacji, na Węgrzech i w Rumunii. W badaniu wykorzystano metodę ankiety internetowej (CAWI). Analizą w każdym kraju objęto grupę 1000 osób w wieku 15 lat i więcej, korzystających regularnie z internetu.