10,5 proc. dynamika europejskiego rynku leasingu

ożywienie widoczne we wszystkich kategoriach aktywów

0
  • Wartość nowych kontraktów leasingowych zawartych w Europie w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2017r. wyniosła 164,3 mld euro.
  • Najnowsze dane Leaseurope wskazują na 10,5 proc. dynamikę europejskiego rynku w I połowie br. (r/r).
  • Ożywienie jest obserwowane we wszystkich głównych grupach środków trwałych.

Dane bazujące na wynikach zebranych od krajowych organizacji leasingowych, stowarzyszonych w europejskiej federacji Leaseurope pokazują, że całkowita wartość nowych kontraktów leasingowych zawartych w Europie w pierwszej połowie 2017r. wyniosła 164,3 mld euro. Europejski rynek leasingu w I połowie 2017r. odnotował tym samym 10,5 proc. dynamikę (w porównaniu do pierwszej połowy 2016r.).

Co istotne, ożywienie widać we wszystkich kategoriach aktywów, finansowanych przez europejskich leasingodawców. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2017r., wartość umów odnoszących się do leasingu pojazdów wzrosła o 9,8% (r/r), transakcje dotyczące maszyn i urządzeń wzrosły o 12% (r/r), podczas gdy dynamika nowych umów leasingowych nieruchomości wyniosła 12,3% (r/r).

Wyniki polskiego rynku, zgłoszone do Leaseurope, przez Związek Polskiego Leasingu po I połowie 2017r. (11,6 proc. dynamika, 31,8 mld zł (7,3 mld euro) wartości nowych umów), plasują polską branżę leasingową na siódmym miejscu w zestawieniu europejskich rynków.

Mieczysław Woźniak, wiceprzewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL, Członek Rady Dyrektorów Leaseurope
Mieczysław Woźniak, wiceprzewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL, Członek Rady Dyrektorów Leaseurope

„Europejski rynek leasingu odnotował 10,5-proc. dynamikę w I połowie 2017r., zaś głównym kontrybutorem tak dobrego wyniku był wzrost leasingu samochodów, w tym w znacznej mierze wzrost leasingu samochodów dla osób fizycznych. Analizując główne segmenty europejskiego rynku, największy bo 66 proc. udział stanowią transakcje odnoszące się do leasingu pojazdów, 1/3 wartości transakcji przypada na leasing sprzętu, a 4 % na finansowanie nieruchomości. Struktura polskiego rynku jest bardzo zbliżona do europejskiego: 70 proc. stanowią transakcje dotyczące leasingu pojazdów (w tym pojazdów ciężarowych), za 27% odpowiadają maszyny i inne urządzenia, przy mniejszym udziale nieruchomości i ciągle znikomym udziale transakcji zawieranych z klientami indywidulanymi” – powiedział Mieczysław Woźniak, wiceprzewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL, Członek Rady Dyrektorów Leaseurope.

Czytaj również:  Naukowcy z UW tworzą sztuczną fotosyntezę. Chcą wykorzystać energię słoneczną do produkcji „paliwa przyszłości”