Co, gdzie i jakie treści wideo oglądają internauci na smartphone’ach i tabletach?

0

Youtube ma 65% zasięgu wśród użytkowników Androida. 49% oglądających wideo na smartphone’ach ogląda teledyski. 38% osób oglądających wideo na tabletach ogląda na nich teledyski i filmy. W Polsce wyróżniają się dwie kluczowe kategorie użytkowników wideo na urządzeniach mobilnych. W IRCenter opisujemy korzystanie z wideo na urządzeniach mobilnych – w oparciu o projekt Multiscreening 2016 i dane behawioralne Mobigate.

Jak oglądamy wideo na urządzeniach mobilnych?

Ponad połowa – 54% – internautów ogląda treści wideo na urządzeniach mobilnych. Robimy to znaczenie częściej na smartphone’ach niż na tabletach, co jest efektem niższej penetracji tabletów wśród polskich internautów. Smartphone’y towarzyszą nam znacznie częściej niż tablety – wśród osób oglądających wideo na urządzeniach mobilnych znacznie więcej jest heavy-userów na smartphone’ach, niż na tabletach.

Oglądanie wideo wśród internautów, n=1457, ogół internautów

w0

 

Wg danych Mobigate dla systemu Android z sierpnia 2016 aplikacją mobilną o największym zasięgu jest Youtube (65%), przewyższającym tylko Facebooka (51%), na którym też można oglądać wideo. To sporo. Warto zwrócić jednak uwagę na średni czas korzystania z tych aplikacji – 13min – Youtube i 10min – Facebook, czyli – teledyski i wiadomości można obejrzeć, z filmami – raczej fragmenty (np. w drodze do pracy lub szkoły).

 

Top aplikacje mobilne, na których można oglądać wideo,

dane – Mobigate, sierpień 2016

Wg Gemiusa – w sierpniu 2016 strona mobilna Youtube miała zasięg 20%. Co ciekawe w rankingu top 20 domen na platformach mobilnych Gemiusa oprócz Youtube nie ma ani jednej strony poświęconej bezpośrednio wideo. Czyli to wideo – jeśli nie na aplikacjach i na Youtube, to najczęściej jest oglądane na Facebooku i Onecie (najczęściej oglądanych stronach WWW).

Jakie wideo oglądamy na urządzeniach mobilnych?

Na urządzeniach mobilnych najczęściej ogląda się teledyski – na smartphone’ach – 49% użytkowników wideo i na tabletach – 38% użytkowników wideo. Drugim najczęściej wybieranym rodzajem contentu wideo są programy informacyjne (38% wśród użytkowników obu rodzajów urządzeń). Jedna trzecia użytkowników wideo na mobile ogląda na tych urządzeniach filmy.

Czytaj również:  Ufamy Google i Facebookowi ale swoich danych do bankowości im nie podamy

Preferowane treści wideo na różnych urządzeniach

Procentowanie do ogółu internautów, n=1457, wartości zaokrąglone do pełnych procentów.

Telewizor Komputer/laptop Tablet Smartphone
Teledyski / programy muzyczne 0.36 0.43 0.38 0.49
Wiadomości 0.73 0.37 0.32 0.38
Filmy 0.82 0.6 0.38 0.3
Seriale 0.66 0.4 0.29 0.19
Programy dokumentalne 0.31 0.16 0.08 0.13
Relacje sportowe 0.47 0.22 0.14 0.11
Programy kulinarne 0.35 0.12 0.1 0.07
Teleturnieje 0.3 0.03 0.03 0.05
Reality Show 0.17 0.05 0.04 0.04
Programy talentshow z gośćmi 0.09 0.04 0.05 0.03
Telewizja śniadaniowa 0.23 0.03 0.03 0.02

Jeśli się przyjrzeć rodzajom wybieranego contentu wideo na różnych urządzeniach, widać, że treści oglądane na telewizorach i komputerach PC nie mają wiele wspólnego z wyborem treści na urządzeniach mobilnych. Wśród użytkowników wideo na urządzeniach mobilnych można wyróżnić 3 kategorie użytkowników:

  1. osoby oglądające na smartphone’ach głównie teledyski i wiadomości, nie stroniący od oglądania relacji sportowych – wiodąca kategoria użytkowników wideo na urządzeniach mobilnych,