Co, gdzie i jakie treści wideo oglądają internauci na smartphone’ach i tabletach?

0

Youtube ma 65% zasięgu wśród użytkowników Androida. 49% oglądających wideo na smartphone’ach ogląda teledyski. 38% osób oglądających wideo na tabletach ogląda na nich teledyski i filmy. W Polsce wyróżniają się dwie kluczowe kategorie użytkowników wideo na urządzeniach mobilnych. W IRCenter opisujemy korzystanie z wideo na urządzeniach mobilnych – w oparciu o projekt Multiscreening 2016 i dane behawioralne Mobigate.

Jak oglądamy wideo na urządzeniach mobilnych?

Ponad połowa – 54% – internautów ogląda treści wideo na urządzeniach mobilnych. Robimy to znaczenie częściej na smartphone’ach niż na tabletach, co jest efektem niższej penetracji tabletów wśród polskich internautów. Smartphone’y towarzyszą nam znacznie częściej niż tablety – wśród osób oglądających wideo na urządzeniach mobilnych znacznie więcej jest heavy-userów na smartphone’ach, niż na tabletach.

Oglądanie wideo wśród internautów, n=1457, ogół internautów

w0

 

Wg danych Mobigate dla systemu Android z sierpnia 2016 aplikacją mobilną o największym zasięgu jest Youtube (65%), przewyższającym tylko Facebooka (51%), na którym też można oglądać wideo. To sporo. Warto zwrócić jednak uwagę na średni czas korzystania z tych aplikacji – 13min – Youtube i 10min – Facebook, czyli – teledyski i wiadomości można obejrzeć, z filmami – raczej fragmenty (np. w drodze do pracy lub szkoły).

 

Top aplikacje mobilne, na których można oglądać wideo,

dane – Mobigate, sierpień 2016

Wg Gemiusa – w sierpniu 2016 strona mobilna Youtube miała zasięg 20%. Co ciekawe w rankingu top 20 domen na platformach mobilnych Gemiusa oprócz Youtube nie ma ani jednej strony poświęconej bezpośrednio wideo. Czyli to wideo – jeśli nie na aplikacjach i na Youtube, to najczęściej jest oglądane na Facebooku i Onecie (najczęściej oglądanych stronach WWW).

Jakie wideo oglądamy na urządzeniach mobilnych?

Na urządzeniach mobilnych najczęściej ogląda się teledyski – na smartphone’ach – 49% użytkowników wideo i na tabletach – 38% użytkowników wideo. Drugim najczęściej wybieranym rodzajem contentu wideo są programy informacyjne (38% wśród użytkowników obu rodzajów urządzeń). Jedna trzecia użytkowników wideo na mobile ogląda na tych urządzeniach filmy.

Preferowane treści wideo na różnych urządzeniach

Procentowanie do ogółu internautów, n=1457, wartości zaokrąglone do pełnych procentów.

Telewizor Komputer/laptop Tablet Smartphone
Teledyski / programy muzyczne 0.36 0.43 0.38 0.49
Wiadomości 0.73 0.37 0.32 0.38
Filmy 0.82 0.6 0.38 0.3
Seriale 0.66 0.4 0.29 0.19
Programy dokumentalne 0.31 0.16 0.08 0.13
Relacje sportowe 0.47 0.22 0.14 0.11
Programy kulinarne 0.35 0.12 0.1 0.07
Teleturnieje 0.3 0.03 0.03 0.05
Reality Show 0.17 0.05 0.04 0.04
Programy talentshow z gośćmi 0.09 0.04 0.05 0.03
Telewizja śniadaniowa 0.23 0.03 0.03 0.02

Jeśli się przyjrzeć rodzajom wybieranego contentu wideo na różnych urządzeniach, widać, że treści oglądane na telewizorach i komputerach PC nie mają wiele wspólnego z wyborem treści na urządzeniach mobilnych. Wśród użytkowników wideo na urządzeniach mobilnych można wyróżnić 3 kategorie użytkowników:

  1. osoby oglądające na smartphone’ach głównie teledyski i wiadomości, nie stroniący od oglądania relacji sportowych – wiodąca kategoria użytkowników wideo na urządzeniach mobilnych,
  2. osoby oglądające wiadomości na tabletach – nieco starsze i zamożniejsze osoby,
  3. osoby oglądające filmy na smartphone’ach – najmłodsza, nieliczna grupa użytkowników.
Czytaj również:  Pracodawcy coraz bardziej dbają o work-life balance – już nie tylko pracownika, ale również jego rodziny

Najczęściej współoglądane kategorie programów tv/wideo na różnych urządzeniach
Kategoryzacja użytkowników

Punkty prezentują rodzaje treści oglądane na różnych urządzeniach. Linie prezentują współkorzystanie przez te same osoby z różnych rodzajów treści na różnych urządzeniach. Grubość i odległość linii prezentuje częstotliwość współoglądania treści. Z grafu usunięto linie, dla których było niej niż 100 badanych osób. Kliknij na obrazek, żeby powiększyć.

Kiedy oglądamy wideo na urządzeniach mobilnych?

Trzy czwarte (77%) użytkowników wideo na mobile najczęściej ogląda te treści w domu. W tym sensie tablet i smarthone to „małe ekrany do puszczania muzyki i oglądania wiadomości”. Oprócz sytuacji domowych wideo na urządzeniach mobilnych jest najczęściej oglądane w trakcie wyjazdów i wakacji – to zarówno sposób spędzania wolnego czasu w pociągu/autobusie, jak i „mały telewizorek” zabierany na wyjazd. W trakcie typowego dnia, poza domem, wideo na urządzeniach mobilnych jest najczęściej oglądane w komunikacji miejskiej (29% użytkowników wideo na mobile) i w szkole/miejscu pracy (27%), czyli jedna trzecia osób w tej kategorii.

w-kontekst-pomarancz1

Kto ogląda wideo na urządzeniach mobilnych?

Wideo na urządzeniach mobilnych oglądają głównie osoby młodsze, co jest oczywiste. Warto zwrócić uwagę jednak na to, że kobiety sięgają po video na mobile w młodszym wieku niż panowie.

Wiek użytkowników wideo na urządzeniach mobilnych

w3

I co to wszystko znaczy?

Zasięgi na wideo to przede wszystkim domena Youtube i Facebooka. Na pewno warto przemyśleć targetowanie reklam na czas: dojazdu do/z pracy/szkoły i godziny wieczorne – swoją drogą i Google i Facebook umożliwiają targetowanie po geolokalizacji:) Wyraźnie widać, że mamy doczynienia z dwoma kategoriami użytkowników – 1. „smartphone’owcami”, którzy nie mają tabletów, a na telefonach oglądają to, co mogą, czyli teledyski i wiadomości i – coraz częściej – relacje sportowe (jak i nie uwzględnione w wynikach – treści wirusowe), 2. użytkownikami serwisów informacyjnych na tabletach, którzy również bardzo często oglądają dzienniki na telewizorach.

Warto mieć w tyle głowy kilka faktów: „smartphone’owcy” – ta pierwsza kategoria – to właśnie wschodzące pokolenie (w zależności od tego, kto jak definiuje – Z, Millenialsi itp.). Nadchodząca fala wyżu to dopiero 6-latki, dlatego marki myślące długofalowo rzeczywiście muszą orientować się na aplikacje dla najmłodszych i jak najszybciej zrozumieć Snapchata. Użytkownicy dzienników na tabletach – druga kategoria – to osoby ciekawe świata, nieco bardziej zamożne i biegłe w nowych technologiach.

Dane pochodzą z syndykatowego projektu IRCenter Multiscreening 2016 (badanie CAWI realizowane na reprezentatywnej próbie n=1457 internautów, wakacje 2016), dane Gemius i Mobigate za sierpień 2016.