Hakerzy celują w sektor edukacji i badań. 11% wzrost ataków w Europie

haker
  • Sektor edukacji i badań był w tym roku świadkiem średnio 2256 cyberataków na pojedynczą organizację w skali globalnej
  • Najwyższy odsetek ataków odnotowano w regionie Azji i Pacyfiku, z kolei najwyższy wzrost (+11%) w Europie
  • możliwym wyjaśnieniem wzrostu jest wszechobecna cyfryzacja nauki i jej duże uzależnienie od platform internetowych. Organizacje badawcze stanowią z kolei źródło cennej wartości intelektualnej

Sektor edukacji i badań był w tym roku świadkiem średnio 2256 cyberataków na pojedynczą organizację w skali globalnej. Najwyższy odsetek ataków odnotowano w regionie Azji i Pacyfiku, z kolei najwyższy wzrost (+11%) w Europie – wynika z raportu opracowanego przez specjalistów cyberbezpieczeństwa z Check Point Research.

W stale rozwijającym się zdigitalizowanym świecie sektor edukacji coraz chętniej wspiera się cyfrowymi platformami, udostępnianymi zarówno uczniom, studentom i nauczycielom. Szeroko wykorzystuje się je w szkołach, uniwersytetach i innych organizacjach edukacyjnych. Jednak, wraz z postępem pojawiają się ryzyka i różnorodne zagrożenia.

Check Point Research (CPR) w opublikowanym niedawno raporcie ujawnia, że edukacja i badania jest najczęściej atakowanym sektorem na świecie, z średnio 2256 atakami na pojedynczą organizację w skali tygodnia. Oznacza to niewielki spadek o zaledwie 1% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Jednocześnie sektor ten odnotowuje najwyższy wskaźnik cyberataków spośród wszystkich branż! Edukacja

Jakie są przyczyny takiego trendu? Dlaczego akurat ten sektor stał się preferowanym celem cyberprzestępców? Eksperci Check Pointa wskazują, że możliwym wyjaśnieniem jest wszechobecna cyfryzacja nauki i jej duże uzależnienie od platform internetowych. Rozpowszechnianie się cyfryzacji zapewnia atakującym szerokie możliwości wykorzystania i wzmocnienia swoich ataków. Co więcej, organizacje edukacyjne przechowują ogromne ilości wrażliwych informacji o uczniach, w tym dokumentację osobistą i finansową, co czyni je atrakcyjnymi celami dla podmiotów cyberprzestępczych. Przykładowo w maju br. kilka amerykańskich szkół, uczelni i uniwersytetów zostało dotkniętych atakami ransomware, które spowodowały poważne zakłócenia.

Organizacje badawcze stanowią z kolei źródło cennej wartości intelektualnej. Wysoce ukierunkowany atak może dostarczyć hakerom poufne dokumenty, takie jak projekty inżynieryjne czy przełomowe opracowania naukowe, które na czarnym rynku warte są setki tysięcy, jeśli nie miliony dolarów. Jeśli swobodna inwigilacja sieci okazuje się niemożliwa, to rozwiązaniem jest zaszyfrowanie wszystkich dokumentów i szantażowanie ofiar.

Jak dotąd w ty roku najwyższy wskaźnik cotygodniowych cyberataków na organizację z obszaru edukacji odnotował region APAC (Azja-Pacyfik) – średnia tygodniowa wynosiła tam 4529 ataków. Europa doświadczyła z kolei największej zmiany w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, ze wzrostem o 11% rok do roku.

Region Średnia tygodniowa liczba ataków cybernetycznych na organizację Zmiana roczna
APAC 4529 -2%
Europa 2427 11%
Afryka 1690 -2%
Ameryka Łacińska 1533 4%
Ameryka Północna 1264 -14%

Rysunek 2 — Ogólna liczba ataków według regionu