Hashtag a social media: podsumowanie 2015 roku

Hashtagi nie zdominowały naszej komunikacji w tak kuriozalny sposób, jak przedstawili to Justin Timberlake oraz Jimmy Fallon, odgrywają jednak coraz większą rolę w naszym sposobie komunikacji oraz autoprezentacji w sieci. Same hashtagi mogą zdradzić nam wiele ważnych informacji o użytkownikach poszczególnych platform.

Hashtag a social media: podsumowanie 2015 roku

Wielka czwórka hashtagujących platform

Użytkownicy Twittera oraz Instagrama najchętniej używają hashtagów, mniejszą popularność tego zjawiska odnotowano zaś na Facebooku. Co ciekawe, hashtagi całkiem nieźle przyjęły się na Wykopie, który okazał się czwartą hashtagową siłą w polskim Internecie.

udzial publikacji

Młodzi internauci odpowiedzialni za masowe rozprzestrzenianie się hashtagów

Najpopularniejsze hashtagi 2015 roku związane były z aktywnościami młodego pokolenia internautów (często nastolatków). Należą do nich: #mtvhottest, #1dpl (Twitter) oraz #polishgirl (Instagram). Każdy z nich to ponad milion treści/retweetów w ciągu całego roku. Co ważne, o ile #1dpl to hashtag „sezonowy”, który 17 listopada wywrócił polskiego Twittera do góry nogami, tak popularność dwóch pozostałych rozłożyła się w czasie – szczególnie #polishgirl, którego rosnącą popularność obserwujemy już od 2013 roku.

Hashtag roku 2015

Twitter wciąż zdominowany przez aktywność nastolatek

Największe wzrosty liczby publikacji z hashtagami wywołały aktywności nastolatek powiązane z ich idolami, jak np. zaproszenia Justina do Polski, Kid’s Choice Awards czy MTVHottest. W listopadzie polscy fani zespołu One Direction wzięli udział w międzynarodowej wojnie na hashtagi, co wywołało ogromny wzrost ich aktywności na Twitterze. Nasi rodacy zajęli drugie miejsce w tej bitwie spośród 140 krajów, które wzięły udział w akcji.

Co ciekawe, na tle aktywności nastolatek, wydarzenia polityczne minionego roku nie były aż tak szczególnie widoczne. Hashtagi związane z polityką były oczywiście używane przez profile stricte informacyjne czy też dorosłych użytkowników zainteresowanych polityką, jednak ich popularność nawet nie zbliżyła się do hashtagów masowo używanych przez najmłodszych użytkowników tej platformy. Jedynym wyróżniającym się hashtagiem niezwiązanym z idolami był #prayforparis. Do wysokiej popularności hashtagu również przyczyniła się aktywność nastolatków, którzy wyrażali solidarność z Francją.

Polski Instagram wyraża pozytywne emocje oraz zachęca do aktywności

Instagram – w przeciwieństwie do Twittera – cechuje brak wyraźnych wzrostów liczby publikacji z hashtagami, spowodowanych konkretnymi akcjami organizowanymi na platformie. Hashtagowanie utrzymuje się na raczej stabilnym poziomie, jednak liczba takich publikacji systematycznie rośnie. Platforma ta zdominowana jest przez hashtagi „wyrażające” narodowość autora (jak #polishgirl, #poland, #polishjboy), pozytywne emocje (jak #happy czy #love) oraz zachęcające do aktywności (jak #l4l).

Wykop to nie tylko przestrzeń ironii i żartów, ale także dyskusji o polityce

Mirki chętnie używają hashtagów w dyskusjach – szczególnie w tych spontanicznych, niezwiązanych z wykopanymi wiadomościami. Wykop jest platformą, gdzie zdecydowanie dominują #heheszki, co ukazuje humorystyczny/ironiczny ton dyskusji na tej platformie. Co ważne, społeczność Mirków jest szczególnie interaktywna, o czym świadczy wysoki poziom „Wykopowych konsultacji” pod hashtagiem #pytanie. Spośród analizowanych platform, to właśnie Mirki najchętniej dyskutowali o bieżących wydarzeniach politycznych – #polityka to piąty, najczęściej używany przez nich hashtag w 2015 roku.

Facebook pełen konkursów i hashtagujących indywidualistów

Na Facebooku dominowały hashtagi takie jak #konkurs, #warszawa oraz #love. Duża popularność #konkursu jest zapewne w dużej mierze efektem działań szeroko rozumianych profilów markowych/influencerów na tej platformie. Co ważne, pomimo iż Facebook znalazł się na trzecim miejscu pod względem liczby publikacji z użyciem hashtagów, popularność poszczególnych z nich jest dosyć niska. Pozwala to sądzić, że użytkownicy Facebooka bardziej skupieni są na indywidualnej hashtagowej twórczości, niż podłączaniu się do grupy osób używającej tych samych fraz.

Marka a hashtag – jak to się połączyło w 2015 roku?

Na wszystkich analizowanych platformach topowe hashtagi związane były z szeroko pojętymi zainteresowaniami użytkowników; hashtagi markowe były znacznie mniej widoczne. Na Instagramie popularnością cieszyły się nie tylko znane wszystkim marki takie jak #bmw, #adidas czy #iphone ale także te mniej oczywiste jak np. #semilac (marka lakierów do paznokci). Na Wykopie królowały zaś gry (Counter Strike, GTA V) oraz Play Station 4 (#ps4).

Poznanie społeczności powinno być kluczowe dla marek, które pragną zaistnieć w  hashtagowym świecie. Zapewnienie marce hashtagowego sukcesu to bowiem nie tylko dopasowanie jej do profilu użytkowników, ale także umiejętne wpisanie się w zainteresowania użytkowników oraz trendy panujące na danej platformie.