Marketing mobilny – nowe możliwości, nowe wyzwania

mobilny marketing

Marketing mobilny jest gałęzią marketingu w coraz większym stopniu podlegającą silnemu rozwojowi. W praktyce w Polsce obszar kreacji odbiorcy zawęża się do użytkowników smartfonów i tabletów.

Gorsza jakość, większa skuteczność
Eksperci są zdania, że jakość kampanii mobilnych pozostawia wiele do czynienia. Głównie spowodowane jest to przede wszystkim próbą „przenoszenia” reklam dostępnych na komputerach, na urządzenia mobilne, jakimi niewątpliwie są smartfony czy tablety. Jak wiadomo, w obu podanych przykładach zarówno wielkość ekranu, rozdzielczość, czy miejsce zlokalizowania reklamy jest różne. Tak więc skopiowanie reklamy z komputera na tablet czy smartfon wydaje się pomyłką i niezrozumieniem. Poważnym błędem może być zbyt duża wielkość reklam na urządzenia mobilne…

Przykładowo zajęcie ekranu dwoma banerami przy tej samej odsłonie, wówczas zamiast klienta zainteresować możemy wywołać reakcję obronną spowodowaną przytłoczeniem. Pomimo jeszcze znacznego pola do poprawy nie możemy jednoznacznie stwierdzić, że reklamy na naszym rodzimym rynku są nieatrakcyjne czy też mało kreatywne. Odnosząc się do marketingu mobilnego nie sposób zapomnieć o kampaniach sms adresowanych do w dalszym ciągu nie małej grupy tradycyjnych telefonów. W sytuacji odpowiedniej segmentacji oferty i dopasowania jej do klienta wykazują one wysoką skuteczność.

Liczba urządzeń mobilnych w trendzie wzrostowym
Ukierunkowanie kampanii właśnie na użytkowników mobilnych jest poparte stale rosnącą liczbą użytkowników tychże urządzeń. Według szacunków już w 2018 roku tabletem będzie się posługiwał co trzeci Polak. Nie gorzej jest w przypadku smartfonów, gdzie w analogicznym okresie ich liczba ma wynieść blisko 44 miliony, co oznacza że na przeciętnego Kowalskiego będzie przypadać średnio 1,5 smartfona.

Będzie na co spożytkować środki
Wraz z rosnącą liczbą urządzeń mobilnych, spadających cenach internetu mobilnego możemy spodziewać się rosnących budżetów na działania marketingowe w obszarze marketingu mobilnego. Według prognozowanych danych w tym roku budżet ma wynieść ok. 45 mln złotych, jednakże rok 2016 może przynieść skokowy wzrost do nawet 100 mln zł. Podsumowując, jest zatem na co wydawać, i z czego później zbierać.

 

Kamil Ewiak
Agencja PR Future Advert