Opracowano i przedstawiono do konsultacji projekt założeń projektu ustawy o zintegrowanym systemie kwalifikacji

dr Grzegorz Baczewski, dyrektor departamentu dialogu społecznego i stosunków pracy Konfederacji Lewiatan
dr Grzegorz Baczewski, dyrektor departamentu dialogu społecznego i stosunków pracy Konfederacji Lewiatan
Projekt założeń ustawy o zintegrowanym systemie kwalifikacji w niedostatecznym stopniu uwzględnia rolę partnerów społecznych, w tym zwłaszcza organizacji pracodawców, w procesie wprowadzania kwalifikacji w odniesieniu do organów administracji publicznej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Konfederacja Lewiatan z zadowoleniem przyjmuje fakt, że opracowano i przedstawiono do konsultacji projekt założeń projektu ustawy o zintegrowanym systemie kwalifikacji, co stanowi ważny etap we wdrażaniu w Polsce Europejskiej Ramy Kwalifikacji (ERK).Osiągnięcie takich celów jak: ułatwienie osobom uczącym się oraz pracodawcom wyboru odpowiadającej ich potrzebom usługi edukacyjnej, otworzenie nowych możliwości nabywania kwalifikacji niezależnie od tego gdzie, jak i kiedy nastąpiło osiągnięcie efektów uczenia się, usprawnienie procesów rekrutacji pracowników i ułatwienie zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach oraz zwiększenie efektywności wydawania środków na kształcenie i szkolenie wymagać będzie wdrożenia zintegrowanego systemu kwalifikacji w odpowiedniej skali.

Oznacza to konieczność zapewnienia wprowadzenia do ZSK znaczącej części kwalifikacji nabywanych w ramach edukacji pozaformalnej i nieformalnego uczenia się. Optymalnie byłoby, gdyby wszystkie kwalifikacje nabywane poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego były wpisywane do ZSK. Jest to jednak efekt trudny do uzyskania tym bardziej, że zgodnie z przedstawionymi założeniami wprowadzenie kwalifikacji do ZSK nie będzie obligatoryjne, a zainteresowany podmiot będzie podejmował decyzję o skorzystaniu z uprawnienia do wprowadzenia kwalifikacji kierując się indywidualną oceną. Przyjmując takie założenie należy zatem zadbać o wprowadzenie takich rozwiązań organizacyjnych, proceduralnych i finansowych, które zachęcą potencjalnych interesariuszy, w tym branżowych do zaangażowania w proces wdrożeniowy.

– Projekt w niedostatecznym stopniu uwzględnia potrzebę szerokiego zaangażowania interesariuszy branżowych, w tym pracodawców, w proces wdrażania ZSK. W tym kontekście warto rozważyć rozszerzenie zapisanej w projekcie koncepcji tworzenia Rady Interesariuszy o możliwość tworzenia Branżowych lub Sektorowych Rad Interesariuszy, które pełniłyby podobne funkcje jak Rada Interesariuszy w ramach poszczególnych branż/sektorów – mówi dr Grzegorz Baczewski, dyrektor departamentu dialogu społecznego i stosunków pracy Konfederacji Lewiatan.

W założeniach przedstawiono, że wdrożenie ZSK nastąpi m.in. poprzez określenie opisu standardu kwalifikacji, jednak dla kwalifikacji nadawanych w systemach oświaty i szkolnictwa wyższego nie przygotowuje się opisu kwalifikacji zgodnie z tym standardem. W praktyce oznacza to, że standard opisu kwalifikacji będzie odnosił się wyłącznie do kwalifikacji nabywanych w ramach edukacji pozaformalnej i nieformalnego uczenia się. W projekcie założeń nie wyjaśniono dlaczego wprowadza się różne standardy opisu kwalifikacji dla poszczególnych systemów. Wydaje się, że aby osiągnąć wskazane cele, w tym zwłaszcza ułatwienie identyfikacji posiadanych wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, udokumentowanych kwalifikacjami wymagałoby zastosowania jednolitego, a przynajmniej spójnego standardu opisu kwalifikacji dla wszystkich systemów ich nabywania.

Stworzenie krajowego systemu kwalifikacji jako części europejskiej przestrzeni uczenia się przez całe życie stanowi strategiczne zadanie dla Polski. Rozwój gospodarczy powinien w coraz większym stopniu opierać się na wysokiej jakości kapitału ludzkiego, który będzie odpowiadać potrzebom budowania gospodarki opartej na wiedzy.

Konfederacja Lewiatan