Pakiet przewozowy może przynieść efekt przeciwny od zamierzonego i otworzyć drzwi dla szarej strefy

Do Sejmu trafił projekt ustawy mającej na celu walkę z szarą strefą i wyłudzeniami podatkowymi, określany jako Pakiet Przewozowy. Ustawa dotyczy działalności prawie 30 tys. firm transportowych i ok.150 tys. zawodowych kierowców. Niestety, niektóre z proponowanych przepisów pakietu mogą wywołać zaskakujące efekty, przeciwne do celu wprowadzenia ustawy.

Ustawa ma uszczelnić transport drogowy towarów wrażliwych (paliwa, alkohol, surowiec tytoniowy) najczęściej wykorzystywanych do wyłudzania VAT i akcyzy. Projekt będzie miał swoje pierwsze sejmowe czytanie w przyszłym tygodniu w połączonych Komisjach Finansów Publicznych i Infrastruktury.

-Błędy zawarte w projekcie ustawy mogą przynieść efekt przeciwny od zamierzonego i otworzą drzwi na szarą strefę – mówi w rozmowie z MarketNews24 Krzysztof Rutkowski, radca prawny, doradca podatkowy w kancelarii prawniczej KDCP

Projekt zakłada, że tzw. przesunięcia międzymagazynowe w ramach rego samego podmiotu gospodarczego nie podlegają w ogóle nadzorowi. Nie ma dobrej odpowiedzi na pytanie, co powinni zrobić kontrolujący, jeśli każdy zatrzymany w Polsce kierowca wiozący towary wrażliwe niejasnego pochodzenia oświadczy, że wiezie towar pomiędzy magazynami tej samej firmy. Zdaniem eksperta to nie jedyna konieczna zmiana, która powinna zostać wprowadzona w toku prac sejmowych nad tą ustawą.

Krytyczne uwagi do ustawy, która przez branżę uważana jest za potrzebną, zgłosiła już Polska Izba Paliw Płynnych.