Polacy boją się o swoje dane, ale chętnie je udostępniają w zamian za korzyści

raport analiza
Accounting businesswomen are calculating income-expenditure and analyzing real estate investment data, Dedicated to the progress and growth of the company, Financial and tax systems concept.

Najnowsza edycja badania EY – Future Consumer Index – wskazuje, że w zakresie ochrony swoich cyfrowych danych polski konsument jest pełen sprzeczności. Większość badanych (64%) obawia się kradzieży swoich cyfrowych danych, co oznacza wzrost aż o 15 pkt. proc. w porównaniu do 2023 roku. Równocześnie Polacy są niezwykle skłoni do udostępnienia informacji, również tych umożliwiających identyfikację. Taką gotowość w zamian za otrzymywania spersonalizowanych ofert i promocji od marek, z którymi mieli wcześniej kontakt zadeklarowało 62% ankietowanych. Ten wynik jest aż o 34 pkt. proc. wyższy od globalnej średniej wynoszącej 28%. Dla porównania w przypadku niepokoju o kradzież tożsamości wyniki dla Polski (64%) i świata (61%) są bardzo zbliżone.

Wyniki kolejnej edycji badania EY – Future Consumer Index – udowadniają, że podejście Polaków do ochrony ich danych w sieci obfituje w paradoksy. Badani nad Wisłą wyrażają znacznie wyższy wzrost niepokoju o możliwość kradzieży ich danych w wyniku korzystania z cyfrowych produktów i usług. W przeciągu roku w naszym kraju wzrósł on aż o 15 pkt. proc. – z 49% do 64%.

Poziom obaw w Polsce należy równocześnie do najwyższych w Europie – wyprzedzają nas jedynie Włochy (70%). Dla porównania w Holandii jedynie 37% konsumentów wyraża niepokój o kradzież swojej cyfrowej tożsamości, w Niemczech – 46%, a w Wielkiej Brytanii – 56%. Dla porównania wynik dla Japonii to 70%, a RPA – 87%. Uśredniony wynik dla świata wynosi 61% – w 2023 r. było to 55%.

Rosnącą świadomości rodzimych konsumentów z zakresu wirtualnych zagrożeń wynikający z korzystania z cyfrowych produktów i usług potwierdza znaczący wzrost zaniepokojenia z możliwości ściągnięcia wirusa. W przeciągu roku odsetek pozytywnych odpowiedzi w Polsce podniósł się aż o 15 pkt. proc. – z 43% do 58%. Dwucyfrowy wynik zanotowany został również w obszarze niechciane połączenia telefoniczne lub wiadomości tekstowe – z 36% do 47%.

Mimo to aż 62% Polaków jest gotowa udostępnić dane osobowe – również te umożliwiające identyfikację – w zamian za spersonalizowane oferty i promocje od marek, z którymi wcześniej mieli kontakt. W przeciągu roku odsetek pozytywnych odpowiedzi wzrósł aż o 8 pkt. procentowych – z poziomu 54%. Co więcej ten wynik jest aż o 34 pkt. proc. wyższy od globalnej średniej wynoszącej 28%.

– Bardzo cieszy, że działania zwiększające społeczną świadomość na temat cyfrowych zagrożeń realizowane przez organy administracji publicznej i podmioty komercyjne przynoszą korzyść. Póki co jednak przekłada się to przede wszystkim na zwiększoną czujność przed mailami o uzyskanym spadku czy telefonie od wnuczka. Kolejnym krokiem jest zrozumienie, że ostrożność należy zachowywać zawsze. Rozwój sztucznej inteligencji sprawia bowiem, że informacje którymi konsumenci dzielą się w sieci mogą być wykorzystane do tworzenia deep-faków i realizacji ataków hakerskich nie tylko na najbliższe im osoby, ale również na ich firmę – mówi Piotr Ciepiela, Partner EY, Lider obszaru cyberbezpieczeństwa w regionie EMEIA.

Wykres 1. Konsumenci boją się o swoje dane, ale chętnie je udostępniają

Polacy obawiają się cyfrowej kradzieży danychWyzwania dla firm będą rosnąć

Polacy – znacznie mocniej niż konsumenci z innych europejskich krajów – wyrażają również obawy, że firma której udostępnili dane zostanie zaatakowana przez hakerów. W przypadku naszego państwa niepokój wyraża 53% badanych. Dla porównania w Finlandii jest to 33%, Niemczech – 41%, Francji – 47%, a Wielkiej Brytanii – 49%. Podobnie jak nad Wisłą sytuacja wygląda we Włoszech i Hiszpanii (52%). W takiej sytuacji nie może więc dziwić deklaracja 67% konsumentów w Polsce o planowanym zwracaniu większej uwagi na to, którym markom udostępniają swoje dane.

Polska przewyższa również większość europejskich krajów w zakresie obaw o możliwą nieuprawnioną eksplorację danych. Nad Wisłą pozytywnie na pytanie odpowiedziało 47% ankietowanych. To więcej niż w Niemczech (40%) lub Francji (45%), ale mniej niż w Wielkiej Brytanii (50%). Dla porównania w Japonii ten odsetek wyniósł 64%, w Korei – 61%, a USA – 58%.

Wykres 2. Odsetek konsumentów obawiających się, że…
Odsetek konsumentów obawiających się– Europejscy konsumenci na tle innych regionów świata wyrażają umiarkowany spokój dotyczący zabezpieczeń stosowanych przez firmy, którym udostępniają informacje. Wynika to z rygorystycznych regulacji dotyczących zarówno ochrony danych osobowych jak również cyberbezpieczeństwa, które obowiązują na terenie Unii Europejskiej. W najbliższym czasie, w wyniku wprowadzenia Dyrektywy NIS2 te obowiązki zostaną jeszcze bardziej zaostrzone. Prace nad ich implementacją trwają również w Polsce. Obserwowany w naszym kraju większy poziom niepokoju to sygnał, że wciąż istnieje duża potrzeba do budowania działań edukacyjnych zwiększających wiedzę w obszarze cyfrowej prewencji – podsumowuje Justyna Wilczyńska-Baraniak, Partnerka EY, Liderka Zespołu Prawa Własności Intelektualnej, Technologii i Danych Osobowych w Kancelarii EY Law.

O badaniu
Badanie – EY Future Consumer Index – śledzi zmieniające się nastroje i zachowania konsumentów w różnych horyzontach czasowych i na różnych rynkach globalnych, identyfikując pojawiające się nowe segmenty konsumenckie. W 14. edycji badania, która została przeprowadzona na przełomie 1 i 2 kwartału 2024 roku., wzięło udział ponad 23 tys. konsumentów z obu Ameryk, Europy, Azji, Afryki, Australii i Oceanii. W przypadku Polski było to 1 tys. respondentów w wieku 18-65 lat.