Polacy chcą robić zakupy świąteczne w sklepach stacjonarnych

sklep handel

Wyniki ostatniego badania zrealizowanego przez Ipsos Mori, na zlecenie Elavon, wskazują na wzrost zainteresowania zakupami w sklepach stacjonarnych w okresie świątecznym wśród Polaków. Dziewięciu na dziesięć (95%) spośród 1092 uczestników badania w Polsce deklaruje, że planuje robić zakupy w sklepie stacjonarnym, z czego 24% twierdzi, że duży wpływ na ich decyzję ma chęć wspierania lokalnej gospodarki.

W tym trudnym dla handlu detalicznego okresie, konsumenci wymieniali wyraźne korzyści płynące ze wspierania sklepów stacjonarnych:

  • Niemal połowa (49%) respondentów twierdzi, że pójście do stacjonarnego sklepu sprawia, że zakupy są szybsze i łatwiejsze, ponieważ mogą oni zobaczyć produkty na żywo
  • 45% ankietowanych wskazało na korzyści płynące z oceny jakości produktów na miejscu, co również wpływa na brak ewentualnej konieczności zwrotu towaru w przypadku jego niezgodności z opisem lub uszkodzenia
  • Jedna trzecia konsumentów (33%) zamierza skorzystać z ofert i promocji dostępnych w sklepach
  • 24% badanych chce wspierać lokalną gospodarkę
  • Podobna liczba respondentów (24%) chce wybrać się na jarmarki świąteczne i lokalne targowiska

Lokalne punkty handlowe mogą cieszyć się większym powodzeniem i zainteresowaniem niż w poprzednich latach. Jednak warto zwrócić uwagę na to, że 41% konsumentów planuje w tym roku ograniczyć swoje świąteczne wydatki. Dobra wiadomość to taka, że nieco większy odsetek respondentów (43%) przewiduje, że ich budżet na zakupy nie zmieni się, a 12% zakłada nawet jego zwiększenie.

Najbardziej skłonni do zwiększenia świątecznych wydatków w tym roku są najmłodsi badani – w wieku 16-29 lat (23%). Może być to spowodowane mniejszą liczbą wydatków (przeznaczanych np. na socjalizację) w okresie „lockdownu” wśród młodych respondentów. Dla porównania, jedynie 10% ankietowanych w wieku 30-39 lat oraz zaledwie 7% spośród 40-60 latków planuje w tym roku wydać więcej na święta.

Powody, dla których ograniczamy świąteczny budżet są różne. Blisko 32% uczestników badania przewidziało, że w tym roku uroczystości będą odbywać się w mniejszym gronie. 7% respondentów potwierdziło, że pandemia koronawirusa wpłynęła na spadek ich dochodów, co bezpośrednio przekłada się na ograniczenie wydatków na zakupy.

Przedsiębiorcy, którzy chcą zwiększyć swoją konkurencyjność i sprzedaż powinni podążać za preferencjami klientów. Zgodnie z wynikami badania Elavon:

  • 45% badanych twierdzi, że wydłużenie godzin otwarcia sklepów sprawi, że zakupy będą bardziej komfortowe i wygodne
  • 44% konsumentów docenia możliwości płatności bezdotykowych oraz bezkontaktowych zakupów
  • 36% respondentów uważa, że sklepy powinny wzmocnić działania w zakresie bezpieczeństwa i higieny robienia zakupów

E-handel nadal jest w okresie świątecznym istotną częścią rynku. Badani zostali zapytania również o czynniki, które skłoniłyby ich do częstszych zakupów internetowych. Klientom najbardziej zależy na efektywnym i sprawnym systemie dostaw i zwrotów. Do zakupów online 37% respondentów zachęca niezawodny system dostarczania produktów. 32% docenia bezpłatne etykiety zwrotne, a 30% darmowe opakowania do zwrotu towarów.

Rafał Gołębiewski, Head of SME & Bank Aliance Europe: “Sklepy w Polsce zostały niedawno ponownie otwarte. Trudna sytuacja przedsiębiorców spowodowana pandemią sprawiła, że konsumenci chętnie wspierają lokalne biznesy. Przed detalistami pojawia się nowe wyzwanie w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu zakupów w sklepach stacjonarnych. E-handel zyskał na znaczeniu podczas lockdownu, natomiast nasze najnowsze badanie Elavon pokazuje, że osobiste zakupy nadal mają wielu zwolenników i nie zostały wyparte przez sklepy online.”