Polaków portret finansowy, czyli na co przeznaczamy pożyczki? Analiza 2018

pieniądze złotówki PLN oszczędności 100

Remont domu, zakup samochodu lub jego naprawa, a także edukacja czy wakacje – oto najczęstsze cele pożyczek ratalnych. W 2018 r. do instytucji finansowej Aasa Polska, oferującej długoterminowe pożyczki dla osób indywidualnych i biznesu, wpłynęło ponad 1 mln wniosków. Cele pożyczek zróżnicowane były również pod kątem wieku Klientów oraz sposobu zawierania umowy (kanały online/offline). Prezentujemy najważniejsze wyniki analizy profilu Klientów Aasa Polska i podsumowania za 2018 rok.

Pożyczki na dowolny cel, czyli…

Aasa Polska przeanalizowała ponad 1 mln deklaracji, które Klienci wypełnili w 2018 roku podczas składania wniosków o pożyczkę ratalną. W punktach stacjonarnych aż 61% wniosków dotyczyło pożyczki na remont. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się tzw. „bieżące potrzeby” oraz „sprzęt elektroniczny/AGD” – jednak z wynikiem zaledwie 6 % – to niewiele w stosunku do pierwszej lokaty. Kolejne pozycje zajęły takie potrzeby, jak: samochód (zakup/naprawa), wakacje, zakupy spożywcze, zakup mebli, wydatki na szkołę i inne (17%), z wynikami na poziomie średnio 3% i 2%.

Wśród klientów biorących pożyczkę ratalną przez internet, potrzeby okazują się być dużo bardziej zróżnicowane. Na miejscu pierwszym, podobnie jak w przypadku klientów offline, znajdują się remonty (22%). Kolejne pozycje to: rachunki bieżące (6%), zakup/remont samochodu (5%), wakacje (5%), sprzęt elektroniczny/AGD (3%), wydatki związane z edukacją (3%), zakup mebli (1%), zakupy spożywcze (1%).

Analiza deklaracji z 2018 roku pokazuje, że długoterminowe pożyczki ratalne przeznaczane są na naprawdę różnorodne cele. Łączy je wspólny mianownik – pieniądze wydawane są na sprawy bardzo ważne dla naszych Klientów. To kwestie związane z remontem domu, samochodu czy zakupem sprzętu AGD/RTV, jak również z polepszaniem stopy życia, np. z rozwojem osobistym, edukacją, szkoleniami. – mówi ekspert Aasa Polska Marcin Kondraciuk, Dyrektor Departamentu Analiz Biznesowych i Raportowania. Co ciekawe, cele pożyczek ratalnych różnicują się wraz z wiekiem pożyczkobiorcy. Młodsi klienci częściej przeznaczają kredyt konsumencki ratalny na zakup samochodu (używanego) lub jego naprawę, a także na wakacje i edukację (opłaty za kursy komputerowe, podwyższenie kwalifikacji lub szkołę). Wśród osób starszych, dominujących w grupie klientów punktów stacjonarnych, to remont jest zdecydowanie najczęściej deklarowanym celem pożyczki. – dodaje Marcin Kondraciuk.

Zarówno wśród klientów punktów stacjonarnych, jak i osób zaciągających pożyczkę przez internet,  pomoc w spłacie rachunków bieżących zajmuje drugie miejsce. Analizując deklaracje online i offline w ujęciu całościowym, tabela celów prezentuje się następująco*:

Wszystkie wnioski o pożyczkę
Cel Udział
Remont 37%
Rachunki bieżące 6%
Samochów 4%
Sprzęt elektroniczny / AGD 4%
Wakacje 4%
Szkoła 2%
Meble 1%
Zakupy spożywcze 1%
Czynsz / kredyt mieszkaniowy 1%
Inne 39%

 

*Źródło: www.aasapolska.pl dane za 2018 rok na podstawie ponad 1 000 000 deklaracji przy składaniu wniosków o pożyczkę ratalną.

 

Poznać swoich Klientów – badania Aasa Polska

Aasa Polska przeprowadziła również pogłębione badania na grupie 500 klientów, analizując szczegółowo wskazania „Inne”. W deklaracjach wielokrotnie pojawiały się cele związane ze zdrowiem, takie jak rehabilitacja czy usługi stomatologiczne. W analizie w zasadzie nie pojawił się cel określany jako „rozrywka”, dając obraz długoterminowej pożyczki w Aasa Polska branej nie pod wpływem impulsu, a w wyniku przemyślanych, rozsądnych decyzji, z jasno sprecyzowanym celem. Co istotne, wśród celów określanych jako „Inne”, Klienci wymieniali również pożyczkę ratalną jako pomoc w spłacie zaciągniętych wcześniej, krótkoterminowych i niekorzystnych chwilówek. Aasa Polska, która chwilówek nie udziela, rozkładając płatność np. na 24 miesiące, pozwala wielu klientom na uporządkowanie spraw finansowych i uregulowanie innych zobowiązań.