Profile Zaufane można zakładać za pośrednictwem banków. Dzięki nim można załatwiać sprawy urzędowe i sprawdzać punkty karne przez internet

0

Kolejny polski bank umożliwił założenie Profilu Zaufanego za pośrednictwem swojego systemu transakcyjnego. Taką możliwość uzyskali właśnie klienci Banku Pekao SA. Profil Zaufany pozwala w e-urzędach składać wnioski i załatwiać sprawy przez internet. Kierowcy mogą również sprawdzać online liczbę punktów karnych.

– Profil Zaufany to rodzaj bezpłatnego cyfrowego podpisu, którym użytkownik może potwierdzić swoją tożsamość i zatwierdzać urzędowe wnioski elektroniczne. Cały proces przebiega w pełni online, bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Paweł Sypka, kierownik zespołu w Departamencie Bankowości Elektronicznej Banku Pekao SA.

Profil Zaufany umożliwia załatwienie wielu urzędowych spraw przez internet. Za jego pośrednictwem można się logować do e-urzędów i składać podpis elektroniczny. To sztandarowy projekt na drodze do cyfryzacji administracji publicznej i upowszechniania e-usług. Dotychczas utworzenie Profilu Zaufanego w ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) wiązało się z koniecznością osobistej wizyty i potwierdzenia swojej tożsamości w urzędzie, ZUS-ie, urzędzie skarbowym, w oddziale Poczty Polskiej albo innym wyznaczonym do tego celu punkcie.

Pod koniec ubiegłego roku Ministerstwo Cyfryzacji umożliwiło jednak zakładanie Profilu Zaufanego w prostszy i szybszy sposób: poprzez bankowość elektroniczną. Taką usługę zaoferowały PKO BP, Inteligo i Bank Millennium. W tym tygodniu dołączył do nich Bank Pekao SA, który otrzymał właśnie zgodę na wprowadzenie usługi zakładania Profilu Zaufanego.

 Dzięki Profilowi Zaufanemu w bankowości Pekao24 nie trzeba chodzić do urzędu i potwierdzać swojej tożsamości. Cały proces można załatwić online, bez wychodzenia z domu. Profil Zaufany działa w bardzo prosty sposób – można porównać go do płatności w sklepie internetowym. Wybieramy na stronie administracji publicznej interesującą nas sprawę, a następnie potwierdzamy swoją tożsamość, logując się do Profilu Zaufanego przez Pekao24 i wracamy na stronę urzędu w celu dokończenia sprawy – tłumaczy Paweł Sypka.

Czytaj również:  Przyspiesza cyfryzacja polskich firm. Chmura i internet rzeczy mogą ją znacząco ułatwić

Założenie Profilu Zaufanego jest całkowicie bezpłatne. Na liście spraw urzędowych, które można już teraz załatwić za pośrednictwem Profilu Zaufanego, jest m.in.: podpisywanie deklaracji podatkowych, złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego, odpisu aktu urodzenia czy małżeństwa, karty EKUZ, poinformowanie urzędu gminy o sprzedaży samochodu czy złożenie wniosku o zaświadczenie o niekaralności.

Kierowcy mogą również za pośrednictwem Profilu Zaufanego sprawdzić liczbę punktów karnych za wykroczenia drogowe bez konieczności wizyty na komendzie policji. Usługa wprowadzona przez Ministerstwo Cyfryzacji jest dostępna na portalu obywatel.gov.pl. w zakładce „Kierowcy i pojazdy”. Kierowca znajdzie tam informację o zebranych punktach karnych i o pojeździe, datę i miejsce popełnienia wykroczenia.