W wyniku automatyzacji, w ciągu najbliższych pięciu lat ubędzie 1 mln miejsc pracy tylko w czterech krajach. „Powstanie średnio jedno miejsce pracy związane z zarządzaniem procesami automatyzacji na każde cztery etaty, które będą nią zastąpione” — twierdzą autorzy raportu.
19 września 2017 r. A.T. Kearney opublikował „2017 Global Services Location Index (GSLI)” – raport analizujący 55 krajów pod względem atrakcyjności dla centrów BPO (usług biznesowych zlecanych na zewnątrz) w trzech głównych kategoriach: atrakcyjności finansowej, umiejętności i dostępności pracowników, a także otoczenia biznesowego. GSLI rzuca światło na złożone procesy decyzyjne dot. outsourcingu procesów biznesowych (BPO).
Od czasu ostatniego GSLI z 2016 r. doszło do niewielkich zmian w pozycji rankingowej najważniejszych krajów. Jednakże, wyniki badania wskazują nie tylko na zmiany rankingowe, ale i na niepokojące skutki automatyzacji dla sektora usług biznesowych. Ósma edycja raportu zatytułowana „Zwiększający się wpływ automatyzacji” uwypukla rosnące zagrożenie na rynku pracy szacując, że tylko w czterech krajach ubędzie aż milion etatów.
„Pomimo tego, że trzy pierwsze kraje utrzymują się na tym samym miejscu w rankingu każdego roku od rozpoczęcia badań w 2004 r., zaczęliśmy dostrzegać powiększającą się różnicę między Indiami (pierwsze miejsce w rankingu), a całą resztą, w szczególności Chinami, które znajdują się na miejscu drugim” – zauważa Arjun Sethi – partner and global head of A.T. Kearney Digital Transformation Practice, współautor raportu.
„Rozpowszechniony trend automatyzacji pracy pozwala nam przewidzieć redukcję etatów setek tysięcy niskowykwalifikowanych pracowników w krajach związanych z centrami BPO”.
GSLI jest wiodącym rankingiem określającym atrakcyjność lokalizacyjną dla firm chcących przenieść swoje usługi finansowe, księgowość lub obsługę klienta, a tegoroczne badania mają również szersze spojrzenie na prawdopodobne konsekwencje automatyzacji w kilku typach gospodarek na świecie.
„Nowością w tegorocznych wynikach jest to, że widzimy skutki automatyzacji, które uderzają o miejsca pracy na stanowiskach usługowych. Powiedział Johan Gott – A.T. Kearney principal i współautor raportu. „Kraje z tańszą siłą roboczą doświadczyły w ostatnich latach ogromnego wzrostu w wysokiej jakości zatrudnieniu i transformacji ekonomicznej. Oczywiście, była to część strategii ich rozwoju ekonomicznego. Jednakże, dzisiaj automatyzacja odciska swoje piętno w krajach takich jak Indie czy Filipiny, które do tej pory korzystały ze światowego arbitrażu pracy. Naszym celem jest pomoc firmom w podejmowaniu trafnych decyzji dotyczących outsourcingu procesów biznesowych oraz automatyzacji usług”.
Podsumowanie „2017 Global Services Location Index (GSLI)”:
- Indie, Chiny i Malezja po raz kolejny znalazły się w pierwszej trójce destynacji dla centrów BPO, Indie znacząco wyprzedzają resztę krajów.
- Indonezja i Brazylia zamieniły się miejscem rankingowym (miejsce czwarte i piąte).
- Meksyk wypadł z pierwszej dziesiątki, Wielka Brytania znalazła się w pierwszej 20, Peru pokonuje 27 miejsc i znajduje się na pozycji 20.
- Automatyzacja spowoduje masowe cięcia etatów. Badanie szacuje, że powstanie średnio jedno miejsce pracy związane z zarządzaniem procesami automatyzacji, na każde cztery etaty, które są przez nią zastępowane.
Ranking GSLI 2017 i zmiany, jakie zaszły w porównaniu z rokiem 2016:
Kraj | Ranking 2017 | Zmiana |
Indie | 1 | 0 |
Chiny | 2 | 0 |
Malezja | 3 | 0 |
Indonezja | 4 | +1 |
Brazylia | 5 | -1 |
Wietnam | 6 | +5 |
Filipiny | 7 | 0 |
Tajlandia | 8 | -2 |
Chile | 9 | 0 |
Kolumbia | 10 | +10 |
Sri Lanka | 11 | +3 |
Polska | 12 | -2 |
Meksyk | 13 | -5 |
Egipt | 14 | +2 |
Bułgaria | 15 | -3 |
Republika Czeska | 16 | +10 |
Niemcy | 17 | +6 |
Rumunia | 18 | -5 |
Wielka Brytania | 19 | +6 |
Peru | 20 | +27 |
Bangladesz | 21 | +1 |
USA | 22 | -7 |
Rosja | 23 | -6 |
Ukraina | 24 | 0 |
Estonia | 25 | +8 |
Węgry | 26 | +6 |
Maroko | 27 | +7 |
Łotwa | 28 | -10 |
Więcej o “A.T. Kearney Global Services Location Index”
W jego ósmej edycji od 2004 roku, raport GSLI pomaga firmom podejmować decyzje o tym, gdzie lokalizować swoje operacje offshore oraz rzuca światło na ich złożone wybory. Kraje wybrano na podstawie danych dotyczących przedsiębiorstw, bieżącej działalności w zakresie usług zdalnych oraz inicjatyw rządowych w celu promowania sektora. Każdy z krajów oceniany jest według 38 pomiarów w celu oceny jego atrakcyjności finansowej, umiejętności i dostępności pracowników, a także otoczenia biznesowego. Pełne badanie można znaleźć pod adresem: https://www.atkearney.com/strategy-and-top-line-transformation/article?/a/the-widening-impact-of-automation.