Z rankingu Global Review Index (GRI), będącego częścią raportu PwC „Reputacja w Internecie. Dlaczego recenzja hoteli ma znaczenie i jak hotele się z tym mierzą” wynika, że użytkownicy Internetu najlepiej oceniają hotele w regionie Europy Wschodniej, choć to Cape Town zajmuje pierwsze miejsce w tym zestawieniu. Warszawa znalazła się na 7. pozycji.
Global Review Index jest zestawieniem ocen klientów zebranych ze 142 agencji podróży on-line i stron internetowych, na których zamieszczane są recenzje hoteli. Dane dotyczą okresu marzec 2014 – luty 2015 i hoteli 3-, 4- oraz 5-gwiazdkowych w 48 miastach (ponad 11 tysięcy obiektów), zgrupowanych w cztery regiony: Europa Środkowa i Zachodnia, Europa Wschodnia, Środkowy Wschód i Afryka oraz Indie.
W czołówce najlepiej ocenianych miast pod względem jakości hoteli nie znajdziemy wielu popularnych turystycznych destynacji. Za to aż 4 miasta z Europy Wschodniej znajdują się w pierwszej dziesiątce tego zestawienia (Wilno, Praga, Warszawa, Ryga). W podziale na regiony to właśnie hotele z Europy Wschodniej wypadają najlepiej (81,5%), na kolejnej pozycji znajduje się Środkowy Wschód i Afryka (80%), a dopiero później Europa Zachodnia (79,4%) i Indie (76,1%).
Global Review Index – pierwsze 10 pozycji
Pozycja w rankingu |
Miasto |
Ocena |
1 |
Cape Town |
86,0% |
2 |
Wilno |
84,6% |
3 |
Johannesburg |
84,2% |
4 |
Edynburg |
83,7% |
5 |
Marrakesz |
83,5% |
6 |
Praga |
83,4% |
7 |
Warszawa |
83,0% |
8 |
Lizbona |
82,7% |
9 |
Ryga |
82,6% |
10 |
Abu Dhabi |
82,3% |
Czystość i położenie to jedne z najmocniejszych stron ocenionych hoteli, zaś pokoje i cena wypadają zdecydowanie najsłabiej.
„Polacy słyną z gościnności, która stała się przysłowiowa, więc wysoka pozycja Warszawy nie jest zaskoczeniem. Ponadto znani jesteśmy ze świetnej kuchni, a zaplecze gastronomiczne hoteli jest bardzo istotne dla wielu gości” – mówi Ewa Biernacik, menedżer ds. zakupów w PwC. „W porównaniu z krajami Europy Zachodniej mamy stabilniejszą kadrę. W miastach takich jak Londyn, Oslo czy Berlin rotacja personelu jest ogromna, czego konsekwencją jest spadek jakości usług. Od zagranicznych gości coraz częściej słyszymy pochlebne opinie na temat obiektów hotelowych w Warszawie i wszystko wskazuje na to, że ten trend się utrzyma” – dodaje Biernacik.
Jak dowodzą autorzy raportu PwC menedżerowie hoteli zdają sobie sprawę ze znaczenia ocen wystawianych ich hotelom przez internautów i coraz częściej wykorzystują te informacje, aby poprawić swój serwis.