CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, to dbanie o środowisko oraz społeczeństwo przez firmy, które także należą do tego obszaru. Eksploatując zasoby naturalne, przedsiębiorstwa powinny realizować określone działania, które choć w części przyczynią się do naprawy ekosystemu oraz pozwolą pracownikom na rozwijanie ich umiejętności. Każda firma, której zależy na wizerunku, musi prowadzić działania CSR-owe nie tylko po to, by wpływać na to, jak inni postrzegają markę, ale także po to, by zapewniać sobie jak najlepszy personel.

Co daje CSR?

O korzyściach, jakie daje strategia odpowiedzialności biznesu, przekonują się przedsiębiorstwa, które aktywnie ją prowadzą (wśród nich wymienić można chociażby http://bridgestone-stargard.pl). Co daje CSR? Z pewnością poprawia relacje z lokalnymi władzami oraz społecznością – ludzie widzą, że firma angażuje się w życie społeczne i kulturalne, co nie tylko poprawia jej wizerunek, ale dodatkowo czyni go przyjaźniejszym. To z kolei przekłada się na zwiększenie lojalności konsumentów i firm współpracujących – wzrost świadomości społecznej sprawia, że marka staje się rozpoznawalna i co za tym idzie – obdarza się ją większym zaufaniem. A zainteresowanie ze strony odbiorców wpływa na wzrost zainteresowania inwestorów – inne firmy chętniej nawiązują współpracę z kimś, kto cieszy się powszechnym uznaniem. Pozytywne działania CSR-owe pozwalają też na przewagę nad konkurencją oraz kształtują pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa na rynku pracy, co z kolei przekłada się na pozyskiwanie najlepszych pracowników.

Jak prowadzić skuteczny CSR?

Wszystkie działania CSR-owe powinny być przemyślane, a ich cele długofalowe. Sama strategia CSR-owa musi być starannie przygotowana i opracowana z myślą o przyszłych korzyściach. Od czego najlepiej zacząć? Do najszerzej stosowanych narzędzi należą m.in.: kampanie społeczne, programy etyczne dla pracowników, marketing wspierający CSR, ograniczenie emisji odpadów, organizowanie akcji społecznych, kulturalnych czy inwestycje społecznie. Wybór metody zależy od takich czynników jak wielkość przedsiębiorstwa oraz cele, jakie chce ono osiągnąć. Wielkie kampanie społeczne skierowane są raczej do dużych firm z solidnym kapitałem. Mniejsze spółki powinny skupić się na działaniach wspierających lokalną władzę i społeczeństwo. Nie wolno zapominać o jednym – CSR nie ma być efektowną reklamą (choć poprawnie prowadzony z pewnością jest), tylko szeregiem działań na rzecz ludzi i środowiska w celu ich ulepszenia czy odbudowy.

Przykłady dobrych działań

Akcją społeczną na szeroką skalę jest organizowana od 10 lat inicjatywa „Bezpieczna droga do szkoły” – pomysł marki Bridgestone. Ma ona za zadanie zwiększać świadomość dzieci na temat zagrożeń na drodze i metod ochrony przed nimi. W jej ramach tworzone są rozmaite konkursy i turnieje, które skierowane są do najmłodszego odbiorcy. Co więcej, firma podobną akcję prowadzi również dla swoich pracowników, edukując ich z zakresu zasad BHP.