TOP 55 najcenniejszych madialnie polityków w internecie 2021

podium ranking

Mateusz Morawiecki jest najdroższym medialnie politykiem w polskim internecie.
Wartość przekazów z udziałem premiera wyniosła blisko 124 miliony złotych. Donald Tusk zajmuje 6. miejsce z kwotą 41 mln zł – podaje Instytut Przywództwa który, na podstawie ekwiwalentu reklamowego, sprawdził jak cenni są polityczni liderzy.

Ekwiwalent reklamowy to kwota jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Jego wartość zależy między innymi od objętości materiału, rodzaju medium oraz zasięgu.TOP 10 najcenniejszych madialnie polityków w internecie

Pierwszego miejsca mogliśmy się spodziewać, gdyż premier Mateusz Morawiecki z racji pełnionej funkcji codziennie pojawia się w doniesieniach medialnych. Na przykładzie Adama Niedzielskiego, który zajął drugie miejsce, widzimy jaki wpływ na obecność ministra w mediach ma nadzwyczajna sytuacja jaką jest pandemia – komentuje Piotr Gąsiorowski, prezes Instytutu Przywództwa.

Kolejne miejsca zajmują politycy rządzącego obozu, co wiąże się głównie ze sprawowaną funkcją polityczną: Andrzej Duda, Michał Dworczyk i Jarosław Kaczyński. Pierwszym politykiem opozycji jest Donald Tusk, który nie był w ostatnich latach czynnym politykiem na polskiej scenie politycznej, obserwował i komentował wydarzenia i dopiero niedawno ogłosił swój powrót. Kolejnym politykiem opozycji w rankingu jest Rafał Trzaskowski.

Jak można dostrzec wcale nie zajmowane stanowisko jest najistotniejsze, ale dotarcie do ludzi. Prawdziwy lider nie potrzebuje stanowiska, aby zaprezentować to co robi i jaki ma to wpływ na innych. Widać to na przykładzie Rafała Trzaskowskiego, który do powrotu Donalda Tuska był postrzegany jako de facto lider opozycji. Idący z nim w ramię, ramię, a czasem go wyprzedzający w sondażach Szymon Hołownia w naszym rankingu zajął 12. miejsce – komentuje prezes Instytutu Przywództwa.

Paweł Kukiz, który często pojawiał się w mediach, obecnie zajmuje 19. miejsce.
– Widzimy, że przekaz medialny byłego kandydata na prezydenta maleje – zauważa Piotr Gąsiorowski. Przedstawiciel centrolewicy plasuje się na  20. miejscu, zaś lewicy 22. miejscu. Czy więc w mediach nie ma miejsca na polityków z tej strony sceny politycznej?

Lewica ma wielu bardzo sprawnych retoryków, którzy z całą pewnością potrafią mówić. Zarówno Robert Biedroń jak i Włodzimierz Czarzasty to ludzie, którzy bardzo dobrze radzą sobie medialnie. Odległe miejsca w rankingu to ważna informacja dla lewicy, która potrafi mówić, ale wygląda na to, że to co mówi nie jest wystarczająco interesujące i nie budzi zainteresowania jakiego z pewnością by oczekiwali.  Może to być po części odpowiedź na pytanie, dlaczego lewica nie zdobywa w ostatnich latach wielkiego poparcia – komentuje prezes Gąsiorowski.

Zaskakująca jest obecność rzeczników prasowych Prawa i Sprawiedliwości i Platformy Obywatelskiej dopiero na 45. i 47. miejscu. – Czyżby był to zmierzch instytucji rzecznika prasowego i członkowie największych partii woleli sami prowadzić komunikację w mediach? – pyta prezes Instytutu Przywództwa.

Wartość przekazu medialnego liderów politycznych w internecie (w PLN)
1 Mateusz Morawiecki 123 910 000
2 Adam Niedzielski 112 250 000
3 Andrzej Duda 101 660 000
4 Michał Dworczyk 78 670 000
5 Jarosław Kaczyński 74 840 000
6 Donald Tusk 41 010 000
7 Jarosław Gowin 36 210 000
8 Rafał Trzaskowski 35 350 000
9 Przemysław Czarnek 32 720 000
10 Borys Budka 27 650 000
11 Zbigniew Ziobro 23 000 000
12 Szymon Hołownia 20 120 000
13 Jacek Sasin 18 410 000
14 Władysław Kosiniak-Kamysz 15 275 000
15 Ryszard Terlecki 13 050 000
16 Grzegorz Braun 12 950 000
17 Lech Wałęsa 11 480 000
18 Beata Szydło 10 940 000
19 Paweł Kukiz 10 920 000
20 Robert Biedroń 10 850 000
21 Cezary Tomczyk 10 170 000
22 Włodzimierz Czarzasty 10 120 000
23 Piotr Gliński 9 930 000
24 Mariusz Błaszczak 9 320 000
25 Marlena Maląg 8 880 000
26 Antoni Macierewicz 8 810 000
27 Aleksander Kwaśniewski 8 300 000
28 Tomasz Grodzki 8 230 000
29 Grzegorz Schetyna 7 980 000
30 Krystyna Pawłowicz 7 420 000
31 Leszek Miller 7 210 000
32 Krzysztof Bosak 6 760 000
33 Elżbieta Witek 6 650 000
34 Michał Szczerba 6 560 000
35 Bronisław Komorowski 6 560 000
36 Małgorzata Kidawa-Błońska 6 358 000
37 Janusz Korwin-Mikke 6 196 000
38 Patryk Jaki 5 720 000
39 Adrian Zandberg 5 059 000
40 Mariusz Kamiński 4 960 000
41 Marcin Kierwiński 4 609 000
42 Krzysztof Gawkowski 4 520 000
43 Sebastian Kaleta 4 074 000
44 Joanna Scheuring-Wielgus 3 900 000
45 Anita Czerwińska 3 840 000
46 Dariusz Joński 3 631 000
47 Jan Grabiec 3 100 000
48 Łukasz Szumowski 2 930 000
49 Joanna Lichocka 2 856 000
50 Agnieszka Pomaska 2 481 000
51 Marek Sawicki 2 138 000
52 Stanisław Piotrowicz 1 950 000
53 Klaudia Jachira 1 467 000
54 Beata Mazurek 1 240 000
55 Marek Kuchciński 969 000

 

Jak zbadano potencjał medialny liderów politycznych?

Instytut Przywództwa przeanalizował wzmianki o wybranych liderach politycznych z okresu od 1.01.2021 r. do 14.07.2021 r. które zamieszczone zostały na portalach internetowych, stronach informacyjnych, blogach oraz portalach mediów społecznościowych (Twitter, YouTube, TikTok) za pomocą Brand24. Ze względu na politykę udostępniania informacji w analizie nie uwzględniono portalów Facebook i Instragram. Aby wyliczyć wartość medialną przekazów, wykorzystano wskaźnik ekwiwalentu reklamowego bez uwzględnienia zniżek reklamowych.