Black Friday i Cyber Monday 2016 w Polsce: obroty e-handlu zbliza sie do pol miliarda zlotych

komputer telefon
  • Według prognoz ekspertów obroty e-sklepów w Polsce między 25 a 28 listopada osiągną blisko 468 mln zł.
  • Polski handel online zajmuje pierwsze miejsce wśród krajów europejskich pod względem wzrostu obrotów (34%) w porównaniu z 2015 rokiem.
  • ,,Czarny piątek” i ,,cyfrowy poniedziałek” zna już prawie trzech na czterech Polaków.

„Czarny piątek” (Black Friday) i „cyfrowy poniedziałek” (Cyber Monday) wyznaczają początek i koniec długiego weekendu wyjątkowych rabatów i zniżek w sklepach. W tym roku te dni wypadają, odpowiednio, 25 oraz 28 listopada. W Polsce weekend nadzwyczajnych okazji jest relatywnie nowy, ale bierze w nim udział coraz więcej sklepów i marek. Zwłaszcza dla e-commerce „czarny piątek” jest jak strzał startowy do sezonu świątecznego.

Według prognoz, przez cztery dni Polacy wydadzą w e-sklepach w sumie blisko 468 mln zł (467,71 mln zł), tj. 108 mln euro. To oznacza, że w tym roku Black Friday i Cyber Monday przyniosą wzrost obrotów w polskim handlu online o 34% (w porównaniu do ubiegłego roku). Tak wynika z międzynarodowego badania przeprowadzonego przez RetailMeNot  – największe na świecie centrum zakupów online, udostępniające kupony rabatowe i zniżki do sklepów internetowych.

Jakie będą obroty e-sklepów w poszczególne dni weekendu? Największe w „czarny piątek” – prawie 200 mln zł (199, 21 mln zł). W sobotę i niedzielę wyniosą one ponad 138 mln zł (138,58 mln zł) – to aż o 60% więcej niż przed rokiem. Z kolei w „cyfrowy poniedziałek” handel online odnotuje obroty na poziomie blisko 130 mln zł (129,92 mln zł).

Obroty e-commerce w Polsce rosną najszybciej w Europy

Weekend rozpoczynający się od „czarnego piątku“ w całej Europie nabiera coraz większego znaczenia jako instrument marketingu i motor napędzający obroty handlu online w okresie przedświątecznym. Pokazują to liczby. Po Polsce, odnotowującej najwyższy wzrost obrotów wśród krajów europejskich (34%), znalazły się Wielka Brytania (20,7%), Niemcy (18,3%), Holandia (17,3%)  oraz Francja (16,3%).

Potencjał tego weekendu dla polskiego e-commerce pokazuje również porównanie z obrotami e-handlu w innych krajach. Punktem odniesienia dla naszego rynku mogą być na przykład Włochy (obroty wyniosą tam 185 mln euro), Hiszpania (152 mln euro) czy Holandia (115 mln euro).  Największe obroty zanotuje handel online w USA (7,6 mld euro), Wielkiej Brytanii (3,2 mld) oraz w Niemczech (1,1 mld euro).

Polacy coraz częściej korzystają z „czarnego piątku“ i „cyfrowego poniedziałku“

Z przeprowadzonych na zlecenie RetailMeNot badań wynika, że o Black Friday oraz Cyber Monday słyszało już 72,5% Polaków*, 17,8% korzystało z ofert przygotowanych specjalnie na weekend zniżek

i rabatów. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku okazyjne zakupy online, pozwalające na duże oszczędności, będą się cieszyły jeszcze większą popularnością. Spośród osób, które o „czarnym piątku” i „cyfrowym poniedziałku” słyszały, 64,3% zamierza z nich skorzystać, 29,1% ma to w planach z całą pewnością. Natomiast w grupie tych, którzy o weekendzie okazji dowiedzieli się dopiero w trakcie badania, 39,6% wyobraża sobie skorzystać z ofert w tym roku, 14,9% zadeklarowało, że zrobi to z całą pewnością.

O badaniach:

Międzynarodowe badanie zostało przeprowadzone przez RetailMeNot we współpracy z Centre for Retail Research w 10 krajach (Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Kanada, Holandia, Polska, Szwecja, Hiszpania i USA) we wrześniu 2016 roku. Zawiera obszerne dane statystyczne, analizę statystyk i prognoz dotyczących handlu, telefoniczne wywiady z wiodącymi sprzedawcami, jak również reprezentatywne badania użytkowników, w tym tysiąca respondentów z Polski. Zgodnie z metodologią OECD, „handel detaliczny“ w ramach tego raportu obejmuje sprzedaż dóbr klientom końcowym poprzez sklepy stacjonarne i Internet, z wyjątkiem gastronomii, pojazdów samochodowych, benzyny i materiałów napędowych, biletów (wejściówek), podróży, ubezpieczeń, a także produktów bankowych i finansowych. „Obroty świąteczne” odnoszą się w ramach tego badania do całkowitych obrotów handlu detalicznego ostatnich 6 tygodni roku.

*Badanie ankietowe przeprowadzone na zlecenie RetailMeNot przez pracownię badawczą BIOSTAT w reprezentatywnej grupie 1.000 respondentów z Polski w listopadzie 2016 roku.

Pełne wyniki badań na temat „Black Friday” i „Cyber Monday” oraz dalsze informacje: http://www.retailmenot.pl/badania/black-friday-2016