Od 25 lat analityka biznesowa wspiera rozwój polskiej gospodarki

0

Polska, lata 90. ub. wieku. Biznes nad Wisłą uczy się funkcjonować w nowym systemie polityczno-gospodarczym. O „gospodarce cyfrowej” mówi niewiele firm, jeszcze mniej korzysta z nowych technologii. Rodzima gospodarka żyje w analogowym świecie. W tym czasie swoje biuro w Polsce otwiera SAS, lider w dziedzinie analityki biznesowej. W tym roku firma obchodzi 25-lecie swojej działalności na polskim rynku.  

Alicja Wiecka
Alicja Wiecka

– Gdy otwierałam polski oddział SAS, miałam ogromną potrzebę i zapał, aby zrobić coś dobrego dla naszego kraju, który wkraczał na nową drogę rozwoju. Uruchamianie wolnego rynku i budowanie nowych struktur biznesowych wymagało wsparcia technologicznego oraz umiejętności wykorzystania dostępnych informacji do efektywnego zarządzania. W tych wyjątkowych czasach udało nam się wdrażać pierwsze hurtownie danych i systemy analityczno-raportowe stymulujące rozwój polskich przedsiębiorstw. Jednak rozwiązania analityczne to nie tylko biznes, ale również misja, gdyż na podstawie analizy danych są podejmowane decyzje, które często wpływają na życie setek tysięcy ludzi. Od początku angażowaliśmy się w projekty, które miały istotne znaczenie także w wymiarze społecznym wspomina Alicja Wiecka, dyrektor zarządzająca i założycielka polskiego oddziału SAS.

3,5 cala wiedzy

Początek lat 90-tych to z jednej strony czas zmian gospodarczych, a z drugiej – okres intensywnego rozwoju technologii cyfrowych. W 1992 roku, gdy zakładano polski oddział SAS, dostęp do Internetu, a co za tym idzie, możliwości szybkiej wymiany czy agregacji informacji, był zarezerwowany dla nielicznych. Wyszukiwarka Google nie istniała nawet w planach doktorantów z Uniwersytetu Stanforda, którzy dopiero 5 lat później zaprezentowali ją światu. Podstawowym nośnikiem informacji była wtedy 3,5 calowa dyskietka, mieszcząca niecałe 1,5 MB danych. To sprawiało, że prowadzenie biznesu w tamtym czasie wyglądało zupełnie inaczej niż obecnie. Dostęp do informacji na temat opinii o produkcie czy usłudze był utrudniony. Nie istniały narzędzia umożliwiające precyzyjne określenie preferencji klientów, co często oznaczało, że firmy musiały działać po omacku, kopiując modele biznesowe stosowane w innych krajach.

Czytaj również:  Internet niebezpiecznych rzeczy – luki w kamerach IP firmy Foscam

Cyfrowa gospodarka napędzana danymi

Ostatnie ćwierćwiecze obfitowało w wiele zmian, które nie byłyby możliwe bez wykorzystania potencjału, który drzemie w danych. Próżno dziś szukać w Polsce w pełni analogowych przedsiębiorstw, a wiele firm korzysta z cyfrowych narzędzi wspierających rozwój biznesu na niespotykaną dotąd skalę. SAS jest liderem na polskim rynku analityki biznesowej, a wdrożenia realizowane w naszym kraju są docenianie na całym świecie.

Doskonale rozumiemy rolę analityki w biznesie i współpracujemy z największymi firmami w Polsce. Projektujemy i wdrażamy innowacyjne rozwiązania, które służą do zarządzania relacjami z klientem, wykrywania nadużyć, zarządzania ryzykiem, optymalizacji łańcuchów dostaw, procesów logistycznych oraz wielu innych zastosowań. Są to systemy o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa, sprawności działania i konkurencyjności przedsiębiorstw w cyfrowym świecie. Często są to pionierskie projekty w skali globalnej – mówi Alicja Wiecka.

Przyszłość to „data-driven business”