5 głównych korzyści z rejestracji znaku towarowego

Paweł Głąb – radca prawny, wspólnik w Kancelarii Prawnej Kantorowski i Wspólnicy sp. k.
Paweł Głąb – radca prawny, wspólnik w Kancelarii Prawnej Kantorowski i Wspólnicy sp. k.

Rejestracja znaku towarowego jest droga – z taką opinią przedsiębiorców spotykam się bardzo często. To prawda – jednorazowa opłata za zastrzeżenie znaku w Urzędzie Patentowym do najtańszych nie należy, ale realny koszt za miesiąc ochrony to tylko 8 zł! Wielu przedsiębiorców wiedząc, ilu problemów pozwala uniknąć rejestracja, z pewnością nie wahałoby się ani chwili. Niestety, niejeden uświadamia to sobie wtedy, gdy na rejestrację jest już za późno. Ale po kolei.

Paweł Głąb – radca prawny, wspólnik w Kancelarii Prawnej Kantorowski i Wspólnicy sp. k.
Paweł Głąb – radca prawny, wspólnik w Kancelarii Prawnej Kantorowski i Wspólnicy sp. k.

Czym tak naprawdę jest znak towarowy? W dużym uproszczeniu jest to każde oznaczenie, które pozwala odróżnić towary jednego przedsiębiorstwa od towarów innych firm. Jest to jednocześnie podstawowa funkcja znaku towarowego. Przedsiębiorcy najczęściej decydują się na rejestrację znaku słownego (nazwy) lub słowno-graficznego (logotypu). Po rejestracji znak chroniony jest przez 10 lat i okres ten może być przedłużany. Zalet rejestracji znaku towarowego jest naprawdę wiele. Przedstawiam pięć najważniejszych.

  1. Wyłączność na używaniu znaku na danym rynku

Jednym z głównych plusów rejestracji znaku towarowego jest to, że zastrzeżenie znaku zapewnia Ci wyłączność w zakresie posługiwania się danym oznaczeniem na określonym rynku. Dzięki rejestracji możesz mieć pewność, że nikt z tej samej branży nie będzie posługiwał się podobną nazwą, czy też logotypem, a przynajmniej będziesz mógł szybko zareagować, gdyby taka sytuacja miała miejsce. Z drugiej strony, po zarejestrowaniu znaku towarowego, możesz spokojnie rozwijać swoją markę, inwestując w to często spore środki, bez obaw, że pewnego dnia konkurencja będzie próbowała ją przejąć. Właściwe przeprowadzenie procesu rejestracji, połączone ze zbadaniem zdolności rejestrowej znaku, da Ci również gwarancję, że Twój znak nie narusza wcześniej zarejestrowanych znaków towarowych.

  1. Środek dowodowy

Po zarejestrowaniu znaku towarowego urząd wyda Ci świadectwo ochronne. To dokument, który stanowi urzędowe potwierdzenie, że jesteś właścicielem swojej marki. Wskazuje od kiedy przysługuje Ci ochrona i dla jakich towarów lub usług masz monopol. Dokument ten w przypadku jakiegokolwiek sporu dotyczącego Twojej marki w łatwy sposób pozwoli wykazać przysługujące Ci do niej prawa. Nie musisz udowadniać od kiedy używasz znaku towarowego i jakie towary lub usługi nim sygnujesz – wystarczy wydane przez urząd świadectwo ochronne, które możesz otrzymać wyłącznie po przeprowadzeniu procedury rejestracji znaku towarowego.

  1. Łatwy obrót znakiem towarowym

Rejestracja znacznie ułatwia obrót znakiem towarowym. Zarejestrowany znak możesz sprzedać lub też udzielić innemu przedsiębiorcy licencji na korzystanie z niego i – mówiąc wprost – daje możliwość by zarabiać na swojej marce. Znak towarowy możesz również wnieść jako aport do spółki. W wielu przypadkach jest to korzystny sposób na optymalizację podatkową, chociażby w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, w której wspólnik będący właścicielem znaku towarowego wykorzystywanego przez spółkę może udzielić jej licencji na korzystanie z marki, otrzymując z tego tytułu wynagrodzenie.

  1. Sposób na walkę z nieuczciwą konkurencją

Zarejestrowany znak gwarantuje Ci nie tylko wyłączność na jego używanie, ale stanowi też bardzo skuteczne narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją. W każdym przypadku, gdy odkryjesz, że konkurent próbuje podszywać się pod Twoją markę możesz natychmiast zareagować. Bardzo często sprawę załatwia samo okazanie świadectwa ochronnego. Jeśli to nie wystarczy, dzięki rejestracji możesz, np. przed sądem, z łatwością wykazać swoje prawa do marki. Rejestrując znak towarowy nabywasz prawo zakazania konkurencji posługiwania się Twoim oznaczeniem.

  1. Blokowanie nieuczciwych działań konkurencji w Google i Allegro

Jeżeli prowadzisz działalność w Internecie doskonale zdajesz sobie sprawę, jak często nieczyste zagrywki stosowane są przez konkurencję w zakresie pozycjonowania, czy też kampanii Google Ads. Dzięki rejestracji słownego znaku towarowego możesz np. zablokować reklamy, które wykorzystują Twoją nazwę, wypełniając prosty formularz zgłoszeniowy udostępniany prze Google – reakcja jest więc natychmiastowa. Również w przypadku ofert na platformach sprzedażowych typu Allegro rejestracja znaku daje Ci możliwość blokowania ofert, które w bezprawny sposób wykorzystują Twoją nazwę.

A ile to kosztuje?

Za rejestrację znaku towarowego w Urzędzie Patentowym w jednej klasie towarowej/usługowej trzeba zapłacić 890 zł. Biorąc pod uwagę, że dzięki temu uzyskasz ochronę na 10 lat łatwo policzyć, że daje to miesięczny koszt w wysokości niecałych 8 złotych! Jeżeli zdecydujesz się na rejestrację za pośrednictwem rzecznika patentowego, radcy prawnego lub adwokata, (który oprócz sporządzenia podania przeprowadzi badanie zdolności rejestrowej znaku), to do opłat urzędowych musisz doliczyć jego wynagrodzenie. W dalszym ciągu są to jednak koszty, które warto ponieść, aby zagwarantować sobie ochronę marki. W postępowaniu przed Urzędem Patentowym obowiązuje zasada „kto pierwszy ten lepszy”, więc tym bardziej nie warto zwlekać, bo konkurencja nie śpi!

Paweł Głąb – radca prawny, wspólnik w Kancelarii Prawnej Kantorowski i Wspólnicy sp. k. Specjalizuje się m.in. w tematyce znaków towarowych. Posiada bogate doświadczenie w reprezentowaniu klientów w postępowaniach rejestracyjnych na terenie Polski oraz Unii Europejskiej.