7 trendów w IT, które przyniesie 2021 rok

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Rok 2020 zapisze się w historii jako czas wielkiej transformacji cyfrowej. Pandemia COVID-19 zmieniła ład w gospodarce, a świat musiał się szybko przyzwyczaić do nowej rzeczywistości. Wykorzystanie technologii cyfrowych umożliwiło firmom szybką zmianę modeli biznesowych, a także odegrało ważną rolę w dostosowaniu się do nowego sposobu pracy i komunikacji. Warto więc pamiętać o trendach technologicznych, które zyskają na znaczeniu w nowym 2021 roku.

Trend 1: Wielkie przyspieszenie cloud computingu

Cloud computing odegrał dużą rolę w działaniu firm w okresie wzmożonej pracy zdalnej. Coraz więcej biznesów wdraża się w ten model. Pandemia przekonała o tym, jak ważne jest zapewnienie szybkiego dostępu do danych, niezależnie od tego, gdzie się znajdujemy. Wyraźnie zmalało sceptyczne nastawienie do chmury, które wynikało z obawy o bezpieczeństwo danych i ponoszenia dodatkowych opłat. Do końca 2021 r. 80% przedsiębiorstw, bogatszych o doświadczenia z 2020 roku, wprowadzi narzędzia i procesy, które umożliwią przejście na infrastrukturę i aplikacje oparte na chmurze dwukrotnie szybciej niż przed pandemią. Przyspieszając przejście do chmury, zarządzający IT w spółkach zachowają konkurencyjność oraz zwiększą cyfrową odporność organizacji. W efekcie tej zmiany, według szacunków firmy analitycznej Forrester, globalne przychody z chmury wzrosną o 35% do 120 miliardów w 2021 roku.

Trend 2: Jeszcze szybsza implementacja platform nowej generacji

W wyniku pandemii 70% dyrektorów IT będzie starało się walczyć z zadłużeniem wywołanym wydatkami na nowe technologie podczas pandemii. Oprócz finansowej niepewności, wymusi to migracje do chmury. Odpowiedzialni za IT w spółkach będą poszukiwali platform cyfrowych nowej generacji, które unowocześnią infrastrukturę i aplikacje. W ten sposób będą mogli zapewnić elastyczne możliwości tworzenia i dostarczania nowych produktów, usług oraz doświadczeń klientom i pracownikom.

Trend 3: Wzrost wydatków na Edge

Pandemia zmieniła sposób pracy, a to wpłynęło na 80% inwestycji w rozwiązania przetwarzania na krawędzi. Przez to znacznie wzrosły wydatki na ten cel.

Wymóg dostarczania infrastruktury, aplikacji i zasobów danych do lokalizacji brzegowych jeszcze bardziej spopularyzuje zorientowane na chmurę rozwiązania brzegowe i sieciowe. Ułatwią one szybsze reagowanie na bieżące potrzeby biznesowe, a także posłużą jako baza do budowy długoterminowej odporności cyfrowej.

Trend 4: Inteligentna cyfrowa przestrzeń robocza i zróżnicowanie modeli zatrudnienia pracowników

75% spośród 2000 największych firm na świecie zobowiązało się do zapewnienia „parytetu technicznego” dla wszystkich pracowników do 2023 roku. W efekcie wszyscy zatrudnieni, niezależnie od lokalizacji, będą mieli dostęp do tych samych aplikacji i narzędzi, zapewniających bezpieczeństwo oraz identyczne doświadczenia w pracy. Powstaną bardziej produktywne, dobrze poinformowane i współpracujące ze sobą zespoły.

Również do 2023 r. część projektów z zakresu automatyzacji biznesu będzie opóźniona lub zakończy się niepomyślnie. Wszystko w konsekwencji zbyt małych inwestycji w narzędzia i umiejętności podczas budowania DevOps oraz zespołów IT i bezpieczeństwa. Aby rozwiązać problem niedoboru programistów i analityków danych oraz przyspieszyć rozwój i innowacje, przedsiębiorstwa zdecydują się na elastyczne źródła talentów, crowdsourcing, a także zasoby wewnętrzne.

Trend 5: Operacje IT staną się coraz bardziej niezależne.

Przewiduje się, że do 2023 r. ekosystem chmurowy, który zwiększa kontrolę zasobów i analizy w czasie rzeczywistym, stanie się podstawą większości projektów informatycznych i automatyzacji biznesu. Spełnienie tych celów wymusi głęboką integrację systemów oraz proaktywną analizę ekosystemu korzystającego ze Sztucznej Inteligencji.

Trend 6: Jeszcze większy rozwój Sztucznej Inteligencji (AI)

W świetle pandemii COVID-19 stało się jasne, że samouczące się algorytmy i inteligentne maszyny odegrają istotną rolę w ciągłej walce z epidemią, a także innymi wyzwaniami przyszłości. Już teraz obserwujemy szerokie zastosowanie rozpoznawania mowy, czy wzorców, a także prognozowania i diagnostyki. W kolejnym roku AI zyska szczególnie na znaczeniu, pomagając interpretować i rozumieć otaczający nas świat.

Nieprzypadkowo do 2023 r. aż 25% firm spośród 2000 największych firm na świecie kupi co najmniej jeden start-up zajmujący się AI, aby dywersyfikować umiejętności i własność intelektualną.

Trend 7: Cyberbezpieczeństwo

Choć w związku z pandemią COVID-19 firmy dotknęły trudności i cięcia budżetowe, to wiele organizacji zwiększyło w tym roku wydatki na cyberbezpieczeństwo. Stało się tak dlatego, że wraz z popularyzacją pracy zdalnej pojawiło się więcej zagrożeń cybernetycznych. Biznes został zmuszony do zaktualizowania strategii cyberbezpieczeństwa, a w efekcie wzmocnienia sieci. Przedsiębiorstwa skoncentrowane na odporności cyfrowej będą dostosowywać się do zakłóceń i rozszerzać zakres swoich usług, tak aby reagować na zmiany o 50% szybciej od firm, które koncentrują się wyłącznie na przetrwaniu. Dowodem na duże zapotrzebowanie na cyberbezpieczeństwo jest stale rosnąca liczba miejsc pracy dla specjalistów w tej dziedzinie.

Autorem komentarza jest Dmitriy Akulov, założyciel start-upów i firm informatycznych appfleet, Prospect One, jsDelivr

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

Wiadomości

System CMMS+EAM – nowoczesne rozwiązanie dla działów utrzymania ruchu

W ostatnich latach cyfryzacja działów utrzymania ruchu w zakładach...

Platforma workflow – narzędzie usprawniające pracę zespołową

Współczesne organizacje stawiają na coraz bardziej zaawansowane narzędzia do...

Jak wynająć urządzenia wielofunkcyjne do biura? Krótki poradnik

Wynajem urządzeń wielofunkcyjnych do biura to rozwiązanie, które pozwala...

DLA Piper: Dzięki AI rynek centrów danych wzrośnie o ponad połowę do 2029 roku

Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji globalny rynek centrów danych...

Transformacja cyfrowa w Polsce: Szanse, wyzwania i strategie na nadchodzące lata

Transformacja cyfrowa redefiniuje sposób, w jaki działają firmy na...

Jakie funkcjonalności powinien posiadać nowoczesny system Contact Center?

Wdrażanie nowoczesnych narzędzi IT w działach Contact Center jest...

Personalizacja systemu ERP. Jak dostosować moduły do specyfiki swojej branży?

System ERP (Enterprise Resource Planning), choć zaprojektowany jako uniwersalne...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie