Branża HoReCa w coraz lepszej kondycji

0

horecaRok 2016 ma przynieść kolejny, około 4% wzrost na rynku HoReCa osiągając przy tym wartość 26,2 mld zł[1]. W Polsce branża ta coraz bardziej się rozwija i dorównuje światowym standardom. Świadczy o tym m.in powiększająca się liczba polskich restauracji znajdujących się w przewodniku Main Cities of Europe, czy też wysoka pozycja w czołówce najbardziej przyjaznych hoteli w Europie. Dodatkowym czynnikiem pobudzającym rozwój branży może okazać się rządowy program 500+. Według szacunków dzięki niemu nawet 500 mln zł zostanie wydanych w sektorze usług HoReCa.

„Rzeczywiście, rynek gastronomiczno-hotelarski zwiększa swoje obroty. Potwierdza to chociażby fakt, że w roku 2015, w porównaniu z rokiem wcześniejszym, liczba udzielonych noclegów w obiektach noclegowych wzrosła o ok. 9%. Istotną kwestią jest także to, że o taki sam procent zwiększyło się przeciętne średnie wynagrodzenie w sekcji zakwaterowania i gastronomii, co niewątpliwie podnosi motywację pracowników do pracy. Właściciele restauracji przy podejmowaniu decyzji o zakupie produktów coraz częściej najpierw zwracają uwagę na jakość, dopiero później na cenę. To wszystko przekłada się na wyniki, jaki polski rynek osiąga w europejskich rankingach. Uzyskanie gwiazdki Michelin przez drugą warszawską restaurację oraz zajęcie 5 miejsca w Europie w rankingu gościnności jest powodem do dumy[2] – mówi Patryk Komisarczyk z Loyd Horeca Services.

Analitycy PMR prognozują dalszy wzrost rynku usług HoReCa, a za liderów branży uznają sektory gastronomii hotelowej i cateringu. Sektor biznesowy związany z tym typem usług jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się na świecie. Specjaliści przewidują, że do 2020 r. powiększy się on aż trzykrotnie. Szczególnie rozwija się sektor usług typu „hospitality management”. Termin ten odnosi się do działalności usługowej w branży turystycznej, skupiającej się na wspomaganiu inwestorów w prowadzeniu restauracji, hoteli, planowaniu i organizacji wydarzeń, spotkań czy innych aktywności związanych z organizacją czasu i pobytu gości w danym miejscu. Konsumenci z roku na rok stają się bardziej wymagający i coraz ciężej sprostać ich oczekiwaniom w każdym aspekcie. Dobrym rozwiązaniem w takiej sytuacji staje się więc outsourcing.

Czytaj również:  Obietnice wyborcze: jak wpłyną na kieszeń podatnika, gospodarkę i GPW?

„Usługi outsourcingowe w gastronomi to nie tylko delegacja prostych obowiązków biurowych, czy kadrowych poza struktury firmy. Nowoczesny outsourcing gastronomiczny to tak zwane hospitality management, czyli kompleksowe zarządzanie hotelami, restauracjami czy organizacją czasu wolnego. Zarządzanie gościnnością to szereg nowoczesnych metod gospodarowania usługami hotelarsko-gastronomicznymi, w skład których wchodzą systemy kontrolingu poziomu jakości usług gościnnych, zarządzanie relacjami z gośćmi oraz badanie ich opinii. Outsourcing gastronomiczny to także nowoczesne narzędzia marketingu i promocji gościnności usługowej” – mówi Patryk Komisarczyk.  Dzięki skorzystaniu z kompleksowych usług delegowania obowiązków osoby, które zdecydowały na inwestycję w branży HoReCa, mogą wypracować bądź zwiększyć przewagę konkurencyjną swojego przedsięwzięcia. Dzięki synergiczności działań, a także poprzez ograniczanie kosztów operacyjnych, outsourcing gastronomiczny staje się atrakcyjnym rozwiązaniem także dla tych inwestycji, które borykają się z problemami finansowymi.

„Skorzystanie z modelu outsourcingu gastronomicznego jest dobrym rozwiązaniem z wielu względów. Rozsądnie dobrany partner pomoże nam zarówno w otworzeniu nowego hotelu, czy restauracji,  począwszy od zaprojektowania pomieszczeń, kończąc na zatrudnieniu profesjonalnego personelu. Takie działania pozwalają zaoszczędzić czas i skupić się na najważniejszych kwestiach dla danego podmiotu. Jeżeli odpowiednio wybierzemy operatora naszej inwestycji, zarówno hotelowej jak i restauracyjnej, możemy być spokojni o podniesienie jej rentowności. Dobry outsoucer to partner, który zna potrzeby i struktury lokalnego rynku, który ma know-how a jego model biznesowy oparty jest o zasady zrównoważonego rozwoju i dostosowany jest do wymagań rynku gastronomicznego” – kończy Patryk Komisarczyk.

Branża HoReCa to jedna z najbardziej złożonych gałęzi sektora usługowego. Istotną rolę odgrywa w niej bardzo dużo  elementów, takich jak zarządzanie personelem, czy też pozyskiwanie odpowiednich produktów. Dodatkowo jest uzależniona od bardzo wielu czynników. Wymienione okoliczności sprawiają, że efektywne zarządzanie wszystkimi aspektami w tej branży jest bardzo trudne, jednak nie niemożliwe.

[1] Według przewidywań specjalistów PMR

[2] Według analizy przeprowadzonej przez hotel.info