Co wiadomo o Aliexpress w Polsce

2

Co wiadomo o Aliexpress w Polsce? Przede wszystkim to, że ma wejść na nasz rynek w przyszłym roku. Obecnie jego popularność można porównać do Groupona, który już teraz prowadzi aktywne działania marketingowe. Specjalizuje się w telefonach, zegarkach i odzieży. Niebawem istotnie wpłynie na kształt rynku promocji e-commerce, będzie istotnym reklamodawcą i wprowadzi do kalendarza marketingowego Dzień Singla.

alibaba-logo

We wrześniu Komputer Świat podał informację, że Alibaba planuje na poważnie wejść do Polski. Chwilę później na Antyweb pojawił się opis kilku możliwych scenariuszy związanych z obecnością Aliexpress na polskim rynku. Media rozpisały się obecności Aliexpress w Polsce. Co już teraz wiadomo o Aliexpress?

Aliexpress prawdopodobnie przez pewien czas nie będzie sprzedawał produktów z Polski, czyli nie będzie znaczącą konkurencją dla polskich producentów – po prostu zmniejszy pewien rynek (np. lokalnych producentów urządzeń mobilnych, którzy i tak produkują swoje urządzenia w Chinach). Najwięcej w Polsce mogą na tym stracić międzynarodowi gracze. Aliexpress niewątpliwie będzie starał się dominować wśród takich kategorii, jak zegarki, telefony, odzież i kosmetyki. Dla planerów na pewno istotnie wpłynie na planowanie Gwiazdki.

W jakim miejscu Aliexpress jest obecnie?

Na razie w Polsce Aliexpress jest nieco częściej wyszukiwany niż Groupon (to oczywiście w ogóle nie jest porównywalne z popularnością Allegro). Nie przyjęła się jak dotąd jeszcze jedna nazwa serwisu i usługi. Internauci najczęściej w kontekście Google szukają porad i informacji o konkretnych produktach (na razie to buty i zegarki).

Najczęściej wyszukiwane słowa w kontekście Allegro i Aliexpress

Co było do tej pory kluczowe dla tego serwisu?
W lipcu 2015 Aliexpress wprowadził Przelewy24 i możliwość realizacji przelewów z polskich banków. Popularność „Aliexpress” zaczęła się dopiero w 2016 roku i powoli rośnie.

Najczęściej wyszukiwane frazy w Google dla Aliexpress / styczeń 2015 – sierpień 2016
dynamika-google

Dyskusje w mediach społecznościowych toczą się głównie na temat produktów i realizacji zamówienia. Mocno upraszczając dominują treści dotyczące cen telefonów na Aliexpress. Najbardziej popularne produkty to telefony i zegarki.

Najczęściej pojawiające się słowa w dyskusjach o Aliexpress

 

Oczywiście są problemy i dotyczą niepewności co do losów przesyłki z produktem. Tutaj już są gotowe serwisy pomagające śledzić paczki (alipaczka) i dedykowane aplikacje mobilne, chociaż na razie w Polsce nie są jeszcze bardzo popularne. Czy problem z przesyłkami się zmniejszy – nie wiadomo. Niewątpliwie sektor śledzenia przesyłek i automatycznych powiadomień będzie się rozwijał.

 

Aliexpress – Najczęściej wyszukiwane kategorie fraz w Google
kategorie-google

W social media kanałem, na którym pojawia się (…) wypowiedzi jest Wykop (zdecydowanie częściej niż dla innych e-commerce’ów). Jest to związane między innymi z trendem cebula deals (który obejmuje również inne platformy e-commerce). Część serwisów i społeczności Aliexpress w Polsce w ogóle explicite odwoływała się do tej nazwy i fenomentu. I to właśnie na Wykopie „chłopaki cebulaki” piszą o tym, że zaraz rozpoczyna się cebula (czyli kolejne odsłony działań promocyjnych).

Facebook to jeden z kluczowych kanałów
Dla Aliexpress Facebook jest bardzo ważnym kanałem komunikacji i źródłem użytkowników. Na polskiej odsłonie serwisu 19% odwiedzających pochodzi z Facebooka. Na Facebooku działa zamknięta grupa Aliexpress Polska (166 tyś. użytkowników), a fanpage CiekawostkiAli ma 67 tyś. fanów (to jeszcze bardzo mało); lwia część odnośników z Facebooka na stronę główną pl.aliexpress.com to generycznie udostępniane treści.

Czytaj również:  eAgronom zebrał od inwestorów 4 mln zł

Już teraz są lojalni użytkownicy serwisu

Wojna z lokalnymi graczami na pozycjonowanie produktów w Google jeszcze się nie zaczęła. Na polski serwis Aliexpress 39% źródeł ruchu to wejścia bezpośrednie, a 23% – pochodzi z Google. Zdecydowana większość wyszukań AliexpressGoogle to wpisywanie nazw (lub jej odmian) bezpośrednio do wyszukiwarki. To znaczy że obecni użytkownicy bardzo często najpierw wchodzą na serwis, a potem zastanawiają się, co kupić (i jeszcze nie wchodzą tam startując od wyszukiwania produkty w Google).

 

Źródła ruchu na polskim serwisie WWW Aliexpress
www-zrodlaruchu

Dzień singla to kluczowy dzień

11 listopada odbywa się największe święto Alibaby – szał zakupów, czyli dzień intensywnych promocji – kiedyś dla singli, a teraz dla wszystkich. Na świecie to dość istotne wydarzenie. W Polsce w 2015 roku ten dzień był drugim najpopularniejszym wydarzeniem w Google (najczęściej wyszukiwane hasła w 2015 roku dotyczyły płatności z polskimi bankami). Dla tej marki to wydarzenie jak dotąd wywołuje nawet więcej wyszukań niż Gwiazdka.

Korzystanie z mobilnej aplikacji Aliexpress to tylko kwestia czasu

W Polsce na Androidzie najbardziej popularną aplikacją mobilną jest AliExpress Shopping App, która wg Mobience ma w tej kategorii 3% zasięgu (sierpień 2016). Ta aplikacja na świecie jest najbardziej popularna w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanni i Francji – te dane podaje Similarweb. W Polsce na razie Aliexpress jeszcze nie wychował swoich mobilnych użytkowników – Allegro ma 34% wyszukań mobilnych, a Aliexpress – 31%.

Ekosystem serwisów Alibaby

Już teraz można spotkać mniej lub bardziej popularne serwisy i społeczności poświęcone wyłącznie zakupom w Alibabie. Dotyczą – oczywiście – promocji i rekomendacji produktów, a także umożliwiają śledzenie zamówień. Z drugiej strony, inne serwisy związane z promocjami (takie jak cebula.online) tworzą odrębne sekcje dla chińskiego sklepu.

Częstotliwość odwiedzin na witrynach Alibaby
www-otoczenie

 

Jakie będą losy Aliexpress w Polsce? Jest kilka możliwych scenariuszy:

  • Aliexpress może zmieść Allegro i pozostałe sklepy, jak Tatarzy Polskę w XIII wieku (Tatarzy jednak nie byli chińczykami i jak dotąd Chiny nigdy nad nami bezpośrednio nie dominowały).
  • Aliexpress może zagospodarować kategorię Polaków, które są omijane przez wiodące, aspirujące marki i docierać do tych, którzy naprawdę chcą kupić bardzo taniego smartphone’a. To kluczowe zwłaszcza dlatego, że niektórzy wieszczą koniec drogich „flagowców”. Polski biznes będzie „udawał”, że Aliexpress tak na prawdę nie ma w Polsce i to w ogóle nie jest dla nikogo konkurencja.
  • Aliexpress może powoli wchodzić w porozumienia z dużymi korporacjami – zarówno z międzynarodowymi (gdzie Polska będzie „jednym z rynków w pakiecie”) albo polskimi dużymi firmami, którym będzie zależało na dużych dostawach tanich produktów. Przykładem takiego porozumienia jest ta z Mondelezem
  • Aliexpress może przejąć lokalnego gracza – Allegro lub kogoś innego
  • Aliexpress może wdać się w nurt politycznego trendu współpracy Polski z Azją i korzystać ze współpracy z Rządem RP (Chińczycy to istotny gracz na rynku budowy infrastruktury, dlaczego nie ma więc czegoś zrobić z ministerstwem cyfryzacji albo rozwoju?)
  • to wszystko może się okazać wielkim niewypałem (to mało prawdopodobne)

Autor: Interactive Research Center Sp. z o.o.