Co wiadomo o Aliexpress w Polsce

2

Co wiadomo o Aliexpress w Polsce? Przede wszystkim to, że ma wejść na nasz rynek w przyszłym roku. Obecnie jego popularność można porównać do Groupona, który już teraz prowadzi aktywne działania marketingowe. Specjalizuje się w telefonach, zegarkach i odzieży. Niebawem istotnie wpłynie na kształt rynku promocji e-commerce, będzie istotnym reklamodawcą i wprowadzi do kalendarza marketingowego Dzień Singla.

alibaba-logo

We wrześniu Komputer Świat podał informację, że Alibaba planuje na poważnie wejść do Polski. Chwilę później na Antyweb pojawił się opis kilku możliwych scenariuszy związanych z obecnością Aliexpress na polskim rynku. Media rozpisały się obecności Aliexpress w Polsce. Co już teraz wiadomo o Aliexpress?

Aliexpress prawdopodobnie przez pewien czas nie będzie sprzedawał produktów z Polski, czyli nie będzie znaczącą konkurencją dla polskich producentów – po prostu zmniejszy pewien rynek (np. lokalnych producentów urządzeń mobilnych, którzy i tak produkują swoje urządzenia w Chinach). Najwięcej w Polsce mogą na tym stracić międzynarodowi gracze. Aliexpress niewątpliwie będzie starał się dominować wśród takich kategorii, jak zegarki, telefony, odzież i kosmetyki. Dla planerów na pewno istotnie wpłynie na planowanie Gwiazdki.

W jakim miejscu Aliexpress jest obecnie?

Na razie w Polsce Aliexpress jest nieco częściej wyszukiwany niż Groupon (to oczywiście w ogóle nie jest porównywalne z popularnością Allegro). Nie przyjęła się jak dotąd jeszcze jedna nazwa serwisu i usługi. Internauci najczęściej w kontekście Google szukają porad i informacji o konkretnych produktach (na razie to buty i zegarki).

Najczęściej wyszukiwane słowa w kontekście Allegro i Aliexpress

Co było do tej pory kluczowe dla tego serwisu?
W lipcu 2015 Aliexpress wprowadził Przelewy24 i możliwość realizacji przelewów z polskich banków. Popularność „Aliexpress” zaczęła się dopiero w 2016 roku i powoli rośnie.

Najczęściej wyszukiwane frazy w Google dla Aliexpress / styczeń 2015 – sierpień 2016
dynamika-google

Dyskusje w mediach społecznościowych toczą się głównie na temat produktów i realizacji zamówienia. Mocno upraszczając dominują treści dotyczące cen telefonów na Aliexpress. Najbardziej popularne produkty to telefony i zegarki.

Czytaj również:  Polacy płacą ok. 300 złotych za kWh. Do 2020 r. cena ta może wzrosnąć o kilkadziesiąt procent

Najczęściej pojawiające się słowa w dyskusjach o Aliexpress

 

Oczywiście są problemy i dotyczą niepewności co do losów przesyłki z produktem. Tutaj już są gotowe serwisy pomagające śledzić paczki (alipaczka) i dedykowane aplikacje mobilne, chociaż na razie w Polsce nie są jeszcze bardzo popularne. Czy problem z przesyłkami się zmniejszy – nie wiadomo. Niewątpliwie sektor śledzenia przesyłek i automatycznych powiadomień będzie się rozwijał.

 

Aliexpress – Najczęściej wyszukiwane kategorie fraz w Google
kategorie-google

W social media kanałem, na którym pojawia się (…) wypowiedzi jest Wykop (zdecydowanie częściej niż dla innych e-commerce’ów). Jest to związane między innymi z trendem cebula deals (który obejmuje również inne platformy e-commerce). Część serwisów i społeczności Aliexpress w Polsce w ogóle explicite odwoływała się do tej nazwy i fenomentu. I to właśnie na Wykopie „chłopaki cebulaki” piszą o tym, że zaraz rozpoczyna się cebula (czyli kolejne odsłony działań promocyjnych).