Czy rośnie popularność transportu zeroemisyjnego?

Marcin Skrzypczak – RM Operations Manager w Iron Mountain Polska
Marcin Skrzypczak - RM Operations Manager w Iron Mountain Polska

Coraz częściej słyszymy o elektromobilności, a auta hybrydowe lub w pełni elektryczne nie są już nowością na naszych ulicach. Jak pokazują jednak badania, transport nisko- i zeroemisyjny, mimo coraz większej świadomości ludzi, nadal nie jest popularny. W I półroczu 2019 r. udział w sprzedaży samochodów elektrycznych w ogólnym rozrachunku aut osobowych wynosił 0,34%[1]. Mimo obserwowanego z roku na rok wzrostu wynik nadal nie jest imponujący.

  • Za zakup aut elektrycznych w Polsce prawie w całości odpowiedzialni są klienci firmowi – w I półroczu 2019 r. stanowili aż 96,08% ogólnej sprzedaży aut elektrycznych[2].
  • Firmy, których biznes w dużej części opiera się na transporcie, nie mogą zapomnieć o wpływie swoich działań na środowisko.
  • Mimo niewielkiego odsetka aut czysto elektrycznych trzeba również podkreślić regularny ich przyrost – w lipcu 2020 w Polsce zarejestrowano 13 057 samochodów z napędem elektrycznym, co oznacza wzrost o 78% w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 r[3].

Nasi kurierzy średnio pokonują dziennie ponad 4100 km. Jako organizacja doskonale zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że przemierzanie takich dystansów zobowiązuje nas do zadbania o środowisko tak, aby zminimalizować negatywny wpływ wynikający z jazdy samochodem. Jednym z działań w tym kierunku było wprowadzenie do naszej floty samochodów elektrycznych, co przyczyniło się do ograniczenia emisji spalin o 2,6% w skali miesiąca – mówi Marcin Skrzypczak, Iron Mountain Polska.

Kolejne ułatwienia

Prawo w ostatnim czasie coraz bardziej wspiera przedsiębiorców w zakupie aut elektrycznych, szczególnie że to właśnie oni są odpowiedzialni za przeważającą część sprzedaży tych pojazdów. Pojawia się również coraz więcej stacji ładowania – na koniec lipca funkcjonowało w Polsce 1224 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych[4]. Jak pokazują dane, tej branży nie zaszkodziła nawet pandemia – w maju zainstalowano 42 nowe stacje ładowania, a w lipcu kolejne 30.

Pojazdy elektryczne to nie wszystko

Chcąc maksymalnie ułatwić pracę kurierom oraz zadbać o środowisko nie wystarczy już tylko wyposażyć ich w odpowiedni samochód. Niezwykle istotne jest również zapewnienie narzędzi, które dostarczą kierowcom informacji na temat prowadzenia pojazdu. Dzięki temu będą mogli śledzić swoje zachowania na drodze oraz profilować swój styl jazdy. W sposób bezpośredni przekłada się to na wysokość spalania oraz wynikającą z niego emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Jest to także dodatkowa korzyść dla samych klientów – mogą na bieżąco śledzić, gdzie znajduje się ich przesyłka, a dzięki temu odpowiednio zaplanować swój czas pracy – mówi Marcin Skrzypczak, Iron Mountain Polska.

Dbanie o środowisko to obecnie obowiązek nie tylko prywatnych osób, ale także, a w zasadzie szczególnie, dużych firm i przedsiębiorstw, które swoim działaniem mogą zrobić dla naszej planety wiele dobrego. Warto więc zwrócić uwagę, jakie podejście do tego tematu mają organizacje, które każdego dnia wspieramy swoimi decyzjami konsumenckimi.

[1] https://www.samar.pl/__/3/3.a/104111/3.sc/11/Firmy-ratuj%C4%85-sprzeda%C5%BC-aut-elektrycznych-.html?locale=pl_PL

[2] tamże

[3] https://pspa.com.pl/2020/informacja/licznik-elektromobilnosci-ponad-13-tys-samochodow-osobowych-z-napedem-elektrycznym-na-polskich-drogach/

[4] Licznik elektromobilności PSPA