Dobra reputacja miast przyciąga inwestorów. Budowanie wizerunku coraz częściej priorytetem samorządowców

Dobra reputacja miast przyciąga inwestorów. Budowanie wizerunku coraz częściej priorytetem samorządowców

Dobra reputacja miast przyciąga inwestorów. Budowanie wizerunku coraz częściej priorytetem samorządowców 1

Reputacja i pierwsze skojarzenia mają coraz większy wpływ na decyzje konsumentów. Dotyczy to nie tylko produktów czy marek, lecz także odwiedzanych miast i regionów. Takie podejście zarówno konsumentów, jak i partnerów biznesowych. Ogólna reputacja miasta może przyciągać lub zniechęcać inwestorów do lokowania w nich projektów. Dlatego miasta przykładają coraz większą wagę do dbania o swój wizerunek. Dużą rolę pełnią tu odpowiednia komunikacja z mediami i eksponowanie osiągnięć, także wśród mieszkańców.

– Reputacja to wrażenie, które przychodzi nam do głowy, gdy myślimy o marce, produkcie, mieście. To pierwsze emocje i skojarzenia, gdy słyszymy nazwę marki. Jak pokazują badania, ma to wpływ na decyzje konsumenckie. W przypadku miasta decyzją konsumencką może być wybór miejsca, w którym spędzimy wolny czas, czy to na wyjazd wakacyjny czy na weekendowy. Ogólna reputacja miasta może mieć wpływ na przyciąganie inwestorów – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes dr Tomasz Baran z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Z „Rankingu reputacji miast wojewódzkich” Premium Brand 2017 wynika, że najwyższą reputacją cieszą się Kraków (73 pkt), Gdańsk i Wrocław (72 pkt ex aequo), Poznań (71 pkt), Szczecin (69 pkt) i Warszawa (69 pkt). Jeszcze w ubiegłym roku liderem był Wrocław.

– Na zmianę lidera rankingu wpływ mogły mieć wydarzenia medialne związane z Wrocławiem, przede wszystkim głośna sprawa Igora Stachowiaka. To pokazuje, że jedna ze składowych, czyli atmosfera medialna wokół miasta, może pociągnąć wskaźnik reputacji w dół – analizuje Tomasz Baran.

W tym przypadku pod uwagę bierze się zaufanie (czy na mieście można polegać), referencje (miasto, które można polecić znajomym), atmosferę medialną, społeczną odpowiedzialność i dobre warunki pracy.

Raport „Ranking reputacji miast wojewódzkich” wskazuje, że najczęściej odwiedzanym miastem jest Warszawa, którą w ciągu ostatnich 12 miesięcy odwiedziło 25 proc. badanych, także Gdańsk i Kraków (20 proc.) oraz Katowice i Poznań (15 proc.). Podobnie wygląda czołówka miast, które zostały polecone do zobaczenia: Warszawa i Gdańsk – 15 proc., Kraków – 14 proc., Łódź i Wrocław – 9 proc.

– Miasto, jako miejsce, gdzie spędzamy czas, w którym pracujemy, może mieć wpływ na to, czy udaje się przyciągnąć osoby, które w poszukiwaniu pracy rozważają zmianę miejsca zamieszkania. Jest to związane z potencjałem inwestycyjnym danego miasta. Reputacja to dziś jeden z ważniejszych wskaźników, na które zwłaszcza w dobie marketingu, który wyszedł poza produkty i usługi, samorządy powinny zwracać uwagę, a liderzy odpowiedzialni za zarządzanie miastem powinni się skupiać – tłumaczy Tomasz Baran.

Wedle raportu konsumenci potrafią odrzucić produkty, o których wiadomo, że wytwarzająca je firma postępuje w sposób nieuczciwy. Niekiedy w ramach bojkotu konsumenckiego, świadomie rezygnują z marek, które mimo dobrej jakości mają złą reputację. Podobne znaczenie ma także reputacja miast, co coraz częściej dostrzegają włodarze miast.

– Z roku na rok obserwujemy coraz większe zainteresowanie miast tym, aby dbać o swój wizerunek i reputację. Można zwrócić uwagę na kampanie promocyjne miast, które pojawiają się w mediach. Stało się to ważnym elementem planowania marketingu i będzie nim nadal. Samorządowcy powinni dbać o swoją atmosferę medialną i w odpowiedni sposób komunikowania się z mediami – mówi ekspert.

Jak wskazuje, konieczna jest dbałość o odpowiednią atmosferę medialną i profesjonalny kontakt z mediami. Miasta starają się dotrzeć do całego społeczeństwa, nie tylko mieszkańców, tak aby szerzyć pozytywne skojarzenia.

– Nieocenianą rolę odgrywa zarządzanie komunikacją z mediami, czyli profesjonalna osoba lub sztab osób, które zajmują się analizą bieżącego wizerunku miasta i kontaktem z mediami w celu promowania tego miejsca w mediach. Za tym idą zorganizowane akcje promocyjne oraz dbałość o to, by dokonania miasta i jego inwestycje były odpowiednio eksponowane, a najlepszym przekaźnikiem informacji o mieście są jego mieszkańcy – tłumaczy dr Tomasz Baran.