Firmy muszą dostosowywać się do zmian w otoczeniu. Bez tego mogą nie przetrwać

0

Rosnące wymagania klientów i konkurencja wymuszają na przedsiębiorstwach większą elastyczność. Zdaniem Renaty Łukasik, eksperta firmy Macrologic, nie da się tego osiągnąć bez zmiany tradycyjnego sposobu zarządzania organizacją na nowocześniejszy — procesowy. W innej sytuacji istnieje ryzyko, że firma nie przetrwa na rynku.

W ostatnich latach otoczenie biznesowe polskich przedsiębiorstw jest bardzo zmienne. Zmieniają się potrzeby klientów, ich oczekiwania i wymogi. Przedsiębiorcy muszą stale dopasowywać się do tego. „Rośnie też konkurencja — nie tylko firm polskich, ale również zagranicznych. Coraz więcej jest wymagań, cykle życia produktów są krótsze. Chcąc więc przetrwać na rynku, każda organizacja musi dynamicznie dostosowywać się do tego, co dzieje się w jej otoczeniu” – zauważa w komentarzu dla portalu Organizacjahoryzontalna.pl Renata Łukasik z Macrologic SA, polskiego dostawcy systemów ERP.

Elastyczność w dostosowywaniu się do zmian

W tej sytuacji dla właścicieli firm kluczowe jest, aby ich przedsiębiorstwo bez konieczności dużych nakładów finansowych potrafiło dostosowywać się do zmian zachodzących w otoczeniu biznesowym. Renata Łukasik zauważa, że jest to możliwe dzięki procesowemu zarządzaniu przedsiębiorstwem.

Ważne jednak przy tym jest to, aby wszystkie procesy zachodzące w firmie były urealniane, zarówno od strony wewnętrznych działań organizacji, jak również w odniesieniu do tego, w jaki sposób organizacja odbierana jest na rynku. „W tym aspekcie pomocne mogą okazać się pomiary zadowolenia klientów czy też wskaźniki mówiące o skuteczności, konkurencyjności
i jakości produktów oferowanych przez przedsiębiorstwo.
Takie działania i dostosowanie się do zmian jest rzeczywiście istotnym elementem, który powoduje, że firma staje się coraz bardziej rynkowa, konkurencyjna, a z czasem może nawet zostać liderem swojego rynku” – mówi ekspert Macrologic SA.

Odpowiedni system ERP pomoże zarządzać procesami

Renata Łukasik zwraca również uwagę na to, że kluczowe w prawidłowym funkcjonowaniu organizacji opartej na zarządzaniu procesowym jest zaopatrzenie jej w odpowiedni system ERP oparty na procesach. „W dobie nowych technologii większość działań wykonywanych jest
w nowoczesnych systemach informatycznych. Takie rozwiązanie IT powinno zatem wspierać sposób działania firmy, wspomagać pracowników, jak również mierzyć skuteczność procesów”
– podkreśla ekspert Macrologic.

Czytaj również:  Polskie banki dobrze sobie radzą na tle europejskich. Muszą jednak szukać dalszych oszczędności