GUS o detalu i e-handlu w styczniu – eksperci komentują

e commerce 2021

Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej wzrósł w styczniu do 9,8 proc. z 9,1 proc. w grudniu – podał GUS.

Poniżej komentarze eksperckie do tych danych autorstwa Unity Group oraz PayPo:

Unity Group (specjalizuje się w cyfrowej transformacji biznesu)

– Ponowny wzrost udziału e-handlu w sprzedaży detalicznej to efekt m.in. zamknięcia sklepów w galeriach handlowych przez cały styczeń. Konsumenci siłą rzeczy musieli w jeszcze większym stopniu przenieść swoje zakupy do internetu. W związku z co rusz zmieniającymi się restrykcjami dot. różnych sfer naszej społecznej aktywności firmy handlowe muszą być przygotowane na taką zmienność i na konieczność przełączania się między poszczególnymi kanałami sprzedaży, w zależności o obowiązującego w danej chwili stanu obostrzeń. W takiej sytuacji sprawdza się sprzedaż wielokanałowa, która zdała egzamin u wielu liderów transformacji cyfrowej biznesu, takich jak LPP, które bardzo sprawnie przestawiło się na model omnichannelowy i potrafiło generować przychody dwutorowo w odpowiedzi na sytuację rynkową. Co nas czeka w dalszej części roku? Większość biznesów działających w modelu B2C przeszła już lub ma zaawansowany proces transformacji cyfrowej kanałów sprzedaży, więc naturalnie potencjał tego rynku uległ ograniczeniu. Teraz największe pokłady wzrostu drzemią w biznesach B2B, a więc zakupach firmowych. Te firmy muszą pójść w ślady B2C. Z przeprowadzonego przez nas w październiku 2020 r. badania jasno wynika, że rynek B2B jest w tyle za procesami zachodzącymi w B2C. Ponad połowa badanych firm (54 proc.) nie posiada w ogóle strategii transformacji cyfrowej. Co gorsze, pomimo trudnych warunków pandemii aż 37 proc. respondentów nie planuje inwestycji w e-commerce czy rozwiązania typu Business Intelligence. A to oznacza, że te firmy nie będą w stanie ocenić co i jak sprzedają, a tym bardziej nie będą w stanie samodzielnie sprzedawać online. Jakie są skutki takich zaniechań? Zgodnie z badaniem 82 proc. ankietowanych firm przyznaje się do prowadzenia sprzedaży online, ale dla aż 79 proc. respondentów stanowi ona mniej niż jedną dziesiątą obrotów. To oznacza, że w tym roku będziemy świadkami pogoni B2B i stopniowej adaptacji trendów rozwiniętych przez B2C. Inspiracją dla zmian na tym rynku mogą być liderzy transformacji cyfrowej, m.in. tacy właśnie jak wspomniane LPP. Ten potentat rynku odzieżowego wdrożył strategię rozwoju e-commerce opartą o myślenie długofalowe i wielowątkowe. Jak podkreślają przedstawiciele trójmiejskiej spółki i jednego z naszych klientów, by odnieść sukces na tym polu należy unikać pułapki skupiania się wyłącznie na aplikacji sprzedażowej, bo co prawda jest on ważna, ale nadal to tylko element powiązany z wieloma innymi systemami firmy – powiedział Grzegorz Rudno-Rudziński, Managing Partner w Unity Group.

PayPo (fintech, dostawca płatności odroczonych w internecie)

– Dane GUS, wg których e-commerce zyskał względem tradycyjnej sprzedaży, są odzwierciedleniem tego, co działo się w polskiej gospodarce i społeczeństwie w pierwszym miesiącu nowego roku. Z powodu nałożonych restrykcji, od 28 grudnia do końca stycznia zamknięte były sklepy w galeriach handlowych. Widzimy to w naszych danych, bo pierwsze trzy tygodnie tego miesiąca to wyraźny wzrost liczby transakcji internetowych z użyciem naszych odroczonych płatności względem końcówki grudnia. Bez zaskoczenia prym wśród najbardziej obleganych e-sklepów w styczniu miały te z segmentu moda (odzież i obuwie). To tam przeniósł się ruch klientów, którzy dotychczas robili zakupy właśnie w sklepach stacjonarnych. Ciekawie prezentują się też pierwsze tygodnie lutego, ponieważ po otwarciu galerii handlowych dały pierwszą odpowiedź na temat preferencji zakupowych Polaków – czy ich emigracja z offline do online była trwałą zmianą, czy chwilową tendencją podyktowaną obostrzeniami. Wiele wskazuje na to, że w 2020 r. doszło jednak do transformacji zwyczajów zakupowych, której efekty zostaną z nami na stałe: wzrosła grupa osób robiących zakupy online, w tym seniorów, wzrosła też ich częstotliwość i średnia wartość, ale również Polacy przełamali opór względem robienia e-zakupów nowych kategorii produktowych, np. art. spożywczych. Korzysta na tym między innymi jeden z naszych najnowszych partnerów Megasam24, który rośnie na fali skokowego zainteresowania tym asortymentem w kanale online. Wygranym tych przemian są też płatności internetowe, co widać w stale rosnącej popularności takich metod płatności jak BLIK i odroczone płatności. Jesteśmy zdania, że te tendencje w kolejnych tygodniach i miesiącach będą się tylko utrwalać – powiedział Radosław Nawrocki, prezes PayPo, spółki będącej liderem rynku odroczonych płatności w Polsce, z której płatności skorzystało już blisko 400 tys. osób, realizując ponad 3 mln transakcji w 2020 r.