Handel targowiskowy i bazarowy z 42 mln zł zaległych długów

0

Choć dziś nie ma już szczęk i łóżek polowych z towarem na każdym rogu, to wciąż każdego roku powstaje kilka tysięcy nowych firm zajmujących się handlem straganowym, a kilka tysięcy z rynku znika. Ruch jest spory, ale jak wynika z danych BIG InfoMonitor i BIK nie jest efektem głębokich kłopotów finansowych, bo tylko co 50 firma targowa ma zaległe zobowiązania, ich łączna wartość sięga 42 mln zł. Jest szansa, że wraz z nadejściem pory letniej zaczną nadrabiać straty.

Handel targowiskowy i bazarowy jest dziedziną wymykającą się ścisłym statystycznym pomiarom, nie tylko jeśli chodzi o skalę obrotów, ale także liczbę podmiotów w nim uczestniczących, czyli sprzedawców i kupujących. Wynika to przede wszystkim z liberalnych i skrajnie uproszczonych zasad regulujących jego działanie. Według badań Katedry Ekonomiki Rolnictwa i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych SGGW udział handlu targowiskowego w detalicznym obrocie artykułami FMCG (szybko zbywalnymi) wynosi 5-7 proc. i koncentruje się na produktach rolno-spożywczych, obejmując też odzież i obuwie.

Choć w mniejszym stopniu niż sklepy lokalne i osiedlowe, handel straganowy również ucierpiał na konkurencji ze sklepami wielkopowierzchniowymi. W latach 1999-2014 powierzchnia targowisk zmniejszyła się o ok. 9 proc. (SGGW). Jednocześnie jak wynika z badań opartych na danych GUS liczba miejsc handlu tego typu, głównie wskutek działalności targowisk małych i sezonowych wzrasta.

Prawie 86 tys. aktywnych firm

Wśród firm zajmujących się handlem targowym panuje spory ruch. Z danych wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska wynika, że w ciągu ostatnich trzech lat 2014-2016, zarejestrowanych zostało 5 662 nowych firm, ale jednocześnie 10 283 przedsiębiorcy wyrejestrowali. Według Bisnode liczbę aktywnych firm prowadzących handel na straganach i targowiskach można dziś szacować na blisko 86 tys. Najwięcej z nich zajmuje się sprzedażą wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia (43 tys.), druga grupę stanowią firmy sprzedające żywność, napoje i wyroby tytoniowe (blisko 27 tys.), a trzecią oferujące pozostałe towary (prawie 16 tys.).

Czytaj również:  Rośnie międzynarodowe znaczenie Polski jako producenta motoryzacyjnego

Zaległości ma co 50-ta firma targowa, ale kredytów nie płaci co 10-ty bazarowy kredytobiorca