HR Business Partner – kim jest i jakie ma obowiązki w organizacji

HR Business Partner

HR Business Partner (nazwę tego stanowiska można w skrócie zapisać jako HR BP) zajmuje się realizacją celów i strategii biznesowych firmy w obszarze zasobów ludzkich. Jest prawą ręką zarządu i dyrektorów, gdy chodzi o różne aspekty związane z pracownikami.

Jako ekspert może brać udział w różnych procesach: rekrutacji, wdrażania pracowników (onboarding), rozwiązywania sporów, restrukturyzacji i rozwiązywania umów z pracownikami, których kierownicy uznają, że czas się rozstać.

Skoro firma to ludzie, to nie da się rozwijać jej bez dbania o pracowników i pewności, że dobrze czują się w organizacji, a ich potencjał jest wykorzystywany w odpowiedni sposób.

HR Business Partner ma być wsparciem dla menedżerów zajmujących się różnymi obszarami działalności firmy. W zależności od ustaleń i modelu pracy, może umawiać się z menedżerami na bieżące doradztwo dotyczące zarządzania pracownikami albo obserwować sytuację w działach i reagować, gdy uzna, że dzieje się w nich coś niepokojącego.

Może również regularnie spotykać się z menedżerami, aby omawiać z nimi sytuację w zespołach i podpowiadać, w jaki sposób usprawnić komunikację i stworzyć lepsze ramy dla współpracy.

Dowiedz się więcej o programie rozwojowym HRBP – Program HR Biznes Partnera organizowanym przez firmę szkoleniową Certes.

Z całą pewnością możemy powiedzieć, kim HR BP nie jest: specjalistą ds. kadr i płac oraz rekrutacji, gdyż jego obowiązki są dużo szersze. Aby pełnić swoją funkcję musi wykazać się doskonałą znajomością branży, w której działa, wyczuciem biznesowym oraz dobrą orientacją we wszystkich obszarach HR.

Tu nie wystarczy wąska specjalizacja. HR BP musi się znać na rekrutacji, motywowaniu, rozwiązywaniu konfliktów, ale także znać najnowsze metody zarządzania zespołami i umieć je przedstawić menedżerom bezpośrednio kierującymi poszczególnymi działami. Wykonywanie tej roli wymaga kompleksowej wiedzy i doświadczenia, więc z reguły jest kolejnym etapem kariery zawodowej.

Koncepcja HR business partneringu ma 30 lat

Jako pierwszy specyfikę profesji HR business partneringu opisał amerykański profesor Dave Ulrich. Zespół Ulricha co pięć lat, począwszy od 1987 roku, przeprowadzał badanie, którego celem było uchwycenie najbardziej pożądanych cech specjalistów HR.

To największe tego rodzaju badanie na świecie. Kolejne edycje badania potwierdzają, że najważniejsze w codziennej pracy HR BP jest wyznaczanie kierunku („strategiczny pozycjoner”) i zachęcanie ludzi, by za nim podążali („wiarygodny działacz”). Dodatkowo HR BP musi zarządzać („nawigować”) różnymi sprzecznościami w biznesie (na przykład znaleźć balans między celami krótko i długoterminowymi oraz oczekiwaniami wewnętrznymi i zewnętrznymi).

Kluczowe kompetencje HR BP

Zarówno z badań zespołu Dave’a Ulricha, jak również opracowań firm doradczych wynika, że wśród najbardziej pożądanych cech i umiejętności HR Business Partnerów znajdują się:

  • znajomość biznesu – bez wiedzy dotyczącej działalności branży i konkretnej firmy HR BP nie może planować działań i proponować usprawniania procesów,
  • wiarygodność i umiejętność budowania relacji opartych na zaufaniu – muszą mu ufać pracownicy, dla których stanie się rzecznikiem interesów oraz kierownictwo firmy, które będzie korzystać z wiedzy eksperckiej HR BP,
  • umiejętność budowania strategii – HR BP nie tylko reaguje w bieżących sprawach dotyczących firmy, ale także przygotowuje strategie dotyczące polityki zatrudnienia. Musi przewidzieć, jak w przyszłości będzie zmieniał się rynek i dopasować to do działalności firmy, jej planów rozwoju i możliwości.

Obowiązki HR Business Partnera w organizacji

Obowiązki HR BP mogą być różnorodnie ukształtowane, ale z reguły obejmują:

  • przeprowadzanie i koordynowanie rekrutacji,
  • odpowiedzialność za onboarding i offboarding,
  • proponowanie nowych rozwiązań w zakresie zatrudnienia,
  • zarządzanie talentami poprzez proponowanie indywidualnej ścieżki rozwoju wyróżniającym się pracownikom,
  • przygotowywanie oferty szkoleń,
  • motywowanie podwładnych i przekazywanie menedżerom wiedzy na temat tego, w jaki sposób mogą zachęcać swoje zespoły do lepszej pracy,
  • proponowanie rozwijania oferty świadczeń pozapłacowych, benefitów,
  • angażowanie się w rozwiązywanie konfliktów w firmie.

Jak zdobyć odpowiednie kompetencje i umiejętności?

Aby skutecznie wykonywać pracę HR BP, kandydat musi posiadać duże doświadczenie zawodowe. Trudno doradzać innym i przygotowywać wieloletnią strategię, gdy dany temat zna się tylko z teoretycznych szkoleń. Niezbędne jest więc przepracowanie kilku lat w różnych obszarach HR.

Nie znaczy to, że wiedza teoretyczna nie ma znaczenia. Kursy i studia podyplomowe porządkują informacje, a zajęcia praktyczne obejmują szereg case studies, dzięki którym w przyszłości ich absolwent będzie umiał szybko przeanalizować sytuację, w której znajdzie się jego firma i zaproponować odpowiednie rozwiązanie.

Kilkanaście uczelni wyższych, państwowych i prywatnych, oferuje roczne studia podyplomowe na kierunku HR Business Partner. Są one przeznaczone dla osób, które chcą rozwijać się w obszarze zarządzania ludźmi, pracują w działach HR lub wspierają procesy zarządzania ludźmi w organizacji.

Mogą być również ciekawym uzupełnieniem wiedzy dla właścicieli firm i menedżerów, zwłaszcza jeśli wcześniej nie pochylali się nad zagadnieniami dotyczącymi zarządzania zespołami.

Tego rodzaju studia podyplomowe oferowane są między innymi na AGH w Krakowie, SGH w Warszawie, Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, w kilku filiach Wyższej Szkoły Bankowej. Ponadto organizowane są szkolenia i programy rozwojowe, przygotowujące do wykonywania zawodu, prowadzone przez trenerów z branży.

Dowiedz się więcej o programie rozwojowym HRBP – Program HR Biznes Partnera organizowanym przez firmę szkoleniową Certes.

Zarobki w branży są bardzo atrakcyjne

Dojście do pozycji HR Business Partnera wymaga kilku lat doświadczenia i stałego doszkalania się. Nagrodą są dobre zarobki i szerokie perspektywy dalszej kariery, gdyż zapotrzebowanie na sprawnych menedżerów HR jest bardzo duże. Ile można zarobić?

Z danych zebranych przez serwis zarobki.pracuj.pl w oparciu o ankiety wypełnione przez HR Business Partnerów wynika, że co drugi zatrudniony w tym obszarze zarabia co najmniej 9 tysięcy złotych brutto. HR Business Partnerzy najczęściej pracują w dużych firmach. Tego typu stanowisko rzadko występuje w średnich przedsiębiorstwach.