Jaka przyszłość czeka SCC w Polsce?

0

Ilość miejsc pracy z centrach usług wspólnych w Polsce corocznie zwiększa się, w 2018 r. zapewniając zatrudnienie 279 tys. osób. Gwarantuje to naszemu krajowi pozycję niekwestionowanego lidera w regionie CEE. Co jeszcze można ulepszyć, aby stać się światowym gigantem?

Na korzyść Polski przemawiają umiejętności specjalistów obecnych na rynku, często już pracujących w strukturach międzynarodowych korporacji, oraz oczywiście koszty zatrudnienia i wynajmu przestrzeni biurowej. Nie bez znaczenia pozostaje też wygoda pracy według czasu środkowoeuropejskiego – poza Stanami Zjednoczonymi najwięcej spółek korzystających ze wsparcia polskich pracowników pochodzi z krajów UE.” – mówi Anna Kowalczyk, dyrektor Fyte.

Szybki wzrost zatrudnienia w sektorze outsorcingu usług pozwolił ogłosić SSC i BPO rynkowym sukcesem. W 2019 r. CEO World Magazine uznał Polskę drugim, po Malezji, najbardziej atrakcyjnym krajem do dokonywania inwestycji i współpracy biznesowej. Najliczniej reprezentowanymi branżami są finanse i księgowość, obsługa klienta i szeroko pojęte usługi IT. Zapotrzebowanie jest na tyle duże, że firmy poszukują wsparcia w postaci pracowników z zagranicy.

W ostatnich latach tylko w Polsce centra usług wspólnych tworzyły po kilkadziesiąt nowych miejsc pracy dziennie. To kreuje duże zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę, która musi płynnie poruszać się w międzynarodowych strukturach. Szacuje się, że do 2020 r. trzeba zrekrutować kandydatów na 50 tys. dodatkowych stanowisk, które jeszcze nie istnieją.” – dodaje Kowalczyk. „Obecny rynek kandydata wymaga urozmaicenia metod pozyskiwania najlepszych pracowników. Rekrutacja prowadzona jest zarówno korzystając z tradycyjnych źródeł – ogłoszeń, portali społecznościowych, networkingu – jak i nowoczesnych metod i narzędzi digitalowych. W zależności od stanowiska jesteśmy w stanie przedstawić pierwszych kandydatów od 1 do 3 tygodni. Najtrudniej jest zapełnić wakaty na stanowiskach Java developerów oraz DevOps, których jest po prostu za mało. Pomimo popularności nauczania niemieckiego w szkołach, brakuje też osób płynnie posługujących się tym językiem.”

Jednocześnie wskazuje się, że wraz ze zautomatyzowaniem procesów część pracowników odpowiadających za prostsze zadania straci pracę. Alternatywą będą stanowiska związane z zarządzaniem i konserwacją systemów. To rodzi zapotrzebowanie na absolwentów kierunków technicznych i informatycznych, których przybywa w zbyt wolnym tempie. Sytuacji nie poprawia odpływ wykwalifikowanych pracowników za granicę. Niektóre procesy idą natomiast w przeciwnym kierunku. Zauważalny jest wyraźny rozwój w przenoszeniu procesów HR do Polski, obejmujących różne zakresy aktywności – od zarządzania wynagrodzeniami i płacami po typowe stanowiska HR.

Czytaj również:  Amerykański rynek pracy pozostaje silny

Wykorzystane dane podchodzą z raportów:

  • 10 lat sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce, PAIiZ 2015
  • Market Overview. Shared services centres. Poland 2016., Michael Page International 2016
  • Business sevice sector in Poland 2018, ABSL 2018