Kiedy dobry moment na rozstanie się z bankiem?

0
Rosną opłaty bankowe. Dla wielu Polaków jest to powód do zlikwidowania bądź przeniesienia rachunku do konkurencyjnej instytucji.  Jednak, jak to w życiu bywa, rozstania są trudne– z jednej strony banki mogą utrudniać klientom odejście, z drugiej klienci mogą nie chcieć zmieniać swoich przyzwyczajeń. Eksperci Związku Firm Doradztwa Finansowego wyjaśniają, jak wygląda proces przeniesienia rachunku i kiedy warto zdecydować się na ten krok.

Jednym z powodów, dla których Polacy decydują się na zmianę konta są rosnące opłaty za ich prowadzenie.  Klientom może być trudno pogodzić się z koniecznością płacenia za prowadzenie rachunku, który wcześniej nic ich nie kosztował. Zmierzyć się z takim obowiązkiem takiej sytuacji mogła znaleźć się spora część klientów polskich instytucji finansowych, dla których początek roku nie był zbyt pomyślny. Wprowadzenie podatku bankowego czy obniżenie stawki interchange spowodowały, że większość z instytucji postanowiła poszukać oszczędności w kieszeniach swoich klientów i podwyższyła opłaty za oferowane usługi.

Bez konta bankowego ani rusz

Trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie bez rachunku bankowego. Dlatego zanim zdecydujemy się zamknąć konto w swoim banku, powinniśmy poszukać konkurencyjnej oferty i założyć nowy ROR. Pozwoli to nam na zapobiegnięcie kłopotliwym sytuacjom, jak np. pozbawienia się możliwości wykonania przelewu internetowego czy otrzymania wynagrodzenia na konto. Dlatego naszym pierwszym krokiem powinno być otwarcie nowego konta i powiadomienie o jego numerze zarówno pracodawcę, jak i stosowne instytucje, m.in. ZUS. – Dobrą wiadomością dla klientów przenoszących swoje konto jest możliwość ograniczenia formalności do minimum, w tym celu można skorzystać z pomocy banku, do którego chcemy się przenieść. Banki bardzo zabiegając o nowych klientów, dlatego decydują się na załatwienie wszelkich formalności w imieniu klienta  – wyjaśnia Sławomir Rykalski, ekspert ZFDF, FinPack. – Wystarczy wypełnić stosowny formularz, a pracownik sam dopełni wszystkich procedur, w tym poinformuje urzędy o tej zmianie.

Czytaj również:  Blisko połowa Polaków jest zadowolona ze swojej pensji

Trudne rozstanie

Zwykle pierwszą wątpliwością osób zainteresowanych zmianą banku jest pytanie o konieczność osobistego pojawienia się w placówce. – Procedura zamknięcia konta różni się w poszczególnych instytucjach, są jednak pewne cechy wspólne. Najczęściej wypowiedzenie rachunku wiąże się z koniecznością złożenia pisemnej zgody wnioskodawcy. Można ją dostarczyć bezpośrednio w oddziale bądź przesłać tradycyjną drogą pocztową. Znacznie rzadziej akceptowane są wnioski przesyłane online  – zauważa Michał Krajkowski, ekspert ZFDF, Notus Doradcy Finansowi. – To, o czym należy pamiętać, to wymóg złożenia podpisu dokładnie takiego jak we wzorze, który składaliśmy otwierając konto. Jeżeli zdaniem instytucji nie będzie między nimi zgodności, wówczas dyspozycja nie zostanie przyjęta – dodaje.

Z czystym kontem