Kobieca strona IT

0

Z raportu „Kobiety na politechnikach”[1] opublikowanego przez Fundację Edukacyjną Perspektywy wynika, że choć zmniejsza się ogólna liczba studentów w Polsce (skutek niżu demograficznego), to wciąż rośnie odsetek kobiet, które decydują się na studia na uczelniach technicznych (37% w roku akademickim 2016/2017). Panie coraz śmielej radzą sobie na kierunkach studiów dotychczas postrzeganych jako typowo męskie. I znakomicie odnajdują się na rynku pracy.

Przecieranie szlaków

Jeszcze kilka lat temu kobiety w branży IT były rzadkością. Dziś ich obecność nikogo nie dziwi: uczelnie techniczne prowadzą kampanie promocyjne skierowane do dziewcząt, a pracodawcy doceniają kobiece kompetencje. „Kiedy 9 lat temu zaczynałam swoją przygodę z branżą IT, musiałam w pewnym sensie przecierać szlaki w środowisku wówczas zdominowanym przez mężczyzn. Warto zauważyć, że pod hasłem „męskie środowisko” należy rozumieć nie tylko branżę IT, ale również klientów. Chociaż w firmach, z którymi współpracowałam przy wdrożeniach SAP, już wcześniej osobami odpowiedzialnymi za projekty były także kobiety, ale wynikało to przede wszystkim ze specyfiki obszaru, np. wdrożenia HR” – wyjaśnia Małgorzata Marchwant, Dyrektor Działu BI (SAP Business Intelligence) w Quercus Sp. z o.o.

Siła kompetencji

Kobiety coraz śmielej radzą sobie w obszarach dotychczas zarezerwowanych dla mężczyzn, wynika to ze zmian zachodzących na rynku pracy. Współczesna gospodarka, również polska, opiera się przede wszystkim na wiedzy. Stąd rosnące znaczenie sektora usługowego, w którym panie radzą sobie bardzo dobrze. Pracodawcy cenią kobiety zarówno za twarde umiejętności, bo w tym zakresie panie reprezentują taki sam poziom jak panowie, ale również – tu widać pewne różnice – za szeroki zakres miękkich kwalifikacji. „Empatia, elastyczność, zdolności komunikacyjne, umiejętność prowadzenia kilku projektów na raz – to cechy, które dają paniom przewagę w tych sektorach, w których praca lub wykonanie usługi wiąże się z kontaktem z klientem. Ja na przykład bardzo cenię w moich współpracownicach to, że potrafią znakomicie tłumaczyć nasze hermetyczne i żargonowe pojęcia związane z SAP na język zrozumiały dla klienta. Atutem jest też umiejętność rozmowy, pozyskiwania informacji o potrzebach dotyczących wdrożenia bezpośrednio od pracowników klienta” – mówi Paweł Wysocki, Prezes Zarządu Quercus Sp. z o.o.

Czytaj również:  Polska nauka zyskała znaczące wsparcie na prowadzenie prac badawczo-rozwojowych. Do tej pory mogły korzystać z niego jedynie zagraniczne jednostki naukowe

Mocna pozycja