Komunikacja – jak mówić, aby być zrozumianym?

Ot, tak zwykła rozmowa może przerodzić się w kłótnię. Skąd biorą się nieporozumienia i jak komunikować się, aby odbiorcy zrozumieli Twoje intencje?

Mówiąc komunikacja, najczęściej myślimy o rozmowie. Na długo przed tym, zanim dziecko nauczy się pisać i mówić, wydaje dźwięki i pokazuje rękoma, aby rodzic mógł odczytać jego zamiar. Niestety, nawet kiedy swobodnie komunikujesz się w swoim języku, mogą pojawiać się nieporozumienia. Przyjacielska sprzeczka to jedno, ale wpadka na spotkaniu biznesowym lub prezentacji dla kontrahentów może słono kosztować. Aby uniknąć podobnych sytuacji przydatne będą praktyczne szkolenia z komunikacji.

Potrzeba rozumienia i zrozumienia

Chcąc kogoś dobrze zrozumieć, przydaje się empatia. U jednych ta cecha rozwinięta jest bardziej, co jest dużym ułatwieniem w komunikacji, a inni muszą bardziej wytężać umysł. Nie chodzi tylko o poklepywanie po ramieniu kompana po zwierzeniach z problemu. Ważna jest umiejętność właściwego odczytania komunikatu i przekazu „nadawcy”. Pojawiają się emocje i to je trzeba nauczyć się definiować.

Rozumienie i zrozumienie to nie tylko emocje innych osób, to także Twoje odczucia. Umiejętność ich zdefiniowania i zrozumienia pozwoli Ci oddalić się od zdenerwowania. Pojawia się ono w sytuacjach, gdy bardzo chcemy być zrozumiani, ale druga strona w pełni nie dekoduje Twojego przekazu.

Czym więc jest zrozumienie i rozumienie? Można określić je, jako aktywny stosunek wypełniony świadomym działaniem względem samego siebie i innych.

9 zasad, które pomogą Ci zostać zrozumianym

Poniżej przedstawiamy listę niezmiennych zasad, którymi warto się kierować w komunikacji. Oczywiście, jeśli chcemy zostać zrozumiani.

9 zasad:

  • komunikaty w stylu „JA”,
  • komunikaty w stylu „TY”,
  • pomyśl, a dopiero mów,
  • przestań koloryzować,
  • nie zanudzaj,
  • mowa ciała jest ważna,
  • aktywnie słuchaj,
  • angażuj się i potwierdzaj,
  • nie przejmuj się.

Komunikaty w stylu „JA”

Zasada skupia się na komunikowaniu na „JA”. Umożliwia to zrozumienie własnych emocji i sprzyja łagodzeniu konfliktów. Bycie zrozumianym zaczyna się od umiejętności opisywania i nazywania swoich odczuć i uczuć. Tego rodzaju komunikacja jest daleka do egoistycznego zachowania.

Komunikaty w stylu „TY”

Jest to bezwzględne i egoistyczne nastawienie – najlepiej go unikać. Tego rodzaju komunikacja skupia się na oczernianiu innych i wybielaniu siebie. Jeśli oceniamy i wypominamy pewne zachowania lub zdarzenia, trudno o znalezienie porozumienia.

Pomyśl, a dopiero mów

Dlaczego niektórzy wolno cedzą słowa, jakby ważyli każde z nich? To umiejętność szczególnie przydatna, gdy szargają Tobą nieprzyjemne emocje. Kluczowy jest oddech, który rozluźni ciało, a tlen oczyści umysł i pozwoli się wyciszyć. Medytujesz? Więc wiesz, o czym mowa.

Pamiętaj, że ubarwianie historii najlepiej zostawić na opowiadanie żartów. Unikaj słownictwa żargonowego i wulgaryzmów. Nie zanudzaj rozmówców, stosując metodę zdartej płyty. Będą chcieli się Ciebie pozbyć! Co więcej, „rozlany” na fotelu nie budzisz zaufania i możesz być odebrany, jak osoba lekceważąca rozmówców. Słuchaj, angażuj się w rozmowę i nie przejmuj się personami, które mają Cię w poważaniu. Dzięki temu będziesz klarownie komunikować się z klientami, pracownikami, a także z partnerką lub partnerem w związku.