Leasing samochodów w polskich firmach

0

Według GUS blisko 2/3 umów leasingowych (63,8%) podpisanych w roku 2013 związanych było z leasingiem pojazdów drogowych. Leasing jest najpopularniejszą formą finansowania floty samochodowej w firmach, co przekłada się na zapytania ofertowe składane w Oferteo.pl – serwisie łączącym osoby poszukujące produktów i usług wraz z ich dostawcami. Jak wynika z analizy serwisu, polskie firmy są najczęściej zainteresowane  używanymi samochodami osobowymi, a umowę chcą podpisać na okres 4-6 lat.

Auta osobowe najpopularniejszym wyborem

Analiza zapytań ofertowych przeprowadzona przez Oferteo.pl pokazuje, że zainteresowanie samochodami osobowymi wyraża blisko 2/3 firm (65,50% zapytań). W drugiej kolejności przedsiębiorstwa zamierzają zainwestować w leasing auta dostawczego (18,52%), natomiast zapotrzebowanie na samochody ciężarowe zgłasza co dziesiąta (10,29%) firma.

Firmy wolą leasingować pojazdy używane

Warunki leasingu różnią się w zależności od stanu samochodu, dlatego firma musi najpierw podjąć decyzję, czy chce zainwestować w auto nowe czy używane – w drugim przypadku koszty leasingu są zwykle wyższe. Według Oferteo.pl, blisko 2 razy więcej firm pyta właśnie o samochody używane (62,10% pytających w stosunku do 33,77% poszukujących aut nowych) – dane dotyczą zarówno aut osobowych, ciężarowych jak i dostawczych. Procent kupujących nowe samochody jest najwyższy w przypadku aut osobowych.

Firmom zależy na wartościowych pojazdach

2/3 przedsiębiorców składających w Oferteo.pl zapytania o leasing nowych samochodów osobowych chce zaopatrzyć się w pojazdy o wartości 30-100 tysięcy (36,95% interesuje się pojazdami o wartości 60-100 tysięcy, a 33,99% samochodami o wartości 30-60 tysięcy złotych).

W przypadku samochodów dostawczych inwestujące firmy poszukują nowych pojazdów o wartości między 60 a 100 tysięcy (53,06% firm) oraz używanych o wartości do 30 tysięcy lub od 30 do 100 tysięcy złotych (odpowiednio 46,67% oraz 44,76%).

W kategorii samochodów ciężarowych wskazywana przez firmy wartość kupowanych pojazdów przekracza 100 tysięcy złotych (45,83% firm w przypadku nowych aut oraz 40% dla używanych).

Czytaj również:  Rynek walutowy czeka na wystąpienie Janet Yellen

Światowe marki pojazdów do 7 lat

Analiza zapotrzebowania na nowe samochody osobowe pokazuje, że najczęściej poszukiwane marki to: Skoda, Volkswagen i Mazda, a w przypadku samochodów używanych prym wiodą: BMW, Volkswageny i Fordy. Najpopularniejsze roczniki używanych osobówek to 2008, 2009 i 2011.

Firmy poszerzające swoją flotę o nowe samochody dostawcze są zainteresowane przede wszystkim markami Fiat i Renault. W przypadku pojazdów używanych, oprócz wymienionych powyżej, popularne są jeszcze auta marki Volkswagen, a najczęściej wybieranymi rocznikami są 2008, 2010 i 2011.

Firmy zamierzające leasingować nowe samochody ciężarowe preferują marki Iveco i Scania. W przypadku używanych pojazdów zapytania dotyczą najczęściej marek DAF i Renault z roczników 2007 i 2008.

Na początek inwestycja do 5% wartości auta