Miejsca parkingowe na wagę złota

parking-369381_1280

Zaledwie 4300* miejsc postojowych w miejskiej strefie płatnego parkowania – na tyle mogą liczyć kierowcy, którzy chcą zaparkować samochód we Wrocławiu. Stolica Dolnego Śląska zajmuje pod tym względem jedną z ostatnich lokat wśród polskich aglomeracji. Brak wolnych miejsc parkingowych to wyzwanie zwłaszcza dla osób pracujących w centrum miasta.

Badania prowadzone na przestrzeni ostatnich lat w krajach europejskich wskazują, że szukanie wolnego miejsca parkingowego zajmuje kierowcom średnio nawet 8 minut. Te same badania potwierdziły, że blisko 30 proc. kierowców stojących w korkach spędza w nich czas właśnie dlatego, że próbują znaleźć wolną przestrzeń do zaparkowania samochodu. Tymczasem w Polsce z roku na rok przybywa samochodów. Niestety proporcjonalnie do wzrostu liczby aut, nie przybywa wolnych miejsc parkingowych. Z tym problemem zmaga się również stolica Dolnego Śląska. Według Centralnej Ewidencji Pojazdów zarejestrowanych jest tu obecnie ponad 550 tysięcy pojazdów, blisko 1000 pojazdów na 900 mieszkańców (średnio oznacza to więcej niż jeden samochód na osobę).

– Wrocław jest jednym z dużych polskich miast, które mają najmniej miejsc postojowych – mówi Ewa Mazur, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu. – Z pewnością już niedługo strefa płatnego parkowania się powiększy. Wnioskują o to zwłaszcza osoby mieszkające w pobliżu biurowców, których ostatnio dużo powstało w centrum miasta. Często zatrudnieni tam ludzie chcąc zaoszczędzić na płatnym parkingu np. w podziemiach budynku, wolą zostawić samochód na jednej z okolicznych uliczek. To sprawia, że Ci, którzy tam mieszkają mają poważny problem ze znalezieniem miejsca dla swojego auta.

Natomiast, gdy już uda się znaleźć wolne miejsce parkingowe, trzeba za nie również zapłacić. Opłaty są konieczne we wszystkie dni powszednie od godz. 9.00 do 18.00.

– Obowiązująca obecnie stawka wynosząca 3 zł za godzinę parkowania nie jest dużą kwotą, zwłaszcza, że nie zmieniła się od 15 lat – uważa Ewa Mazur. –. Najprawdopodobniej zostanie ona wkrótce podniesiona. Wyższa będzie również kara za nieuiszczenie opłaty za postój, która obecnie wynosi 50 zł.

O ile pozostawienie samochodu na płatnym miejscu postojowym na godzinę lub dwie nie stanowi jeszcze zbyt wielkiego wydatku, o tyle zaparkowanie go tam na czas pracy, czyli przynajmniej 8 godzin, z pewnością znacznie uszczupla portfel kierowcy. Opłaty za parking mają na celu również zwiększenie rotacji pojazdów w centrum.

Parkowanie we Wroclawiu_fot. Wroclawskie Parki Biznesu

– Mamy świadomość, jakim problemem jest znalezienie wolnego miejsca do parkowania, dlatego postawiliśmy sobie za priorytet zapewnienie ich Najemcom naszych biurowców– mówi Aleksandra Kubicha, manager ds. komercjalizacji powierzchni na terenach Wrocławskich Parów Biznesu. Liczba miejsc postojowych w naszych obiektach ma pozwalać na bezproblemowe i bezpłatne parkowanie samochodów przez wszystkich Najemców i ich pracowników. Niemal oczywistym jest, że budowanie infrastruktury parkingowej nie jest dla inwestorów zbyt opłacalne, gdyż w tym miejscu mogłyby powstać kolejne biurowce, na których wynajmie można dobrze zarabiać. Jednak uważamy, że dedykowany parking pozwala zapewnić większy komfort osób tu pracujących, a na tym przecież najbardziej nam zależy. Wiemy też, że w czasach zabiegania o wykwalifikowanych pracowników, dostępność parkingu przynależnego do miejsca pracy bywa skuteczną kartą przetargową.

Jak wynika z Kompleksowych Badań Ruchu, przeprowadzonych w 2011 roku, do Wrocławia codziennie wjeżdża i wyjeżdża ponad 200 tysięcy samochodów. Z pewnością obecnie jest ich jeszcze więcej. Z myślą o osobach dojeżdżających tu do pracy lub na uczelnię z innych miejscowości, powstało 13 parkingów „Parkuj i Jedź” (ang. Park&Ride), oferujących ponad 800 miejsc postojowych. To nowoczesny sposób przemieszczania się po mieście łączący podróż samochodem i komunikacją miejską. System ma zachęcać do ograniczenia podróży własnym autem „po mieście” do niezbędnego minimum i kontynuowania podróży komunikacją miejską. Parkingi „Parkuj i Jedź” umiejscowione są blisko przystanków komunikacji miejskiej i węzłów przesiadkowych, które łączą wszystkie środki transportu – kolejowy, autobusowy, tramwajowy, samochodowy, rowerowy i pieszy.

Aby wjechać na taki parking, wystarczy posiadać ważny bilet okresowy, co najmniej całodobowy, na komunikację miejską zakodowany na karcie Urbancard lub w aplikacji mobilnej. Liczba wolnych miejsc będzie stale monitorowana i aktualizowana w aplikacji mobilnej oraz na portalu its.wroc.pl. Dodatkowo przy 7 parkingach ustawione są tablice dynamicznej informacji pasażerskiej, na których wyświetlane są? informacje o czasie oczekiwania na autobus lub tramwaj.

Czy wiesz, że…

Na jedno płatne miejsce postojowe we Wrocławiu przypada ponad 130 zarejestrowanych w tym mieście pojazdów.

* Dane Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.