Nowoczesne rozwiązania IT w nieruchomościach obniżają koszty eksploatacji budynków i zwiększają bezpieczeństwo

0

CEO Magazyn Polska
Nieruchomości komercyjne stają się coraz bardziej zinformatyzowane. Nowoczesne narzędzia IT wspomagają już nie tylko zarządzanie i obsługę finansowo-księgową, lecz także utrzymanie techniczne, obsługę gości czy dostawców. To może przyczynić się do obniżki kosztów i zwiększenia bezpieczeństwa obiektu.

– Rośnie zainteresowanie informatyzacją wszystkich obszarów niezwiązanych z finansami i księgowością, które dotychczas były naturalnym obszarem do informatyzacji – mówi agencji informacyjnej Newseria Adam Penkala, współzałożyciel Velis IT Systems. – Największe korzyści z wdrażania rozwiązań IT w obiektach komercyjnych to w szczególności obniżenie kosztów, optymalizacja procesów wewnątrz organizacji oraz wzrost zadowolenia najemców.

Jak zaznacza Penkala, informatyzacja w branży real estate skupia się coraz bardziej na obszarach związanych z klientami, a już mniej na procesach wewnątrz samych organizacji. Rozwiązania IT zaczynają być budowane pod kątem dostarczania wartości dla najemców powierzchni komercyjnych.

– Dobrym przykładem jest opcja automatycznej recepcji czy systemu typu wirtualna recepcja w obiektach biurowych, logistycznych, produkcyjnych. Mają one na celu optymalizację i zwiększenie jakości obsługi gości dzięki nowoczesnym narzędziom informatycznym – wyjaśnia współzałożyciel Velis IT Systems.

Jak podkreśla, tradycyjne recepcje, gdzie potwierdzenie przybycia gościa odbywa się poprzez pokazanie dowodu osobistego i oczekuje się na gospodarza, będą stopniowo zastępowane przez ekrany do samodzielnego logowania się – intuicyjne i proste w obsłudze. Gość może być też wpuszczony po zeskanowaniu kodu QR, który otrzyma w zaproszeniu i dzięki któremu jego dane zostaną wprowadzone automatycznie.

Zdaniem Penkali zmiana ta niesie też korzyści wizerunkowe – od tego, jak przebiega rejestracja i obsługa, w dużej mierze zależy pierwsze wrażenie klienta czy partnera biznesowego.

Rozwiązania IT mogą również przyczynić się do podniesienia bezpieczeństwa obiektu.

 W szczególności, jeśli chodzi o bazy danych czy transparentność tego, co się dzieje w obiektach. Mamy dostęp do danych gości, dostawców czy raportów ewakuacyjnych, które w każdym momencie możemy wygenerować, sprawdzić, kto aktualnie i na których piętrach znajduje się w obiekcie, kto odpowiada za te osoby – mówi Adam Penkala. – Bardzo dużo mówi się o kwestiach bezpieczeństwa, organizuje się próbne ćwiczenia w większości biurowców. Tego typu rozwiązania mają zmienić nasze podejście i spowodować odejście od bardzo tradycyjnych ksiąg gości, obsługi papierowej do obsługi elektronicznej, która daje szybkość reakcji w tego typu sytuacjach.

Penkala podkreśla, że wdrożenie i utrzymanie takich rozwiązań wcale nie musi być kosztowne, tym bardziej że zwykle będzie stanowiło część kosztów wspólnych.

Czytaj również:  Raport: Finansowanie biznesu w Polsce

– W tym momencie informatyka poszła w stronę tzw. Software as a Service (SaaS), czyli udostępniania oprogramowania jako usługi, więc to są tzw. mikropłatności miesięczne, które są rozchodowane na wszystkich najemców czy na metry kwadratowe powierzchni – wyjaśnia Penkala. – W efekcie są to niezauważalne płatności z perspektywy danego najemcy, ale znacząco podnoszące wartość, jeśli chodzi o bezpieczeństwo czy optymalizację biznesu.