Pani Prezes czyli biznes w szpilkach

0

Jak kobiety radzą sobie w zarządzaniu firmą? Doskonale, zwłaszcza w Polsce. Z raportu Women in business: the path to leadership wynika, że w naszym kraju co trzeci manager to kobieta. Pod tym względem stanowimy światową czołówkę. Co sprawia, że Polki tak świetnie radzą sobie w biznesie?

Rozważna i wytrwała

Jednym z największych kobiecych atutów w zarządzaniu przedsiębiorstwem jest sposób myślenia. Panie nastawione są na budowanie trwałych relacji, współpracę i satysfakcję każdej ze stron. W momentach konfliktowych częściej kierują się własną intuicją i moralnością niż sztywnymi regułami czy strategiami. Jednocześnie chętniej korzystają z pomocy innych oraz łatwiej znoszą ewentualne porażki i sytuacje stresowe. – Podejmowanie decyzji, często trudnych, jest stałym elementem życia nie tylko dyrektorów, ale także każdej kobiety – mówi Anna Muras, prezes zarządu firmy UpMenu. – W takich działaniach nie pozostajemy jednak sami, o czym wielu panów zapomina. Czasem nawet krótka rozmowa z drugą osobą pozwala zmienić punkt widzenia i wybrać odpowiednie rozwiązania. Gotowość do kompromisów, elastyczność, ale również umiejętność tworzenia trwałych relacji i realizacji własnych celów, to kobiecy przepis na sukces.

Specjalistki od trudnych zadań

Według Grant Thornton, kobiety zasiadające na najwyższych stanowiskach managerskich najczęściej odpowiadają za dział HR (27%) lub finansowy (18%). W Polsce natomiast odsetek ten jest znacznie wyższy i wynosi kolejno 47 i 24%. – Kobiety doskonale sprawdzają się na tych funkcjach dzięki racjonalności podejmowanych decyzji i odpowiedzialności – stwierdza Anna Kochańska, wiceprezes i dyrektor sprzedaży Expander Advisors. – Dalekowzroczność oraz skrupulatność pozwalają im zawsze „trzymać rękę na pulsie” i reagować z odpowiednim wyprzedzeniem. Polki przed podjęciem ważnych decyzji finansowych częściej radzą się zewnętrznych ekspertów, co pozwala im ograniczyć ryzyko i zwiększyć racjonalność działania. Dzięki dużej empatii oraz skłonnościom do budowania pozytywnej i przyjaznej atmosfery, kobiety doskonale radzą sobie w kontaktach zarówno z pracownikami, jak i klientami lub kontrahentami. Sprawdzają się więc świetnie w roli managerów zarządzających nie tylko zasobami ludzkimi, ale również efektywną sprzedażą – dodaje ekspertka.

Czytaj również:  Raport z badań: Dyrektorzy finansowi wierzą w mocną koniunkturę biznesu

Wyboista droga na szczyt

Osiągnięcie sukcesu nie zawsze jest jednak proste. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni wskazują, że największym wyzwaniem na drodze do sukcesu są obowiązki macierzyńskie i inne zobowiązania rodzinne[1]. To właśnie kobieta częściej rezygnuje z pracy w celach wychowawczych. Wyjściem, które mogłoby zmienić taki stan rzeczy jest zmiana sposobu myślenia o opiece nad dziećmi oraz działania zmierzające do popularyzacji urlopów wychowawczych wśród mężczyzn.