Podsumowanie Targów RetailShow 2017

Innowacje_Handlu

Zakończyła się VIII edycja Międzynarodowych Targów Wyposażenia Sklepów RetailShow 2017. 200 wystawców zaprezentowało gamę najnowocześniejszych rozwiązań niezbędnych przy wyposażaniu sklepów. Ciągłe zmiany zachowań i potrzeb konsumentów, a co za tym idzie elastyczność w projektowaniu przestrzeni sklepowych, były jednym z wiodących tematów na konferencji Retail Congress 2017 oraz warsztatów w Teatrze Innowacji. Targi odwiedziło ponad 5 tys. branżowych gości.

Wystawcy Targów RetailShow, doskonale wiedzą, czego oczekuje dzisiejszy klient. Było to widoczne w prezentowanej przez firmy ofercie obejmującej najwyższej jakości wyposażenie, technologie i usługi dla handlu.

Konsumenci nadają kierunek

Grupa Modern-Expo przedstawiła szeroką gamę gotowych rozwiązań dla handlu detalicznego i magazynowania towarów, m.in. regały sklepowe, boksy kasowe, urządzenia chłodnicze i gastronomiczne czy terminale paczkowe z funkcją chłodzenia FreshBox. Firma oferuje kompleksowe, innowacyjne i inteligentne rozwiązania w projektowaniu, aranżacji i wyposażeniu sklepów, czego potwierdzeniem są wykraczające poza dzisiejsze potrzeby klientów działania R&D, na stałe wpisane w strategię firmy. Marta Drabczuk, manager ds. optymalizacji procesów, opowiedziała o pracach oraz testach prototypu „smart trolley”, inteligentnego wózka, którego działanie opiera się na systemie rozpoznawania obrazów za pomocą sztucznej inteligencji. – Baza obrazów jest już wypełniona w około 90%, intensywnie pracujemy nad pozostałą częścią, by w ciągu kilku miesięcy wprowadzić produkt na rynek. Dzięki naszemu rozwiązaniu klient będzie mógł kupować wygodniej i szybciej, bez konieczności wykładania produktów przy kasie – powiedziała Marta Drabczuk.

Na elastyczne podejście do potrzeb konsumentów zwróciła również uwagę Magdalena Skowrońska, manager ds. marketingu i komunikacji wewnętrznej firmy Wanzl, która oferuje rozwiązania do samoobsługi, ekspozycji towarów, systemy kontroli dostępu czy wyposażenie magazynu. Podkreśliła, że wiodącą myślą firmy na tegorocznych Targach RetailShow było zwrócenie uwagi na aranżację oraz koncept sklepowy, który można zmieniać, przebudowywać i stosować w różnych formatach sklepów. – Zdajemy sobie sprawę z zapotrzebowania dzisiejszego konsumenta i konieczności ciągłego dostosowywania się do jego preferencji. Nasze systemy oferują właśnie takie możliwości – dodała. Prezentowaną na targach nowością była najnowsza generacja systemu do ekspozycji pieczywa BakeOf 3.0 zapewniająca jeszcze atrakcyjniejsze wyeksponowanie asortymentu pieczywa i słodkich wypieków.

Dla firmy Baero Polska Targi RetailShow to najważniejsza impreza wystawiennicza w Polsce. W tym roku stoisko odwiedzili dotychczasowi i nowi klienci, m.in. z sieci franczyzowych, indywidualni właściciele sklepów, a także wielu projektantów. Katarzyna Czapla, managing director, potwierdziła, że 12 barw oświetlenia led dostępnych w ofercie pozwala zaprojektować każdy sklep tak, aby klienta prowadzić światłem. – Naszym klientom proponujemy oświetlenie wspomagające sprzedaż. Stale też rozwijamy ofertę, ostatnio wzbogaciła się ona m.in. o dwie nowe barwy, technologię hybrydową oraz możliwość regulacji natężenia światła – dodała.

Z wizyt na stoisku zadowolona była również Justyna Skupin, key account manager firmy Gerflor. – Odwiedziły nas osoby decyzyjne z sieci spożywczych, odzieżowych, sportowych. Zainteresowani byli naszymi nowatorskimi podłogami, dzięki którym skrócony jest czas remontu sklepu i nie ma konieczności zamykania placówki. Tym samym nie naraża się właściciela na utratę obrotu – mówiła. Potwierdziła także coraz większą świadomość osób zarządzających sklepami odnośnie konieczności odnawiania konceptów sklepowych czy zmian w wystroju. W tym dobrze sprawdzają się prezentowane na targach podłogi dekoracyjne Creation Click System czy techniczne GTI Max Connect.

Wiele z rozwiązań oferowanych przez wystawców można było obejrzeć w Modelowym Sklepie. Wkomponowane zostały w plan projektantki, która w tym roku rekomendowała zerwanie z powielaniem schematów i szukanie wyróżników w organizacji przestrzeni sklepu. Modelowy Sklep przykuwał uwagę odwiedzających, bez wątpienia był źródłem inspiracji zarówno aranżacyjnych, jak i wyposażeniowych.

Future Store

Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyła się konferencja Retail Congress 2017, w której uczestniczyli decydenci wiodących sieci handlowych, m.in. Biedronka, Tesco, Lewiatan, Intermarche, Spar, Stokrotka, Społem, Recman, Adidas, Quiosque, Regatta, 5-10-15, Go Sport, Kolporter, RTV EURO AGD, Media Expert, Komfort, IKEA i wielu innych. Wysoki poziom merytoryczny konferencji oraz szerokie spektrum zagadnień dostarczyły dużej dawki wiedzy. Bogdan Łukasik, założyciel i współwłaściciel Modern-Expo Group, podzielił się wiedzą i doświadczeniem, kreując wizję wyzwań przyszłości, przed jakimi stanie branża retail. – Zmiany społeczne, ekologiczne i oczekiwania konsumentów w zakresie zrównoważonego rozwoju mają duży wpływ na koncept sklepowy. Już dziś klient oczekuje hiperpersonalizacji – podkreślił. Dodał, że w 2022 roku ¼ obrotu sklepów będzie generowana z e-handlu.

Tę koncepcję poparł również James Breaks, architekt z londyńskiego biura projektowego rpa:group. Podkreślił, że sklep musi być elastyczny, zmieniać swoje funkcje niczym kameleon oraz że już dziś zasięg nowoczesnej transakcji jest nieograniczony i wkracza w różne sfery życia.

Pozostali prelegenci występujący podczas konferencji oraz w Teatrze Innowacji dzielili się wiedzą w zakresie projektowania wnętrz, badania odczuć klienta w sklepie czy praktycznymi rozwiązaniami produktowymi. Odwiedzający Targi RetailShow mogli zadać pytania i podyskutować, a zdobyte informacje zastosować w codziennej pracy nad tworzeniem jak najlepszych konceptów handlowych.

Najlepsze sklepy i produkty

Targi RetailShow to też cieszące się coraz większą popularnością branżowe konkursy „Best Shop Concept” oraz „Innowacje Handlu”. Pierwszy stanowił świetną okazję dla pracowni architektonicznych, by pochwalić się najlepszymi realizacjami. W tym roku poziom zgłoszonych projektów był bardzo wysoki, tak więc Jury stanęło przed wyzwaniem, by wyłonić najlepsze. Z kolei nagrodzone w drugim konkursie produkty udowodniły, że branża retail dynamicznie się rozwija i proponuje bardzo innowacyjne rozwiązania.

Zwycięzcy konkursu „Innowacje Handlu 2017”: 

  • Produkt: Kasoterminal iPOS duet
    Kategoria: Kasy fiskalne i wagi
    Firma: iPOS S.A.
  • Produkt: Skaner ladowy z funkcją wagi MP7000

Kategoria: Drukarki, skanery, kolektory, POS

Firma: Zebra Technologies

  • Produkt: Komputer mobilny TC20

Kategoria: Systemy i technologie IT

Firma: Zebra Technologies

  • Produkt: Tablet Senor tPOS

Kategoria: Drukarki, skanery, kolektory, POS

Firma: Datecs-Polska Sp. z o.o.

  • Produkt: Komputer POS Senor V5e

Kategoria: Drukarki, skanery, kolektory, POS

Firma: Datecs-Polska Sp. z o.o.

  • Produkt: POLOkarta

Kategoria: Programy lojalnościowe

Firma: POLOmarket Sp. z o.o.

  • Produkt: Przenośny terminal danych CipherLab RS31

Kategoria: Drukarki, skanery, kolektory, POS

Firma: KONCEPT-L S.A.

  • Produkt: MainBox

Kategoria: Systemy i technologie IT

Firma: D&K Technology Sp. z o.o.

  • Produkt: Witryna cukiernicza SONATA

Kategoria: Projekty i wyposażenie wnętrz sklepowych

Firma: MAWI S.J.

  • Produkt: Lada chłodnicza Carina 07

Kategoria: Projekty i wyposażenie wnętrz sklepowych

Firma: ES System K Sp. z o.o.

  • Produkt: Terminal paczkowy FreshBox

Kategoria: e-Commerce & mobile

Firma: Modern-Expo S.A.

IX edycja Targów RetailShow odbędzie się 14 i 15 listopada 2018 roku w Warszawskim Centrum EXPO XXI.